Nové obří tryskové dopravní letadlo s dvěma uličkami, které by mohlo konkurovat a Airbusu. Vyrábět ho chtějí Rusko a Čína, kde se raketově zvedá zájem o létání. Obřím strojům západní konkurence by měl plánovaný letoun sebrat desetinu trhu, zní z vedení ruského výrobce letadel United Aircraft Corp (UAC).
Nové letadlo z rusko-čínské dílny má být z kategorie širokotrupých strojů určených pro dálkové lety. Oba státní výrobci letadel, totiž čínská Commercial Aircraft Corporation of China a již zmíněná UAC dnes dokončily registraci společného podniku, který má nový letoun vyvíjet a prodávat.
O projektu se ví zhruba tři roky, postupuje ale pomalu. Loni v listopadu spatřil světlo světa testovací model letadla (viz níže), kde se v základním scénáři počítá s doletem až 12 000 kilometrů a třemi třídami s celkem 280 sedadly.
Zdroj: www.comac.cc
První dodávky se očekávají mezi lety 2025 až 2028. A první zkušební let? V roce 2022, alespoň podle loňských předpokladů.
Plánem je, aby letadlo sebralo konkurenčním strojům 787 a Airbusu 350 deset procent trhu, řekl podle agentury Reuters Jurij Sljusar, prezident ruského UAC, který vyrábí ruská letadla Suchoj nebo Tupolev.
Zájem Číňanů o cestování raketově roste a tamní trh s dopravními letadly expanduje ve skocích. Hegemonem na něm ale zůstávají americký strojírenský konglomerát a evropské konsorcium Airbus, což platí i na světovém trhu s komerčními letouny. Je to čínská COMAC, která už nějakou dobu pokukuje po jejich prvenství. Čínský podnik vyvinul vlastní dopravní letadlo C919 s jednou uličkou, které si tento měsíc odbylo svůj první zkušební let.
Zdroj: www.comac.cc
Toto letadlo, které má 168 sedadel a je určeno pro kratší regionální lety, je prvním velkým dopravním letounem, který byl vyvinut v Číně v souladu s mezinárodními standardy. Znalci ho považují za technologický milník pro Čínu. Je ale otázkou, jak se stroji podaří prorazit na trhu, kde jsou a Airbus se svou dlouholetou historií a hlubokými kořeny opravdu těžkou konkurencí.
Také C919 má konkurovat Západu, konkrétně letadlům Airbus A320 a 737, což jsou řady dvoumotorových dopravních letadel s úzkým trupem. Loni v červnu absolvoval svůj první komerční let jiný čínský letoun, regionální ARJ-21, který má rovněž konkurovat zámoří, konkrétně modelům brazilského Embraeru a kanadské společnosti Bombardier. Toto letadlo, určené pro přepravu zhruba 90 cestujících, získalo od čínského úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k létání o deset let později, než Čína původně plánovala.
loni v červenci předpověděl, že světové aerolinky budou v průběhu 20 let do roku 2035 potřebovat zhruba 9 100 širokotrupých letadel. Scházet jim budou hlavně v příští dekádě, přičemž vlnu nahrazování starých strojů novými očekává mezi lety 2021 až 2028.
Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) odhaduje, že poptávka po osobní letecké přepravě v Asii a Tichomoří stoupne letos o 7 procent po růstu o odhadem téměř 9 procent v předešlém roce. Celosvětově se tato poptávka podle její předpovědi letos zvýší o 5,1 procenta.
Vývoj akcií Airbusu a Boeingu za posledních 5 let ukazuje následující graf. Akcie Airbus dnes naposledy ztrácely zhruba 0,9 procenta.

Trh v poslední době sleduje kromě jiného finanční problémy italských aerolinek Alitalia - a osud její flotily letadel s úzkým i širokým trupem. Pokud nevznikne žádná nástupnická společnost za problémové aerolinky, nebo pokud tato společnost vznikne, ale o letadla jako Boeing 777 nebo airbusy z rodin 330 a 320 nebude mít zájem, mohly by se tyto stroje dostat na trh - a srazit dolů poptávku po nových strojích, stojí v dnešní analýze Bloombergu. Zásadní dopad by to zřejmě mělo i na pronajímatele těchto strojů a entitity kryté cennými papíry. Ve flotile Alitalie jim patří asi polovina strojů.
Zdroje: IATA, Reuters, ČTK, UAC, COMAC, Bloomberg, Patria.cz