Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Německá média jsou plná

Německá média jsou plná "špinavých" dieselů. Přijde modrá plaketa a kdo zaplatí úpravy aut?

28.02.2018 11:13
Autor: ČTK

O zodpovědnosti politiků a automobilek, dopadech na majitele aut a nutnosti zavést takzvanou modrou plaketu, která rozliší mezi čistšími a špinavějšími vozy, píší po rozhodnutí Spolkového správního soudu o možných zákazech jízdy naftových aut německé listy.

Téma verdiktu, po němž už letos v některých městech přijdou částečné zákazy jízdy starších dieselů, dominuje všem předním deníkům. "Průjezd zakázán," píše na titulní straně list Süddeutsche Zeitung. Bulvární deník Bild zase volí v nadpisu slovní hříčku, která se dá vyložit dvojím způsobem: buď tak, že Německo je zemí dieselů, nebo oslů. Zodpovědnost za současnou situaci, která může dopadnout na miliony řidičů, komentáře nejčastěji hledají u vlády a automobilek.

"Silně to zapáchá. Nejen v německých městech, ale především v ústředí koncernů ve Wolfsburgu, Ingolstadtu a Sindelfingenu," píše list Rhein Neckar Zeitung v narážce na centrály Volkswagenu, Audi a Mercedesu. "Protože odtamtud bossové po celé roky nechali z pásu sjíždět údajně čistá osobní naftová auta, která ve skutečnosti ovzduší zamořují," uvádí deník s tím, že teď ale za obrovský skandál ručí majitelé aut, která už nemají žádnou cenu.

"Přiměřené je, nechat za dovybavení dieselových vozů platit výrobce," míní list Tagesspiegel, který naráží na úvahy vybavit starší auta novými katalyzátory tak, aby je zákazy jízdy nepostihly. "Stálo by to dobrých 12 miliard eur. Kdy, když ne teď, jsou koncerny v hospodářské situaci, která jim umožní tyto náklady nést? Koneckonců to způsobily - se silnou podporou zákonodárce, který vytvořil právní šedé zóny, které firmy za pomoci všemožných technických triků využily," tvrdí deník.

Vláda podle něj nyní musí zavést modrou plaketu, která po celém Německu snadno umožní rozlišit mezi čistšími a špinavějšími diesely. Takový krok podporují i další listy, včetně Rheinische Post, podle něhož jinak hrozí, že spolkovou republiku zaplaví mnoho různých nesourodých lokálních opatření.

List Sächsische Zeitung je zase přesvědčen o tom, že by politika konečně měla začít postupovat tvrději vůči automobilovému průmyslu, za jehož chyby zatím platili jen spotřebitelé. V tomto ohledu povede podle deníku i nynější rozhodnutí soudu - i když je pochopitelné - k nespravedlnosti. "Kdo si v uplynulých letech koupil drahé auto, učinil tak v pevném přesvědčení, že tento produkt splňuje všechny právní předpisy a bude zákonodárcem zcela a dlouhodobě akceptován. Tento závazný příslib najednou neplatí," píše deník.

Za největší poražené zákazů jízdy, kterým je třeba se ještě snažit zabránit, považuje majitele aut také list Stuttgarter Zeitung. Je tomu tak přesto, že se současným skandálem toho mají nejméně k dočinění.

Přijdou zákazy vjezdu naftových aut

Řidiči musejí počítat se zákazem jízdy starších naftových aut v některých německých městech. Spolkový správní soud v Lipsku totiž rozhodl, že takové zákazy jsou právně přípustné. První omezení přijdou už letos. Zákazy, které mohou být časově a místně omezené, se podle ochránců životního prostředí z organizace Deutsche Umwelthilfe, která případ iniciovala, do budoucna mohou týkat až několika desítek měst. 

Nejvyšší správní soud projednával dva případy, v nichž soudy nižší instance nařídily lidnatým spolkovým zemím Severní Porýní-Vestfálsko a Bádensko-Württembersko, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy dieselů jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní.

S tím včera vyslovil souhlas i nejvyšší správní soud, když dovolání týkající se dvojice měst odmítl. Düsseldorf i Stuttgart s přihlédnutím na přiměřenost opatření teď musejí své plány čistoty ovzduší přepracovat. Nově jejich součástí podle všeho budou i zákazy jízdy starších osobních naftových aut.

