Jefferies se domnívá, že jednou z akcií, které by měly těžit z nadcházejícího mzdově-spotřebitelského boomu v USA, je Kohl’s. Jde o titul, o který zhruba do poloviny roku 2017 nikdo moc zájem nejevil, pak ale přišlo posílení o cca 100 %. Jak je na tom dnes?
Kohl’s patří mezi prodejce, kteří jsou schopni dosahovat růstu porovnatelných tržeb, ovšem třeba Morningstar je i přesto relativním skeptikem a podle mne z pochopitelného důvodu: Celkově tu hovoříme o odvětví, kde vládne intenzivní konkurence, negativní cenové tlaky a jakákoliv snaha o "vytunění" svých operacích či přístupu k zákazníkovi je rychle zkopírována konkurencí. Nejde tak o kroky, které by poskytovaly dlouhodobou výhodu, ale zajistí „jen“ to, že společnost nezačne za zbytkem pelotonu zaostávat.
Ve druhém čtvrtletí Kohl’s investory potěšil, dosáhl 4% růstu tržeb a na celý rok predikuje 0,5 – 2% růst porovnatelných tržeb (tj. tržeb z obchodů, které existovaly ve stejném období minulého roku). Jak ukazuje následující tabulka, hovoříme tu o společnosti, jejíž tržby za posledních pět let zhruba stagnovaly, provozní marže šly dolů, ziskovost se snižovala o více jak 5 % ročně, ale provozní tok hotovosti se téměř o 6 % zvyšoval a volný tok hotovosti dokonce rostl v průměru o více jak 16 %. V roce 2018 tak dosáhl téměř přesně 1 miliardy dolarů:

Zdroj: Morningstar
Ohledně valuace zjistíme jednu zajímavou věc: Kapitalizace firmy dosahuje nyní 13,5 miliard dolarů. Kohl’s přitom v roce 2018 vydělal na volném toku hotovosti onu 1 miliardu dolarů. Pokud bychom předpokládali, že to samé bude generovat dlouhodobě, pak současná hodnota tohoto toku hotovosti dosáhne přesně 13,4 miliardy dolarů. Takže trh nastavil laťku jednoduše na fiskální rok 2018 a hraje se tu o to, zda firma dosáhne byť jen nízkých jednociferných růstů, či naopak poklesů. Pokud by například dokázala dlouhodobě růst o 2 % (tedy s inflací) hodnota toku volné hotovosti by se zvedla na více než 18 miliard dolarů (o 36 %). Jefferies musí věřit, že takto nastavená laťka je i s ohledem na onen očekávaný mzdově spotřebitelský boom (o detailech jsem psal včera) nastavena nízko.
Z hlediska celého odvětví je pak podle mne asi nejzajímavější souboj mezi Amazonem (který je také na seznamu od Jefferies) a Walmartem (který se na něj nedostal). Walmart se vedle defenzivy svého tradičního pole snaží na útočit na jeho vlastním hřišti – tj. na eshopu. V roce 2017 se postupně zdálo, že firma v této oblasti ztrácí dech, protože tržby v této oblasti postupně klesly z více jak 60 % v Q1 na cca 23 % v Q4. Jenže letošní rok přináší opět obrat a v Q2 už tento segment rostl o 40 %.
Z hlediska současných celkových tržeb jde stále o málo významnou položku. Ale s ohledem na to, o jakém gigantovi tu hovoříme, to zase tak nevýznamné není. A hlavně – Walmart netrpí finanční slabostí, která postihuje dlouhou řadu firem tradičního maloobchodu. Naopak, v tvorbě hotovosti je ve stejné lize jako . Má tedy dost na další investice, a jde tedy „jen“ o to, zda dokáže přetvořit sám sebe na firmu, která se stane noční můrou současného destruktora.