„Opravdová změna“ a „velký krok kupředu“. Těmito slovy doprovodilo vedení oznámení, že po celém světě hodlá zrušit ve své hlavní značce až 30 000 pracovních míst, tedy téměř 5 procent celkové pracovní síly. Největší evropská automobilka chce transformovat svou stejnojmennou značku, kterou zle pošramotil skandál s falšováním emisních testů. Dalším z cílů jsou miliardové investice do technologií kolem elektromobilů.
Management a odbory jednaly o dohodě o snižování nákladů a investicích od června. Více než dvě třetiny rušených míst připadají na Německo, kde by jich mělo v průběhu pěti let zaniknout zhruba 23 000. Místa mají ubývat v konvenčních provozech, a to přirozenou cestou. Automobilka by tedy neměla znovu obsazovat pozice lidí, kteří se rozhodnou odejít sami, ať už do důchodu, nebo podají výpověď. souhlasil, že do roku 2025 se nucenému propuštění pokusí vyhnout.
Na cestě k elektromobilům
Dohoda má pomoci ušetřit do roku 2020 zhruba 3,7 miliardy eur ročně. Většina úspor – zhruba 3 miliardy – připadá na německé provozy. Peníze mají jít na obrat hospodaření vlajkové značky a na posun k elektromobilům a samořízeným autům. Zaměstnancům přitom automobilka slíbila, že dva elektromobily budou vznikat v Německu: jeden ve Wolfsburgu a jeden v Zwickau. V projektech orientovaných na budoucnost, jako jsou elektromobily nebo digitální prvky, hodlá vytvořit až 9 000 míst.
„Všichni ve značce pochopili, co je v sázce: vytvořit silnou značku, odolnou tváří v tvář budoucnosti,“ uvedl podle agentury Reuters generální ředitel koncernu Matthias Müller. Právě na něj připadl před více než rokem nelehký úkol vyvést firmu z nejhorší krize v její historii, a, mimo jiné, podpořit ziskovost hlavní značky. „Značka VW potřebuje opravdovou změnu,“ prohlásil na dnešní konferenci Müller.
Možná největší změna v historii
A plány jsou podle všeho ambiciózní. Automobilka si od nového paktu slibuje, že pomůže zvýšit ziskovou marži značky ze 2 procent na 4 procenta. Díky snížení počtu zaměstnanců se má produktivita v německých závodech zlepšit o čtvrtinu. „Je to velký krok kupředu, možná největší v historii firmy,“ řekl podle agentury Bloomberg ve Wolfsburgu šéf značky Herber Diess. Ten by měl představit v příštích týdnech představit novou strategii.
Akcie koncernu přidávaly dopoledne ve Frankfurtu zhruba 1 procento. Celkový pokles od vypuknutí skandálu loni v září se tím snížil na zhruba 27 procent. Valnou část zisků ale titul před polednem odevzdal. Vývoj akcií od loňského září je patrný z následujícího grafu:

loni v září přiznal, že po celém světě nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut software, který umožňuje manipulace při měření emisí. Při jízdě pak auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se mimo jiné týká asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. Aféra otřásla akciemi a způsobila zemětřesení ve vedení firmy, na kterou byly podány četné žaloby. Ve Spojených státech už automobilka souhlasila, že tamním úřadům a majitelům zhruba půl milionu dotčených aut zaplatí zhruba 15 miliard dolarů.
Zdroje: BBG, BBC, ČTK, RTRS, Group Press Release