Efekty Tesly si už pomalu vybírá svou daň. Benzín, oblíbená pohonná látka motorismu minulého století, má svoje nejlepší dny už pomalu za sebou, říká Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Podle ní světová spotřeba benzínu už prakticky vrcholí. V příštích 25 letech se její růst v zásadě zastaví.
Důvodem je větší účinnost aut a očekávaný nástup vozů na elektrický pohon. Na něj se nechystá jen tak často zmiňovaná , ale i další automobilky po celém světě. Nejnověji ohlásila elektrickou „ofenzivu“ německá značka .
Změna bude mít zřejmě dalekosáhlé důsledky pro zpracovatele ropy a související průmysl. Benzín obsahuje každý čtvrtý barel, který se po celém světě spotřebuje.
Jaké jsou tedy nejnovější odhady? IEA čeká, že poptávka po benzínu klesne do roku 2020 na 22,8 milionu barelů denně z loňských 23 milionu barelů. Do roku 2030 půjde spotřeba mírně nahoru, a to až na 23,1 milionu barelů. Do roku 2040 ale začne znovu klesat, což ukazuje i následující graf.

Na věci podle IEA nezmění nic ani to, že po světě bude jezdit víc aut. Agentura odhaduje jejich nárůst do roku 2040 o zhruba dvojnásobek na dvě miliardy. Objem ropy, který bude k jejich provozu potřeba, ale bude menší než dnes, tvrdí výkonný ředitel IEA Fatih Birol.
„Elektrická auta přicházejí,“ prohlásil během rozhovoru v Londýně. Zatímco loni jich po celém světě jezdilo něco přes milion, do roku 2040 to bude více než 150 milionů, dodal.
Pro automobilový průmysl byl benzín velkou část minulého století hlavní volbou. Obliba aut s benzínovým motorem způsobila, že čerpací stanice rostly v řadě zemí jako houby po dešti a pomohly formovat tvář krajiny. Zájem o benzín rostl ještě na přelomu minulého a tohoto tisíciletí, navzdory konkurenci v podobě nafty, které pomáhaly daňové úlevy v Evropě. Následující čtvrtina století však bude jiná, říká IEA. Poté, co se poptávka po benzínu zvýšila během 25 let do loňského roku o necelou pětinu, tak v příštím čtvrt století klesne, a to o 0,2 procenta, říká IEA.
Pokud jde o vyhlídky ropy jako takové, tady IEA navzdory nadcházejícím, zřejmě hlubokým změnám u benzínu už tak pesimistická není. Celková poptávka po ropě podle ní ještě několik desetiletí poroste, a to kvůli spotřebě nafty, leteckého paliva a topného oleje v námořním, leteckém nebo petrochemickém průmyslu. V osobních autech bude nicméně spotřeba ropy klesat.
Takto opatrnému optimismu je, soudě z prohlášení z poslední doby, vzdálen třeba energetický gigant Shell. Ten nedávno vyvolal pozdvižení, když jedno z jeho manažerských es varovalo, že poptávka po ropě by mohla vyvrcholit už během pěti let.

Bolestné bude loučení s benzínem zřejmě hlavně pro rafinerie. Ty v posledních dvou desítkách let utratily miliardy dolarů, když se snažily maximalizovat produkci benzínu na úkor jiných paliv. Birol říká, že změny v poptávce po palivu budou mít zásadní důsledky pro celé odvětví.
Podle analytika Michaela Wojciechowského z Wood Mackenzie by rafinerie udělaly dobře, kdyby se místo benzínu raději zaměřily na destiláty jako nafta. Ta by rafinerským firmám mohla do budoucna pomoci s plněním strategických cílů, říká také.