"My jsme v každém případě šťastní a spokojení," řekl novinářům šéf Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch, podle něhož dal soud přednost zdraví občanů před možností pohybovat se ve špinavém autě. "Po tomhle rozsudku bude možné donutit automobilový průmysl, aby část svého zisku využil na to, že dieselové vozy budou vylepšeny a my relativně rychle získáme čistý vzduch," míní. Dnešek tak považuje za velký den pro čisté ovzduší v Německu.

Čistota ovzduší se sice ve spolkové republice postupně zlepšuje, asi 70 německých měst ale stále ještě překračuje povolené maximální koncentrace NO2. Limity, k jejichž překračování nejvíce přispívají právě diesely, mají dodržovat už od roku 2010. Dopady na zdraví rozhodně nejsou zanedbatelné. Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k těžkým následkům.

Dopady dnešního verdiktu budou zřejmě dalekosáhlé. Pro vozy splňující normu Euro 4 a starší mohou například ve Stuttgartu zákazy přijít už letos. Pro auta splňující normu Euro 5 stanovil dnes soud v případě tohoto města nejdřívější termín září 2019. Primátor Stuttgartu Fritz Kuhn počítá s tím, že nový plán čistoty ovzduší bude hotov zhruba do půl roku. Očekává, že bude obsahovat zákazy jízdy i výjimky pro zásobování nebo řemeslníky.

Ostatní města překračující limity si svůj postup stanoví individuálně, ode dneška mají každopádně možnost sáhnout i k zákazům jízdy. Jako první k nim zřejmě přistoupí severoněmecký Hamburk. S uzavírkou dvou hlavních ulic počítá od konce dubna. V jedné z nich bude platit zákaz vjezdu pro všechny diesely s výjimkou těch splňujících normu Euro 6, ve druhé zákaz dopadne pouze na nákladní naftové vozy. Možné zákazy od roku 2019 zvažuje i Berlín.

Na vládu kancléřky Angely Merkelové stoupá tlak, aby zavedla takzvanou modrou plaketu, která by umožnila snadno rozlišovat mezi čistšími a špinavějšími diesely. Bez takového opatření se podle měst na dodržování zákazů bude jen těžko dohlížet. Pod tlak se dostává také automobilový průmysl, který by měl podle mnohých politiků i občanů starší diesely na své náklady upravit tak, aby produkovaly méně emisí.

Ve spolkové republice je registrováno asi 15 milionů osobních naftových vozů. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6, a jejich majitelé se tedy zákazů nejspíš obávat nemusejí. Pozorovatelé očekávají, že rozsudek bude mít dopad i na Česko, kam může směřovat řada starších naftových aut z Německa, které nyní zřejmě výrazně ztratí na ceně.

 

Čtěte více:

Dozvuk Dieselgate: Americký manažer Volkswagenu dostal 7 let
07.12.2017 8:16
Manažer německé automobilky Volkswagen Oliver Schmidt, zadržený počátk...
Škodlivost automobilových emisí se testovala na opicích i na lidech
29.01.2018 15:04
Škodlivost automobilových emisí se v minulosti netestovala jen na opic...
Končíme s diesely, říká už i Fiat Chrysler
26.02.2018 11:10
Od roku 2022 už žádné dieselové motory v osobních vozech, takový je po...

Váš názor
  •  
    28.02.2018 13:47

    Jediný kdo to způsobil jsou aktvisti a zmanipulovatelný systém. Pokud ječením pár fanatiků se bez mrknutí oka odstřelí něco co fungovalo bez problému přes 100 let tak je zcela jasné něco špatného v organizaci státu. Podobně fungoval i hon na židy. Veřejnost se masírovala bajkama jak správným lidem škodí a hned bylo přijatelné je eliminovat.
    Ford
    •  
      01.03.2018 15:24

      regulace kvality ovzduší je naprosto legitimní požadavek a je mi líto, že u nás se dělá tak malo. nedávno se mi kámoš v hospodě chlubil, jak v odmontoval filtr pevných částic z naftaku. naštěstí jsme už měli dost piv, abych se s ním nepohádal. letos jsem byl v 10mil. Tokyu, kde je vzduch jak v Krkonoších. Na ulicích pouze taxíky, mít auto je moc drahé, lidi jezdí mhd. Vylezu ven v Praze a je mi zle. chováme se lhostejne k ovzdusi a škodíme tím sami sobě. může za to 40 let komunismu, nyní silné lobisticke skupiny ve spojení s nevyzralou spolecnosti. bude lépe, ale za hodně dlouho a v té době bude západ zase o kus dál. Nevím, jestli někdy tu ztrátu doženeme, co myslíte?
      jack
      • Kladivo na čarodějnice
        02.03.2018 10:39

