Emisní skandál má další oběť. Automobilku tento týden opustil šéf vývoje Stefan Knirsch. Vyšetřovatelé tvrdí, že hlavní inženýr věděl při nástupu do funkce o inkriminovaných manipulacích s testy emisí. Ty automobilové skupině zadělaly na největší skandál v historii a otřásly vedením i akciemi. Titul je od ledna ve ztrátě více než 13 %. Dnes po poledni odepisoval další více než 3 %.
Dlouholetý pracovník Knirsch se do funkce dostal loni v zimě po prvním kole čistek ve vedení automobilky, když vystřídal dosavadního šéfa vývoje Ulricha Hackenberga. Trvalo deset měsíců, než se pod ním židle zakymácela také.
Ztráta už druhého hlavního inženýra za poslední rok je pro automobilku nepříjemná. je pomyslnou „dojnou krávou“ . Má největší podíl na celkovém provozním zisku největší evropské automobilky (viz graf níže) a funguje jako inkubátor technologií, které prosakují i do dalších značek v rámci skupiny.

„Od začátku jsme dávali jasně na srozuměnou, že velká jména nebudou ve vyšetřování ušetřena a že budeme konat, pokud to bude nutné,“ řekl podle agentury Bloomberg místopředseda dozorčí rady divize Berthold Huber. se k důvodům urychleného odchodu hlavního inženýra nevyjádřilo.
Je otázkou, kde až se vyšetřování aféry zastaví. Německý Bild am Sonntag o víkendu s odvoláním na nejmenované zdroje napsal, že o manipulaci s měřením emisí věděl i bývalý generální ředitel koncernu Martin Winterkorn, a to prý ještě před tím, než problém odhalily americké úřady. A článek v Der Speigelu s krizí spojil třipadesátiletého šéfa Audi Ruperta Stadlera.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí loni v září firmu obvinila, že do vozů s naftovým motorem instalovala software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. pak přiznal, že problém se týká celosvětově asi 11 milionů naftových aut.
Automobilka již souhlasila, že v USA zaplatí 16,5 mld. USD na urovnání v občanskoprávním řízení. Další pokuta jí tu nyní hrozí v trestním řízení. Informované zdroje agentury Bloomberg tvrdí, že americké ministerstvo spravedlnosti uvažuje, jak velká by tato částka měla být, aby se německý koncern nepoložil. Dohodu prý strany chtějí mít do ledna.
Rozsah pokuty zatím není zřejmý. Automobilka měla k 30. červnu čistou likviditu ve výši 28,8 mld. eur. Každý kvartál koncern inkasuje několik miliard dolarů v hotovosti. V případě nouze by mohl využít úvěrovou linku nebo zvýšit kapitál, aby dostál závazkům.
Vývoj akcií od 1. září 2015 k dnešku (27. září 2016):

Zdroje: WSJ, BBG, ČTK