Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Globální značky: Časy v Asii se mění?

Globální značky: Časy v Asii se mění?

23.11.2017 12:57
Autor: Redakce, Patria.cz

Ještě před šesti lety ukazoval průzkum společnosti China Market Research Group, že více než čtyři pětiny čínských zákazníků dávají značkám z dovozu přednost před domácími. Pro západní nápojové, tabákové a jiné koncerny byla Asie díky rostoucím platům a prakticky bezzubé domácí konkurenci tradičně považována za region, kde se peníze vydělávají opravdu snadno. Jenomže časy se mění.

Vyprávět by o tom mohl švýcarský gigant Nestlé, kterému šlape na paty indonéský výrobce kávy, známý hlavně díky specialitě vyráběné z výkalů cibetek. A přizvukovat by možná mohl francouzský L´Oréal, který ztrácí na lesku ve prospěch čínské značky péče o pleť, kterou si oblíbila choť čínského prezidenta.

K upřednostňování zahraničních značek před domácími se loni přiznaly už jenom dvě pětiny oslovených. A netýká se to jen Číny. Podíl na trhu roste i indickým zubním pastám, japonské vodě s příchutí nebo vietnamskému pracímu prášku. Je to zboží, které má pro domácí spotřebitele hned dvě výhody: je levnější a vychází vstříc místním zvyklostem. Graf níže ukazuje, jak s v Asii a Tichomoří zvyšoval tržní podíl a tržby místních značek oproti těm globálním. 

cn

„Nadnárodní společnosti podcenily místní konkurenci,“ tvrdí podle Bloombergu Shaun Rein ze společnosti China Market Research Group. „Domácí hráči velmi rychle naskočili na nové trendy, které nadnárodní koncerny opomněly,“ podotýká.

Asie má tradičně v oblibě spíše čaj. Popularita kávy ale roste. Domácích trendů využívá indonéská společnost PT Javaprima Abadi, známá více díky své cibetkové kávě než její necibetkové instantní variantě Luwak. A o jaké trendy jde? Je to jemná a krémová káva, kterou požadují ženy i ti, kteří kávě teprve přicházejí na chuť, říká ředitel Agus Susanto.

Zatímco podíl kávy Nescafé od Nestlé na trzích v Asii a Tichomoří od roku 2012 do loňského roku stagnoval, instantní káva od Javaprima ho více než zdvojnásobila. Akcie Nestlé loni klesly, což se stalo poprvé od roku 2011.

Nestlé se ale nevzdává. V regionu začal prodávat ledovou kávu k okamžité konzumaci, na čínských univerzitách otevřel značkové kavárny a vymyslel řadu Cafe Viet. Cíl? Přilákat další asijské zákazníky.

China goes local? Přinejmenším v péči o pleť

Obdobný příběh je možné najít také na čínském trhu výrobků péče o pleť.

Řeč je o výrobci kosmetiky Pechoin, společnosti s tradicí od roku 1931, jejíž výrobky s sebou před čtyřmi lety vezla manželka čínského prezidenta na návštěvu Tanzanie. Zatímco značka L´Oréal Paris přišla mezi lety 2012 a 2016 o více než pětinový podíl na trhu, Pechoinu, který se zaměřuje na přírodní produkty, narostl za stejné období jeho podíl na pětinásobek.

Je nutné zmínit, že Asie je pro západní značky i nadále důležitým zdrojem růstu. Výrobky z řady Dolce Gusto od Nescafé se pořád těší popularitě v Japonsku a v Jižní Koreji. A L´Oréal je v Číně pořád jedničkou mezi výrobci kosmetiky. Společnost kromě jiného uvedla na trhy tekutou bázi pod make-up, který se nanáší polštářkem, což má kladnou odezvu mezi Korejkami, a v roce 2014 koupila čínskou značku pleťových masek Magic.

Jsou ale zákazníci, kteří na domácí produkci nedají dopustit. A globální kosmetické značky jako L´Oréal se v Asii snaží vyškrábat aspoň nějaký růst:

skin 

Zdroj: Bloomberg

 

 
 
 
 
 

Čtěte více:

Čína se přestala pokoušet o dosažení nemožného a tak to zůstane i nadále
07.11.2017 6:31
Když Čína na počátku roku 2014 upustila od omezení přeshraničního toku...
USA mají s Čínou obrovský obchodní deficit. Zvládne Donald Trump jeho řešení?
08.11.2017 15:18
Americkému daňovému poplatníkovi se zřejmě nebudou číst následující st...
Ukončí globální ekonomickou párty nakonec Čína?
10.11.2017 6:44
Když jsme před časem začali hovořit o globálním ekonomickém boomu, obv...
Adidas zvýšil zisk o 36 %, dařilo se v Číně i v USA
09.11.2017 11:21
Německý výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas zvýšil ve třetím č...
Před čínskou nákupní horečkou ty americké blednou
13.11.2017 17:25
Pokud se někdo dosud domníval, že nákupní horečky propukající během dn...
Čína je novým lídrem žebříčku 500 nejvýkonnějších počítačů světa
14.11.2017 11:17
Čína v nejnovějším žebříčku Top500 sesadila Spojené státy z pozice zem...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.09.2025
12:07Nejbohatší Francouz Arnault ostře kritizuje návrh daně pro nejbohatší
11:56Akcie začátkem týdne ztrácejí, zatímco investoři se znovu obracejí ke zlatu  
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo
14:30UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů (XS2541314584)
13:27Dohoda s Nvidií neřeší hlavní problém Intelu: ztrátovou Foundry Services
12:15Český zahraniční dluh ve stoupl o 69,6 mld. na 5,36 bilionu Kč
11:55Perly týdne: Fed měl snížit sazby o 75 bazických bodů?
11:04KKCG Financing a.s.: Pololetní finanční zpráva k 30.6.2025
10:56Gartner: Globální výdaje na AI se letos vyšplhají na téměř 1,5 bilionu dolarů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data