Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Delphi, Qualcomm a 10 milionů samořídících aut do roku 2020 (díl třetí)

Delphi, Qualcomm a 10 milionů samořídících aut do roku 2020 (díl třetí)

18.11.2016 18:30

Dvěma nejpřímějšími sázkami na samořídící budoucnost aut jsou podle investora Leo Suna společnosti Delphi Automotive a Qualcomm. Vývoj ceny akcí Qualcommu je v následujícím grafu vyznačen zeleně a dlouhodoběji nejde o žádné terno. V roce 2016 ale titul prochází znatelným růstem, což je protikladu s vývojem ceny akcií Delphi. Ty naopak dostaly na počátku letošního roku tvrdý zásah a zatím se jim moc nedaří se z něj vzpamatovat.

101
Zdroj: Financial Times

Delphi Automotive

Delphi Automotive je jeden z největších výrobců automobilových součástek na světě a prodává i systémy pro samořízení aut. Ty v minulém čtvrtletí dokonce tvořily téměř pětinu celkových tržeb společnosti a již několik čtvrtletí rostou dvojciferným tempem. Delphi by tedy mohla hodně těžit z toho, že je automobilkám schopná dodávat vše od tradičních komponentů až po systémy pro samořízení vozů. Společnost navíc nedávno začala spolupracovat s izraelskou společností Mobileye (té jsem se věnoval v minulém příspěvku) a dohromady chtějí do roku 2019 nabídnout kompletní systém pro samořídící vůz.

Rád bych dodal, že Delphi patří mezi společnosti, které stojí na pevných fundamentálních nohou. V roce 2015 generovala na provozu 1,7 miliard dolarů a její investice do provozu dosáhly 700 milionů dolarů. Zbylé volné cash flow směřovala na akvizice, ovšem v letech, kdy se na akviziční výlety nevydává, jí zbývá hodně hotovosti pro akcionáře. Akcionářům toho také hodně vyplácí. Dokonce tolik, že si na to ještě půjčuje. Chová se tedy podobně jako řada jiných amerických společností. V tomto případě se ale zatím poměr čistého dluhu k EBITDA nepohybuje na znepokojivých úrovních (nachází se pod hodnotou 2).

Qualcomm

Qualcomm je největším výrobcem mobilních chipsetů a brzy by se měl stát největším výrobcem chipů pro automobily na světě (po dokončení akvizice společnosti NXP Semiconductors). NXP vyrábí platformu BlueBox (která na trhu soupeří s DrivePX od Nvidie – viz předchozí příspěvky) a tu by měl Qualcomm doplnit o chipsety Snapdragon. Což by z této firmy mělo ve světě autonomních technologií udělat skutečnou těžkou váhu.

Průlom by Qualcomm určitě potřeboval, protože jeho tržby klesaly ve fiskálním roce 2015 i 2016. Podle konsenzu na FT by ale měly v letech 2017 a 2018 už růst. Pohled na jeho schopnost generovat volnou hotovost je také povzbudivý. Ve fiskálním roce 2016 vydělal na provozu 7,4 miliardy dolarů, CapEx dosáhl pouze 0,5 miliardy dolarů a ostatní investice necelých 3 miliard dolarů. Pro akcionáře toho tedy zbylo hodně a podobně tomu bylo v předchozích letech. I tato společnost toho akcionářům vyplácí ještě více než vydělá (suma odkupů a dividend v minulém roce dosáhla více než 6 miliard dolarů). Firma má ale velmi silnou rozvahu (na cca deset miliard dluhů má více než 18 miliard dolarů hotovosti), takže tato finanční strategie je zde více než vítaná.

2020: 10 milionů samořídících aut

Na závěr tématu investičních sázek na samořídící auta se podívejme na projekce vývoje tohoto segmentu trhu. Podle Business Insider by se na světových cestách v roce 2020 mělo projíždět asi 10 milionů aut schopných samořízení. Není třeba dlouze poukazovat na to, že takový stav vyžaduje poměrně prudký růst:

102

 
 
 

Čtěte více:

Ferrari a pivní akcie pro kontrariány
09.11.2016 19:00
Dnes se budu věnovat BBC. Ne té britské, mediální, ale americké Bosto...
Deset investičních sázek na samořídící auta
15.11.2016 19:00
Nedovedu odhadnout, kam až trend samořídících aut dospěje. Ale zdá se,...
Deset investičních sázek na samořídící auta (díl druhý): Alphabet, Baidu, Mobileye
16.11.2016 18:30
Náš pohled na potenciální investiční sázky na rozvoj samořídících aut...

Váš názor
  •  
    19.11.2016 8:49

    ...za mne ano, je spousta lidí, kteří na silnici nepatří, těm by se určitá regulace hodila... kamióny by mohly jezdit automaticky bez řidiče...v jednom pruhu pěkně za sebou))
    Nostradamus
  • A k čemu to bude?
    19.11.2016 7:44

    Auta vznikla pro radost z řízení.Pokud někde má něco převážet materiál,mělo by to být po železnici.Silnice jsou nebezpečné už dnes a potom co budou jezdit bez řidičů,to bude daleko horší.Zbytečná věc.
    mg
    • Re: A k čemu to bude?
      19.11.2016 22:47

      Ty považuješ za radost jezdit mezi ožralýma nefoukanýma frajerama, kteří srážejí ostatní do příkopu jen proto, že nejezdí ve Ferrari nebo jemu neuhnul ? Pak tě chci slyšet, jakou budeš mít radost, až tě s rodinou sebere právě takový namyšlený machr co si myslí že smí přejíždět dvojitou čáru v protisměru ve 160km jen proto že má dražší auto a v hlavě na....ráno a v kapse řidičák na kterém ještě nezaschnul inkoust. To se asi samou radostí rozsypeš. No voliči ovara jsou opravdu na výši.
      Marfuša
      • no není divu
        20.11.2016 10:14

        Že to vymysleli.Stačí si to přečíst a víme proč a kvůli komu
        mg
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
0:00Delta Air Lines Inc (06/20 Q2)
9:00CZ - CPI, y/y
14:30USA - PPI, m/m