Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč se stále bavíme o tom, zda QE fungovalo?

Proč se stále bavíme o tom, zda QE fungovalo?

24.08.2016 11:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Kolikrát už jste slyšeli někoho tvrdit, že kvantitativní uvolňování prováděné Fedem bylo neefektivní? Já sám to slyším od různých odborníků z médií neustále. Podle mého názoru QE fungovalo dost dobře na to, aby se díky němu rozhýbaly finanční trhy, které v roce 2008 úplně zamrzly. Pokud ale chceme stimulovat ekonomiku, pak je lepší fiskální politika (i když řada odborníků tvrdí, že nefungovala ani federální stimulace z roku 2009).

Dokázat efektivitu monetární i fiskální politiky je složité. Jde o jednu z největších výzev, kterým ekonomie čelí. Není například možné udělat laboratorní pokus, který by ukázal, jak by si vedla americká ekonomika bez QE a srovnat tento vývoj se scénářem, kdy bylo QE použito. Takový pokus by nám přitom jasně ukázal, jaký je skutečný dopad QE, nulových sazeb, fiskální stimulace a dalších stimulačních programů. Stejně tak bychom mohli studovat, jaký by byl výsledek politiky, v jejímž rámci by vláda nepodnikala vůbec žádné intervence a nechala by systém, aby se sám zbavil problematických oblastí.

Jak ale bylo uvedeno, podobné pokusy provádět nelze. Přesto bychom si však měli být dobře vědomi toho, že neznáme alternativní vývoj. Nevíme, jak by se věci vyvíjely v případě, že by se daný nástroj neuplatnil. Pokud tedy použijeme nástroj X a nenastane žádná významná změna, nemusí to znamenat neúspěch. Žádná změna je totiž stále mnohem lepší než volný pád. A toto uvažování není relevantní pouze pro ekonomickou oblast. Týká se rovněž politiky a investování a také voleb.

Je tu také jedna dobrá zpráva. Jednotlivé státy a země zkouší různou ekonomickou politiku, a ačkoliv je to vzdálené čistě laboratorním pokusům, jejich výsledky nám přece jen nějaké informace poskytují. Například ve Spojených státech bude v následujících letech k dispozici velký objem dat týkající se důsledků zavedení minimální mzdy. Čtrnáct států totiž s novým rokem minimální mzdu zavádí a ukáže se tak, zda tato mzda pracovní místa ničí, zda je její čistý ekonomický přínos negativní a podobně.

Podobný experiment nyní ve Spojených státech probíhá v daňové oblasti. Během posledních několika let totiž došlo k významnému snížení daní v Kansasu, Louisianě a New Jersey. Jinde byly naopak daně výrazně zvýšeny. Proběhly také změny v oblasti penzijního spoření, které v některých státech vedly k růstu investic do hedge fondů. Jinde byly naopak peníze z těchto fondů stahovány. Dokonalou ekonomickou laboratoř tedy nikdy mít nebudeme, ale naštěstí máme podobné experimenty.

Autorem je investor Barry Ritholtz.

Zdroj: Bloomberg


Čtěte více:

Aktualizovaný investiční výhled Patria na rok 2016 - Ekonomika
23.08.2016 16:30
Patria včera zveřejnila v rámci komplexního investičního servisu pravi...
Technická analýza - Dolar přetlačil evropskou měnu a pohybem pod S1 překonal 1,1300 EURUSD
24.08.2016 8:48
EURUSD: Měnový pár se dnes pohybuje pod hladinou denního pivotu na 1,...
Optimismus vládne české ekonomice
24.08.2016 9:34
Po včerejších vcelku pozitivních evropských PMI přichází na řadu první...

Váš názor
  • Milá
    24.08.2016 14:48

    debata...stačí se přečíst kolegu Hnízdila...
    el mrcoch
    • Re: Milá
      24.08.2016 14:52

      Jistě, nemocný je celý systém. Hraje se tedy o stabilizaci, páč bychom museli začít psychopaty v politice.
      Velkamedvědice
      •  
        24.08.2016 15:00

        ... já myslím, že systém není nemocný, protože jiný být nemůže. Nelze odstranit dluhové financování. Ekonomický cyklus se točí jen a pouze kolem dluhu, resp. úvěru. Jistě, jak naložit s dluhem, to je k diskuzi.
        ☺lolek☺
        •  
          24.08.2016 15:04

          To je v kontexu s Hnízdilem a jeho přednáškami na kompletní stav lidství, nejen ekonomiku. Předpokloádám, že El vychází z knih Hnízdila, nebo jeho pžednášek.
          Velkamedvědice
  • Zábavné
    24.08.2016 11:30

    Takže podle výše uvedené logiky platí, že pokud lékař předepíše léky, jejichž užíváním nenastane ve zdravotním stavu nemocného žádná významná změna, nemusí to znamenat neúspěch v léčbě. V tom případě závidím panu Ritholtzovi schovívavost k "lékařům" v centrálních bankách.
    kakadu
    • Re: Zábavné
      24.08.2016 13:16

      ... ano, je to zábavné. Virus HIV se léčit nedá. Podáním léků nenastane ve zdravotním stavu pacienta žádná změna, to je smyslem. Nepodáním se rozvine AIDS a pacient zemře, což již změna je vcelku pozorovatelná.
      ☺lolek☺
      •  
        24.08.2016 14:23

        Ano, jsi opravdu zábavný: za prvé virus se neléčí, nýbrž likviduje. Léčí se nemoc, v tomto případě AIDS. Ale ještě zábavnější je to, že jsi sám řekl, že se nemoc léčit nedá. Nejde tedy o léky, ale o medikamenty k údržbě tělesné schránky s odkladem smrti. A za třetí: v aplikaci na ekonomiku by to znamenalo, že centrální banky mají jen oddalovat smrt ekonomiky.
        Niemetz
        •  
          24.08.2016 14:34

          ... to je pravda. Ovšem virus HIV se neodstraňuje, protože to neumíme, to jsi trochu popletl. Ale umíme zabránit vzniku nemoci AIDS, a nemoc AIDS léčit neumíme také. Proto má smysl podávat takové léky, které ač neodstraní virus, zabrání vzniku nemoci. Dobrá, Ty s tím nesouhlasíš, a jsi názoru, že stabilizace je nežádoucí. Nebo jen prosazuješ jiné názvosloví, a rozlišuješ pojem lék a pojem medikament. To jistě můžeš. Kupříkladu vysoký či nízký krevní tlak se také mnohdy neléčí, protože mnohdy není příčina odchylky známa. A proto se podávaí medikamenty, které tlak upravují a pacient odkládá svoji smrt o desítky let, což Ty zjevně považuješ za nesmyslné. Podobně centrální banky: podávají medikamenty. Zní Ti to lépe?
          ☺lolek☺
          • RH
            24.08.2016 14:42

            Ty jsi opravdu třída...Předevčírem to byla DPH a Kurdové, včera burza ve Vídni a dnes pro změnu AIDS. Palec nahoru za široké spektrum vědomostí.
            Bolek
            • Re: RH
              24.08.2016 14:49

              ... a něco k věci? Tohle je holt jiný článek, asi by nedávalo smysl s ním polemizovat názory na Kurdy. Na okraj: Barry Ritholtz je investor s velmi pozoruhodným citem pro trh a odpovídajícími znalostmi. Není to ovšem žádný konspirativní radikál, jen inspiraivni otevřená mysl.
              ☺lolek☺
              •  
                24.08.2016 15:05

                K věci? Centrální bankéře platit dle splnění cílů a termínů, které si sami stanovili.
                Bolek
                •  
                  24.08.2016 15:11

                  ... jenom centrální bankéře a bankéřky? A co třebas i politiky? Či jiné bakéře, analytiky, ...
                  ☺lolek☺
    • Re: Zábavné
      24.08.2016 13:00

      No to je snad normální, že díky práškům někomu nerozvijí nemoc a stabilizuje se.
      Velkamedvědice
      •  
        24.08.2016 14:26

        Vyhnula ses označení lék náhradou slovem prášek, jsi si tedy vědoma, že lék uzdravuje, ale tvé prášky mají jen stabilizovat. S léčením neduhů to však nemá nic společného. To co podávají centrální banky ekonomikám jsou opravdu je prášky, dokonce bez stabilizace, jen na oddálení chaosu: úrokové sazby dál klesají, bubliny na trzích aktiv rostou, ale produkce ani zaměstnanost neroste. Takže do stabilizace, natož do vyléčení to má sakra daleko.
        Niemetz
        • Niemetz
          24.08.2016 14:51

          Z netolerantním trotlem, který nerspektuje právo dělat si legraci ze sebe i třeba formou nicku ýenského rodu nehodlám diskutovat a vyvracet jeho laické bláboly.
          Velkamedvědice
          • Re: Niemetz
            24.08.2016 15:23

            Přílišná vztahovačnost není na místě.
            Bolek
            •  
              24.08.2016 15:26

              ... tak snad si to Niemetz na sebe příšně nevztáhne.
              ☺lolek☺
              •  
                24.08.2016 15:44

                Jojo, rody jsou prevít. Mohou nadělat mezi lidmi spoustu zla, jak je vidět.
                Bolek
        •  
          24.08.2016 14:42

          ... ke stabilizaci pochopitelně došlo. Ale je známo, že stabilita se postupně vždy rozvine v nestabilitu, to je podstata ekonomického cyklu. A to nelze vyléčit, protože to by znamenalo odstranit virus. Ale protože virem je člověk, tak se to asi neprosadí. Ale můžeš se o to pokusit.
          ☺lolek☺
    • Re: Zábavné
      24.08.2016 12:22

      Příklad: Předepíše-li alergolog alergikovi před pylovou sezónou antihistaminika, stav pacienta se díky bohu opravdu nezmění, tj. nezhorší. Je to neúspěch v léčbě?
      JJa
      •  
        24.08.2016 14:20

        Ano, je to neúspěch. Stabilizace nemá s léčbou nic společného.
        Niemetz
        •  
          25.08.2016 5:55

          Zkus takto definovaný pojem "neúspěch" vysvětlit alergikovi :-)))
          JJa
        •  
          24.08.2016 14:23

          ... tak-tak, samozřejmě každý zodpovědný lékař ví, že pacianta je žádoucí udržovat ve vysoce nestabilním stavu.
          ☺lolek☺
          •  
            24.08.2016 14:29

            Jojo, cílem lékařské vědy je tedy vykašlat se na nalézání léků, ale jen potlačovat příznaky. Smutný, takovýto pohled na svět.
            Niemetz
            •  
              24.08.2016 14:37

              ... lékařská věda a praxe holt prosazuje postup, se kterým nesouhlasíš. Dokud není znám postup vyléčení, aplikuje se postup stabilizace. Mně to dává smysl.
              ☺lolek☺
Aktuální komentáře
19.07.2025
9:45Víkendář: Evropa nepotřebuje datová centra ve velkém, zaměřit by se měla na aplikace umělé inteligence
18.07.2025
22:03Rekordní S&P 500 a Nasdaq, ale propad Netflixu kazí optimismus  
17:14Bank of America: USA už investory tolik nelákají. Tvoří se tam bublina
15:45Kdysi Fink označil Bitcoin za pračku peněz, teď si mne ruce. BlackRock eviduje masivní příliv do kryptoměnových ETF
14:59Další verze americké výjimečnosti
13:39Celní dohoda s USA bude podle Merze nesymetrická, jednání vrcholí
13:24Perly týdne: Zvedají se celní inflační tlaky, umělá inteligence se začne ukazovat v ziscích
13:23Saab těží ze zbrojního boomu. Ve 2Q překonal odhady a navýšil celoroční výhled
12:30Stát zaplatí firmě KHNP za dva bloky Dukovan 407 miliard a 15 miliard za palivo
10:41Akcie Netflix i přes silné výsledky doplácejí na prémiovou valuaci  
10:25Akcie pokračují v růstu před spotřebitelskou důvěrou a holubičím komentářem z Fedu  
10:10M2C oznámila kontakt, který má zvýšit příjmy z trhů západní Evropy o dvě třetiny
9:14Netflix šlape na plyn: Rekordní zisky, vylepšený výhled i nové hity
8:54Rozbřesk: Zdražování potravin zůstává v Česku nadprůměrné
8:49ČEZ plánuje SMR v Temelíně, Meta pokračuje v náboru AI expertů z Applu a futures jsou v zeleném  
6:43Velká dohoda s Čínou? Trumpův obrat u Nvidie k ní možná otevírá dveře
17.07.2025
22:02Dynamické pokračování trendu na indexech v USA  
17:23Traders Talk: Trhy se třesou s Powellovou židlí, volatilita nahrává bankám a ASML jako skrytá šance
17:14Vítězí obrana, prohrávají zemědělci a příroda, hodnotí rozpočet EU server Politico
16:27Uber a Lucid spojují síly, chtějí zaplavit svět autonomními taxíky. Akcie automobilky prudce rostou

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data