Nedovedu odhadnout, kam až trend samořídících aut dospěje. Ale zdá se, že spolu s elektrovozy může jít o jednu z velkých strukturálních změn v celé globální ekonomice. Už nyní je jasné, že do těchto posunů bude promlouvat celá řada odvětví. Pro některé firmy jde o příležitost, pro některé spíše o hrozbu. Odhadnout dnes, kdo bude stát na straně vítězů a kdo na straně poražených, je podobně jako u jiných přelomových dějů dosti složité. Investor Leo Sun přesto toto břímě na stránkách Fool.com na svá bedra vzal a přišel s deseti hlavními firmami, které by měly tvarovat budoucnost vozů jimž není třeba lidského řidiče.
Na desátém místě v pořadí důležitosti by neměl podle investora být nikdo jiný než americký automobilový gigant . Co jej do desítky nejlepších dostalo? Ředitel automobilky Mark Fields tvrdí, že jeho firma bude do roku 2021 v masovém měřítku vyrábět samořídící auta pro komerční využití. Už nyní kvůli tomu rozšiřuje kapacity v centru v Paolo Alto a zvyšuje počty zaměstnanců. také nedávno koupil izraelskou společnost SAIPS. Tento startup se specializuje na počítačové technologie, které by měly vozům umožnit „vidět“. vedle toho investuje do řady dalších firem, které by mu měly pomoci v rozvoji potřebných. technologií.
Přes vše uvedené je podle mne trochu složité sázet na akcie tohoto giganta s tím, že jde o sázku na samořídící vozy. Příčina je jednoduchá – jeho aktivity a záběr jsou totiž tak široké a jeho úspěch určuje dlouhá řada jiných faktorů. V podstatě stejné je to u některých dalších společností na seznamu – Tesly Motors, a .
Tesla se na seznam dostala díky jejímu poloatomatickému systému autopilota, se kterým je sice spojováno několik vážných nehod, ale který je neustále zlepšován. Elon Musk navíc nedávno uvedl, že pracuje na plně autonomním elektrovozu s osmi kamerami, množstvím senzorů a novým radarem. Ředitel Tesly odhaduje, že plně autonomní vůz by mohl „jet z L.A. do New Yorku někdy na konci roku 2017“.
Audi jako součást koncernu je v tomto smyslu trochu dál, protože jeho SQ5 už samo na výlet vyrazilo. Funguje na platformě od Delphi a hovoří o tom, že plně autonomní už bude jeho model A8 naplánovaný na rok 2017. Šéf Dieter Zetsche je ohledně podobných predikcí mnohem opatrnější a odhaduje, že samořídící auto se na trh dostane kolem roku 2025.
Exponenciální
Nvidia je společností, které bych se dnes rád věnoval detailněji, protože je koncentrovanější sázkou na samořídící vozy, než velké automobilky. Její technologie systému na čipu jménem Tegra je již nyní součástí infotainmentu a navigací luxusnějších vozů a firma expanduje v oblasti palubních počítačů, které mají zajistit vozům schopnost samořízení. I systém Autopilot od Tesly bude používat technologii od Nvidie. Ta se vedle toho snaží o spolupráci s a společností a rozvíjí nové systémy map pro autonomní vozy.
Pohled na chování akcie této společnosti může být pro někoho odrazující. Ne proto, že by šlo o nějakého tržního otloukánka. Důvod je přesně opačný – cena akcie totiž prochází růstem připomínajícím exponenciálu a to často zavání bublinou.
Zdroj: Financial Times
V roce 2017 a 2018 se čeká znatelný růst tržeb společnosti (ovšem ne exponenciální). Je tak zřejmé, že prudký růst ceny akcie dosažený v letošním roce je dán zejména dlouhodobějším příběhem a potenciálem společnosti. Možná právě „samořídícím“ příběhem. Naštěstí nehovoříme o firmě, u které by vše spočívalo jen v „tom, co bude“. je totiž docela slušným strojkem na peníze:
Ve fiskálním roce 2016 vydělala firma 1,1 miliardy dolarů a celkové investice dosáhly 400 milionů dolarů. Po investicích jí tak zbylo více než 0,6 miliardy dolarů. V předchozích letech to bylo znatelně méně, ale stále byla firma v plusu. Dividendy už vyplácí, pokud by se ale její výsledky v následujících letech měly podobat těm z roku 2016, má na mnohem vyšší výplatu dividend. Rozvaha je hodně silná, protože proti cca 3 miliardám dluhu v ní stojí více než 6 miliard dolarů hotovosti. Nadšení trhu je tak pochopitelné – zajímavý příběh, který stojí na pevném fundamentálním základě.