Rok od vypuknutí emisního skandálu se v Evropě nedaří a nedaří. Jeho podíl na evropském trhu se nadále snižuje a v září klesal už třináctý měsíc za sebou. Aféra s emisními podvody otřásla důvěrou zákazníků, čehož využila konkurence. ovšem na svoje rivaly ztrácel ještě předtím, než se největší skandál v jeho historii loni rozhořel, upozornila agentura Reuters.
Podle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) měla skupina na unijním trhu s osobními auty minulý měsíc podíl 22,9 procenta oproti 23,3 procentům před rokem. Odbyt koncernu se v zemích osmadvacítky sice zvýšil (o 5,2 procenta), to ale kontrastuje s celkovým odbytem napříč odvětvím, který byl minulý měsíc o 7,2 procenta vyšší.
Celkově bylo přitom v EU nově registrováno téměř 1,46 milionu osobních aut, což je nejlepší zářijový výsledek v historii sledování těchto údajů. Rekord padl i v počtu registrací provedených za poslední rok, říká analytik ČSOB Petr Dufek: „Pokud se na výsledky budeme dívat z pohledu roční kumulace, tak trh právě zdolal historické maximum dosažené v roce 2008,“ uvedl Dufek v dnešním komentáři. „Za posledních 12 měsíců tak počet registrací už překročil hranici 14,5 milionů,“ upozornil také.
se potýká s následky emisní aféry poté, co loni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Aféra otřásla vedením i akciemi. To je patrné z grafu níže, který zachycuje vývoj akcií od 1. září 2015 k dnešku:

Od začátku letošního roku se podíl na unijním trhu snížil na 23,8 procenta. Na širším evropském trhu, zahrnujícím kromě států osmadvacítky také Island, Norsko a Švýcarsko, se snížil na 23,9 procenta, nejníže od roku 2011. Koncernu uškodila negativní reklama v podobě žaloby, kterou na něj podali investoři, domáhající se odškodnění přes osm miliard eur. Reputaci nemusel prospět ani nedávný odchod šéfa vývoje v divizi luxusních aut .
dnes zveřejnil vlastní čísla o celkovém prodeji. Ta ukázala, že odbyt se v září celosvětově zvýšil na 947.600 vozů. To je o zhruba 7 procent více než před rokem, a, jak tvrdí koncern, nejprudší tempo růstu od vypuknutí skandálu kolem měření emisí.
Šéf prodeje Fred Kappler v doprovodném prohlášení poukázal na výrazný růst prodeje v Číně. Příznivý je ale podle něj i vývoj poptávky v Evropě. "Rostoucí odbyt nám dává naději, že dokážeme zvládnout náročné úkoly, které máme před sebou. Naší nejvyšší prioritou zůstává posilování důvěry zákazníků v naše produkty," dodal.
Zdroj: RTRS, ČTK, ACEA