Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Rusové a Čína chystají nové letadlo. Konkurent Boeingu a Airbusu?

Rusové a Čína chystají nové letadlo. Konkurent Boeingu a Airbusu?

22.5.2017 14:29
Autor: Jana Knechtlová, Patria Online

Nové obří tryskové dopravní letadlo s dvěma uličkami, které by mohlo konkurovat Boeingu a Airbusu. Vyrábět ho chtějí Rusko a Čína, kde se raketově zvedá zájem o létání. Obřím strojům západní konkurence by měl plánovaný letoun sebrat desetinu trhu, zní z vedení ruského výrobce letadel United Aircraft Corp (UAC).

Nové letadlo z rusko-čínské dílny má být z kategorie širokotrupých strojů určených pro dálkové lety. Oba státní výrobci letadel, totiž čínská Commercial Aircraft Corporation of China a již zmíněná UAC dnes dokončily registraci společného podniku, který má nový letoun vyvíjet a prodávat.

O projektu se ví zhruba tři roky, postupuje ale pomalu. Loni v listopadu spatřil světlo světa testovací model letadla (viz níže), kde se v základním scénáři počítá s doletem až 12 000 kilometrů a třemi třídami s celkem 280 sedadly.

wide 

Zdroj: www.comac.cc

První dodávky se očekávají mezi lety 2025 až 2028. A první zkušební let? V roce 2022, alespoň podle loňských předpokladů.

Plánem je, aby letadlo sebralo konkurenčním strojům Boeingu 787 a Airbusu 350 deset procent trhu, řekl podle agentury Reuters Jurij Sljusar, prezident ruského UAC, který vyrábí ruská letadla Suchoj nebo Tupolev.

Zájem Číňanů o cestování raketově roste a tamní trh s dopravními letadly expanduje ve skocích. Hegemonem na něm ale zůstávají americký strojírenský konglomerát Boeing a evropské konsorcium Airbus, což platí i na světovém trhu s komerčními letouny. Je to čínská COMAC, která už nějakou dobu pokukuje po jejich prvenství. Čínský podnik vyvinul vlastní dopravní letadlo C919 s jednou uličkou, které si tento měsíc odbylo svůj první zkušební let.

c919 

Zdroj: www.comac.cc

Toto letadlo, které má 168 sedadel a je určeno pro kratší regionální lety, je prvním velkým dopravním letounem, který byl vyvinut v Číně v souladu s mezinárodními standardy. Znalci ho považují za technologický milník pro Čínu. Je ale otázkou, jak se stroji podaří prorazit na trhu, kde jsou Boeing a Airbus se svou dlouholetou historií a hlubokými kořeny opravdu těžkou konkurencí.

Také C919 má konkurovat Západu, konkrétně letadlům Airbus A320 a Boeing 737, což jsou řady dvoumotorových dopravních letadel s úzkým trupem. Loni v červnu absolvoval svůj první komerční let jiný čínský letoun, regionální ARJ-21, který má rovněž konkurovat zámoří, konkrétně modelům brazilského Embraeru a kanadské společnosti Bombardier. Toto letadlo, určené pro přepravu zhruba 90 cestujících, získalo od čínského úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k létání o deset let později, než Čína původně plánovala.

Boeing loni v červenci předpověděl, že světové aerolinky budou v průběhu 20 let do roku 2035 potřebovat zhruba 9 100 širokotrupých letadel. Scházet jim budou hlavně v příští dekádě, přičemž vlnu nahrazování starých strojů novými očekává Boeing mezi lety 2021 až 2028.

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) odhaduje, že poptávka po osobní letecké přepravě v Asii a Tichomoří stoupne letos o 7 procent po růstu o odhadem téměř 9 procent v předešlém roce. Celosvětově se tato poptávka podle její předpovědi letos zvýší o 5,1 procenta.

Vývoj akcií Airbusu a Boeingu za posledních 5 let ukazuje následující graf. Akcie Airbus dnes naposledy ztrácely zhruba 0,9 procenta. 

air

Trh v poslední době sleduje kromě jiného finanční problémy italských aerolinek Alitalia - a osud její flotily letadel s úzkým i širokým trupem. Pokud nevznikne žádná nástupnická společnost za problémové aerolinky, nebo pokud tato společnost vznikne, ale o letadla jako Boeing 777 nebo airbusy z rodin 330 a 320 nebude mít zájem, mohly by se tyto stroje dostat na trh - a srazit dolů poptávku po nových strojích, stojí v dnešní analýze Bloombergu. Zásadní dopad by to zřejmě mělo i na pronajímatele těchto strojů a entitity kryté cennými papíry. Ve flotile Alitalie jim patří asi polovina strojů. 

Zdroje: IATA, Reuters, ČTK, UAC, COMAC, Bloomberg, Patria.cz

 
 
 
 
 

Čtěte více:

Zisk Airbusu loni klesl o dvě třetiny kvůli projektu A400M
22.2.2017 8:55
Čistý zisk evropského výrobce letecké techniky Airbus se v loňském roc...
USA a Čína už nejsou tahouny globálního optimismu, začínají naopak budit obavy
14.5.2017 19:06
Globální ekonomika roste od počátku letošního roku tempem, které převy...
Čína na svůj trh pustí Visu, Mastercard a americké hovězí
12.5.2017 18:31
Washington a Peking činí první drobné krůčky ke zlepšení ekonomických ...
Čína láme rekordy v objemu produkce oceli. Obavy z nadbytku rychle sílí
15.5.2017 10:57
Produkce ocele v Číně stoupla v dubnu meziročně o 4,9 procenta na reko...

Váš názor
  • První dodávky mezi lety 2025 až 2028.
    22.5.2017 15:23

    Zase hezký blábol pro nemyslitele. Už ted' mluví o 10 letém zpoždění dnešních plánovaných letadel a Boeing a Airbus nebudou také stát na místě. Navíc, jak Rusové a hlavně Čínani co neokopírují nebo neukradnou jiným nemají. Stačí se trochu rozhlédnout na kterémkoliv světovém letišti kolik tam je k vidění letadel vyrobených v Rusku nebo Číně. Ani dobré auto neumí udělat. Zeptejte se někoho kdo někdy letěl TUčkem Iljušinem nebo Antonem :o))
    Senior
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Applied Materials Inc (07/17 Q3, Aft-mkt)
Vestas Wind Systems A/S (06/17 Q2)
7:30Wirecard AG (06/17 Q2)
10:30UK - Maloobchodní tržby bez PHM, y/y
11:00EMU - CPI, y/y
11:00EMU - Jádrová inflace, y/y
13:00Wal-Mart Stores Inc (07/17 Q2)
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m
22:15Gap Inc/The (07/17 Q2)