Učebnicovým příkladem společnosti, která nebyla schopna držet krok s technologickými inovacemi, je Eastman Kodak. Ta se rozhodla ignorovat digitální fotografie až do chvíle, kdy již bylo na změnu pozdě a její příběh je dáván za příklad manažerům po celém světě. Digitalizace a moderní technologie se ale dotýkají celé řady dalších firem i odvětví. U některých to trvá již delší dobu, u jiných jde o relativně nový jev. Právě sem patří finanční instituce. I u nich ale platí, že ignorování dlouhodobých trendů a orientace na krátkodobé zisky může mít existenciální důsledky.
Finanční služby jsou tradičně odvětvím, které je při adopci nových technologií velmi pomalé. I zde však probíhá vstup do digitální fáze, o čemž svědčí například dlouhá řada nových „fintech“ společností. Podle McKinsey budou tradiční finanční instituce, které nedokážou jít s trendem digitalizace, čelit do roku 2025 poklesu zisků o 60%. Na jejich místo nenastoupí pouze nové společnosti, ale i ty staré, které dokážou jít s dobou.
Pokud se chce management bank a finančních společností vyhnout osudu Kodaku, musí změnit dosavadní způsob přemýšlení a alokovat kapitál do projektů, které nemusí generovat krátkodobé zisky, ale mohou generovat dlouhodobý růst. Naději vzbuzují společnosti jako , které začaly chápat inovace jako svou prioritu. tak například přišla s online retailovou bankou Marcus. Její provoz má zatím do ziskovosti daleko, ale dává tímto krokem jasně najevo, že dosavadní model podnikání mu další století růstu nezajistí.
Musíme mít na paměti, že finanční technologie nejsou to samé jako inovace. Technologie jsou komoditou, koupit si je může každý. Rozdíl mezi úspěšnou a neúspěšnou společností bude pramenit z vize a schopnosti měnit se a tyto technologie využívat. Finanční instituce k tomu potřebují inovativní zaměstnance, ale zatím dochází spíše k tomu, že tito lidé z nich odcházejí do technologických společností.
Podle průzkumu White & Case sice řada bank hovoří o tom, že v následujících 18 měsících koupí nějakou technologickou firmu, mnoho z nich tak ale hodlá učinit ze špatných důvodů, protože chce nakupovat technologie, zatímco jejich cílem by měly být inovace. Dobrým příkladem je v této oblasti akvizice společnosti Braintree ze strany PayPalu. Ta mu přinesla modernizaci online platebního portálu, ale i Billa Readyho (bývalého ředitele Braintree). Ten nyní působí ve vedení firmy a má na starosti její další rozvoj.
Jeff Bezos před uvedením společnosti na akciový trh svým akcionářům napsal následující řádky: „Budeme nadále investovat s cílem dosáhnout dlouhodobé vedoucí pozice na trzích a ne na základě snahy o krátkodobé zisky či získání pozitivních reakcí z Wall Street. Budeme ve svých rozhodnutích odvážní v případě, že se objeví šance na získání vedoucí pozice. Některé naše investice se podaří, jiné ne a z nich se poučíme.“ Téměř dvacet let po IPO Amazonu jsou tyto úvahy opět relevantní, tentokrát ve finančnictví.
Autor: Nadeem Shaikh ze společnosti Anthemis
(Zdroj: Harvard Business Review)