        Bohužel tohle řešení vidím jako kladivo na čarodějnice. problém je že všichni chceme vše a v pohodlí a už ani neumíme používat schody a všude musí být pojezdné pásy či výtahy a zároveň chceme čistý vzduch atd. Pokud někdo chce mít 20 hod denně čerstvou nabídku a vše kousek od domu a v nevídané škále, tak to někdo jiný musí vyrobit a na místo přivézt. Tahle energie někde musí vznikat a někde se přetvořovat... Hon na diesly? měl jsem bezin Sharan a žral 10,8l/100 km a nový diesel (starý 3 roky) bere 6,5l nafty... Otázka, opravdu vznikne těžbou , rafinací a spotřebou skoro 11L benzínu méně zplodin než 6,5L nafty? Co s náklaďákama? Ono totiž vyvinout zcela ekologický systém dopravy není ze dne na den... co pak se starými bateriemi? Opravdu si konzument myslí, že získá 100% komfortní řešení a v ničem se nebude muset uskrovnit?? To jen pro ty zelené jedince co neustále něco chtějí, ale pak se ukáže že jde jen o zelené zástěrky a vždy je za tím něco zcela jiného.... Dusil jsem se v Plzni 12 let s pomalými kolonami kvůli "žábě na obchvatu" a pak se z toho vyloupli 2 spekulační skupiny... jedna za min. dopravy a druhá za min. ŽP a obě měly zainvestovány pozemky a navzájem se blokovaly.... 12 let a pak si raději 50 na 50% vyměnili podíly a zčistajasna žába zmizela....takže asi tak...
        TOM
        • Re: Kladivo na čarodějnice
          02.03.2018 10:50

          Technická. Klesá i spotřeba benzinových motorů. Druhá technická. Dle mně mají zplodiny z automobilů daleko menší význam a objem v celkovém objemu škodlovin, než se jim přisuzuje. Zásadní podíl elekromobilů v nejbližší době nehrozí. Využíval bych daleko více železnic, klídně i k převozu kamionů.
          Velkamedvědice
Aktuální komentáře
24.04.2024
6:15Invesco: Neobvyklé pravdy – Německá želva a americký zajíc
23.04.2024
22:02Wall Street má za sebou druhou rally v řadě; je to již definitivní návrat k růstu?  
17:56Akciová korekce, prudký obrat finančních podmínek a dopad akciového trhu na celou ekonomiku
17:36Vrací se důvěra ve výsledky? Techy vedou Wall Street vzhůru  
16:43Korekce na amerických akciích ještě neskončila, varují stratégové
14:19WEBINÁŘ za okamžik: Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? 23. dubna od 16:00
14:07Moneta vyplatí z loňského zisku dividendy 4,6 miliardy, tedy devět korun na akcii
13:52Komentář analytika: Slabší prodeje Pepsico v Severní Americe byly kompenzovány silným růstem na mezinárodních trzích  
13:43Sázky na akcie staré ekonomiky pomohly fondu překonat benchmark
13:38MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění informace z valné hromady 23. 4. 2024
12:36Prodej iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí klesl nejvíce od roku 2020
11:28Česká národní banka příští týden podle Michla možná ještě sníží úrokové sazby
11:13České firmy by většinou uvítaly zavedení eura, ukázal průzkum Deloitte
10:55Světové ceny potravin by letos podle ekonomů z Oxford Economics měly klesnout
10:49Koruna nehledí na podpůrné komentáře, zatímco akcie ve světě se dál zvedají  
10:35Robustní ceny elektromobilů od Renaultu a nižší náklady kompenzují pomalejší poptávku na trhu
9:06Rozbřesk: Česko v pasti NIMBYsmu. Holub z ČNB preferuje snížení sazeb o 50bps
8:50ČNB nemusí se snižováním sazeb spěchat, v USA údajně hrozí prohloubení výprodejů a futures jsou zelené  
6:38FX Strategie: Fed zpomalí tempo kvantitativního utahování, a to přibrzdí dolar v krasojízdě. Přijde smršť důležitých makro-dat  
22.04.2024
17:32Téměř rekordní relativní nezájem o dluhopisy, akcie tančí na hudbu budoucnosti

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m