Amerika a elektromobily. To jsou klíčové body dlouhodobé strategie , které dnes automobilová značka představila. Vlajková loď stejnojmenného koncernu se chce stát jedničkou v oblasti elektrického pohonu aut. Do centra své transformace postavila americký kontinent. Elektromobily by v Severní Americe chtěla začít vyrábět už od roku 2021. S Amerikami, kde se snaží vylepšit svou pověst pošramocenou emisním skandálem, spojuje i svoje naděje u nových lukrativnějších SUV.
"V rozvoji elektromobilů chceme hrát klíčovou roli," prohlásil šéf značky Herbert Diess při prezentaci strategických cílů na příští desetiletí a další roky poté. "Do roku 2025 hodláme prodávat milion elektromobilů ročně a stát se v elektromobilitě jedničkou na světovém trhu," dodal. Ofenzivu v elektromobilitě chce značka zahájit za čtyři roky.
Největší evropská automobilka loni přiznala, že podváděla v amerických testech emisí u naftových aut. To vyvolalo nejhlubší krizi v historii koncernu, otřáslo jeho vedením, cenou akcií i reputací automobilky, která se svou pověst snaží vylepšit. Zásadní význam v tomto úsilí má mít plánovaná transformace vlajkové značky . Ta se na celkovém prodeji automobilů koncernu podílela zhruba z 59 procent. Na základním provozním zisku však měla podíl jenom 16 procent.
Už minulý týden koncern oznámil, že hodlá ve své hlavní značce zrušit do roku 2020 zhruba 30.000 pracovních míst.
Diess nyní novou strategii představil detailněji. Hlavním cílem má být dobytí trhu v USA a v Jižní Americe. V Severní Americe měla přitom značka problémy už před propuknutím emisního skandálu. Podle analytiků se jen neochotně přizpůsobovala požadavkům zákazníků a nové modely uváděla na trh pomalu.
Dohnat konkurenci potrvá roky
se chce ve Spojených státech zaměřit na rychle rostoucí trh s SUV, u kterých bývají vyšší marže. Do roku 2020 chce mít značka na světových trzích 19 modelů SUV, teď má dva.
Jednoduché to ale nebude, což připouští i ředitel Diess. Dohnat velké americké rivaly může na tamním trhu trvat i deset let, prohlásil dnes také. ale podle něj musí rychle posílit konkurenceschopnost, jinak se bude jeho finanční situace v příštích letech zhoršovat.
Právě návrat k udržitelnému růstu ziskovosti je jedním z ústředních bodů nové strategie. Značka chce mít provozní ziskovost po roce 2025 vyšší než šest procent. V letošním roce se přitom její ziskovost odhaduje pouze na 2 procenta. Pro srovnání, evropský konkurent Citroen chce 6 procent dosáhnout už v roce 2021.
"Volkswagen se v nejbližších letech radikálně změní. Velmi málo věcí zůstane stejných," řekl Diess.
Slabší modely do stoupy?
V rámci nového programu, nazvaného Transform 2025+, hodlá značka také zvýšit důraz na digitální technologie. Prim by chtěla hrát v oblasti konektivity, kde chce vyvinout novou digitální platformu a mít do roku 2025 celosvětově zhruba 80 milionů aktivních uživatelů.
Investice do značky by naopak měly zůstat beze změn, i v příštích letech budou činit zhruba 4,5 miliardy eur ročně. Automobilka chce ukončit některé neziskové modely a pomocí ušetřených peněz financovat nové SUV a limuzíny. O tom, jaké modely to budou, ale není nyní nic známo.
Investory plány na hlubokou transformaci zřejmě potěšily, akcie odpoledne přidávaly zhruba 1 procento. Následující graf ukazuje dramatický propad titulu poté, co se emisní skandál loni v září rozhořel. Žlutě je vyznačen vývoj německého akciového indexu DAX .

Zdroje: ČTK, Reuters, Group Press Release