Náš pohled na potenciální investiční sázky na rozvoj samořídících aut jsme minule zakončili detailnějším prozkoumáním akcií společnosti . Podle investora Leo Suna je se samořídící budoucností ještě úžeji propojen Alphabet, protože Google už testuje své vlastní autonomní vozy po několik let. Tyto vozy používají systém LIDAR, který neustále skenuje jejich okolí a zároveň pracuje s detailní verzí Google Maps. A Google by rád, aby automobilky nakonec začaly používat tuto jeho softwarovou platformu.
Alphabet je ale jako sázka na samořídící vozy problematický podobně, jako velké automobilky – i ony totiž mají velké spektrum jiných aktivit a tato sázka by tak jimi byla hodně naředěná. To samé můžeme tvrdit o dalším jménu ze seznamu –Baidu. I tato čínská obdoba Googlu už nějaký čas testuje své autonomní vozy a v Silicon Valley má dokonce své vlastní výzkumné centrum, které se touto oblastí zabývá. tvrdí, že její první samořídící vozidlo bude autobus, který na silnice vyjede v roce 2018.
Mobileye a váhající investoři
Společnost Mobileye už by měla představovat více zaměřenou sázku na autonomní vozy. Nyní dodává asi 90 % nejvýznamnějších automobilek systém ADAS, který jednoduše řečeno pomáhá řidičovi řídit. V jeho rámci jsou používány například kamery a radary na to, aby auto začalo samo brzdit, či se ozývat ve chvíli, kdy se před ním objeví překážka. Mobileye chce do světa autonomních vozů prorazit zejména svým čipem EyeQ. Nejde ale o bezproblémovou snahu, protože jej ve svých vozech přestala používat. Mobileye i přesto v budoucnost EyeQ dále věří.
Minule jsme se v rámci tohoto tématu spolu dívali na fundament a cenu akcií společnosti . Při pohledu na následující graf vývoje ceny akcií společnosti Mobileye je jasné, že jde o dva hodně rozdílné investiční typy. Zatímco si užívá téměř exponenciálního růstu, předmět našeho dnešního zájmu má s dlouhodobějším růstem velké problémy a spíše jde o takovou horskou dráhu. Přitom Mobileye dosahuje razantního růstu tržeb a podle konsenzu na FT by tomu tak mělo být i v následujících dvou letech (viz druhý graf v následujícím obrázku):
Zdroj: Financial Times
Mobileye také není žádným outsiderem co se týče generování volného cash flow. V roce 2015 firma zdvojnásobila provozní tok hotovosti a vydělala 101 milionů dolarů. Její CapEx se přitom pohybuje v jednotkách milionů dolarů, takže v podstatě to, co vydělá na provozu, může rozdělit poskytovatelům kapitálu, či směrovat na akvizice. V roce 2015 skutečně provedla akvizice ve výši necelých 300 milionů dolarů, ale i přesto je zřejmé, že Mobileye je na tom z hlediska schopnosti generovat akcionářům hotovost velmi dobře. Dividendy přitom nevyplácí, dluhy v podstatě nemá a v rozvaze drží téměř 300 milionů dolarů hotovosti.
Minimálně současný fundament tedy u této společnosti vypadá hodně dobře a optimismem nešetří ani analytici. Podle FT je nyní nejhorší doporučení držet (3 analytici), zbylých 16 doporučuje koupit/nadvážit.