V minulém příspěvku jsme se věnovali akciím, které upadly v nemilost Warrena Buffetta. Nyní přejdeme k těm, kterým tento investor naopak začal fandit: Podle 13F reportu ve třetím čtvrtletí tohoto roku kupoval akcie společností , 66 a některých velkých aerolinek.
Akcie společnosti se od konce roku 2014 drží poměrně vyrovnaného růstového trendu (i když poslední dobou na síle ztrácí), u zbylých společností je to složitější. Aerolinky začaly z nejvyšší letové hladiny dosažené na počátku roku 2015 poměrně prudce klesat, ovšem v druhé polovině tohoto roku přišel znatelný obrat. Pan Buffett tedy naskakoval na trend (nebo mu sám svými nákupy trochu pomohl?). 66 je nejnudnější akcií z této skupiny, protože už hodně dlouho stagnuje:
Zdroj: Financial Times
O jsem zde psal před řadou měsíců, Buffett možná u této akcie sází hlavně na rostoucí počet online transakcí a následný růst tržeb a zisků této společnosti. V posledním čtvrtletí zvýšila objem transakcí o 10 % a její tržby vzrostly dokonce o 19 %, takže tu nehovoříme o žádném černonulovém růstu. je pak jedním z nejvýkonnějších strojků na peníze (však jsou také jejím živobytím), který v korporátním světě najdeme. Investuje totiž obvykle méně než desetinu jejího provozního toku hotovosti. Do roku 2016 tento přetlak volné hotovosti mimo dividend a odkupů řešila i zvyšováním zásoby hotovosti v rozvaze. Rok 2016 přinesl prudký růst ostatních investic a odkupů.
Philips 66 se v posledních měsících stal jednou z nejvýznamnějších investic . Buffett podíl v této společnosti může navyšovat kvůli tomu, že jde o energetiku – chemičku, která se ovšem nezabývá těžbou. Toto zaměření jí tak z části chrání před negativními tlaky, kterým těžaři v poslední době kvůli nízkým cenám ropy a zemního plynu čelí. Tato společnost už je na tom s generováním volné hotovosti hůře v tom smyslu, že poslední dva roky proinvestovala zhruba to, co vydělala na provozu. Přesto ale vyplácela dividendy a prováděla odkupy akcií. Mohla si to ovšem bez problémů dovolit kvůli silné rozvaze a vysoké zásobě hotovosti, takže ani v tomto případě určitě nejde o sázku na společnost, která by mířila na finanční dno (o čemž se naopak dá uvažovat u některých společností, které Buffett prodával – viz předchozí příspěvek).
Buffettovy poslední investice do aerolinek byly docela intenzivně probíraným tématem. Toto odvětví totiž až donedávna nebylo oblíbencem investorů i přesto, že mu prospívají nižší ceny ropy a paliv. Buffett ale v posledním čtvrtletí koupil akcie společností American Airlines, Delta i United . Nepůjde tedy o nějakou selektivní hodnotovou sázku, ale o víru v zotavení celého odvětví. Co se týče cen akcií to zatím vychází (viz graf). Podle IATA je nyní letecké palivo o 5,5 % levnější než před rokem a aerolinky by měly díky tomu letos vcelku uspořit asi 21 miliard dolarů. Možná, že až tak jednoduché vysvětlení tohoto kroku je.
Pokud si dáme velkou část této skládačky dohromady, pro ropné býky nevyznívá moc povzbudivě: Buffett kupuje „netěžící“ 66, prodává Suncore a kupuje aerolinky. Možná, že investor k této strategii dospěl po shlédnutí podobného grafu, jaký jsem zde před časem prezentoval já (viz níže). Ukazuje náklad těžby v jednotlivých regionech/typech těžby a je z něj zřejmé, že po překročení hranice cca 50 dolarů za barel začíná být ziskový obrovský objem těžby. Jinak řečeno, pro další významné překročení této cenové úrovně by musel přijít velký poptávkový skok. A k němu se zatím v globální ekonomice moc neschyluje.