Dvěma nejpřímějšími sázkami na samořídící budoucnost aut jsou podle investora Leo Suna společnosti Delphi Automotive a . Vývoj ceny akcí Qualcommu je v následujícím grafu vyznačen zeleně a dlouhodoběji nejde o žádné terno. V roce 2016 ale titul prochází znatelným růstem, což je protikladu s vývojem ceny akcií Delphi. Ty naopak dostaly na počátku letošního roku tvrdý zásah a zatím se jim moc nedaří se z něj vzpamatovat.
Zdroj: Financial Times
Delphi Automotive
Delphi Automotive je jeden z největších výrobců automobilových součástek na světě a prodává i systémy pro samořízení aut. Ty v minulém čtvrtletí dokonce tvořily téměř pětinu celkových tržeb společnosti a již několik čtvrtletí rostou dvojciferným tempem. Delphi by tedy mohla hodně těžit z toho, že je automobilkám schopná dodávat vše od tradičních komponentů až po systémy pro samořízení vozů. Společnost navíc nedávno začala spolupracovat s izraelskou společností Mobileye (té jsem se věnoval v minulém příspěvku) a dohromady chtějí do roku 2019 nabídnout kompletní systém pro samořídící vůz.
Rád bych dodal, že Delphi patří mezi společnosti, které stojí na pevných fundamentálních nohou. V roce 2015 generovala na provozu 1,7 miliard dolarů a její investice do provozu dosáhly 700 milionů dolarů. Zbylé volné cash flow směřovala na akvizice, ovšem v letech, kdy se na akviziční výlety nevydává, jí zbývá hodně hotovosti pro akcionáře. Akcionářům toho také hodně vyplácí. Dokonce tolik, že si na to ještě půjčuje. Chová se tedy podobně jako řada jiných amerických společností. V tomto případě se ale zatím poměr čistého dluhu k EBITDA nepohybuje na znepokojivých úrovních (nachází se pod hodnotou 2).
Qualcomm je největším výrobcem mobilních chipsetů a brzy by se měl stát největším výrobcem chipů pro automobily na světě (po dokončení akvizice společnosti NXP Semiconductors). NXP vyrábí platformu BlueBox (která na trhu soupeří s DrivePX od Nvidie – viz předchozí příspěvky) a tu by měl doplnit o chipsety Snapdragon. Což by z této firmy mělo ve světě autonomních technologií udělat skutečnou těžkou váhu.
Průlom by určitě potřeboval, protože jeho tržby klesaly ve fiskálním roce 2015 i 2016. Podle konsenzu na FT by ale měly v letech 2017 a 2018 už růst. Pohled na jeho schopnost generovat volnou hotovost je také povzbudivý. Ve fiskálním roce 2016 vydělal na provozu 7,4 miliardy dolarů, CapEx dosáhl pouze 0,5 miliardy dolarů a ostatní investice necelých 3 miliard dolarů. Pro akcionáře toho tedy zbylo hodně a podobně tomu bylo v předchozích letech. I tato společnost toho akcionářům vyplácí ještě více než vydělá (suma odkupů a dividend v minulém roce dosáhla více než 6 miliard dolarů). Firma má ale velmi silnou rozvahu (na cca deset miliard dluhů má více než 18 miliard dolarů hotovosti), takže tato finanční strategie je zde více než vítaná.
2020: 10 milionů samořídících aut
Na závěr tématu investičních sázek na samořídící auta se podívejme na projekce vývoje tohoto segmentu trhu. Podle Business Insider by se na světových cestách v roce 2020 mělo projíždět asi 10 milionů aut schopných samořízení. Není třeba dlouze poukazovat na to, že takový stav vyžaduje poměrně prudký růst: