Poslední dny se na trhu hodně hovoří o společnosti Disney. Zprávy jsou samy o sobě zajímavé a také mi sedí na mojí tak trochu kontrariánskou tezi týkající se Netflixu. Takže se na téma dnes podíváme trochu detailněji.
Disney před několika dny ohlásila, že za svou online nabídku videí bude od zákazníka požadovat 6,99 dolarů měsíčně, či 69,99 dolarů ročně (tedy 5,83 dolarů za měsíc). Kanál Disney plus by se měl rozjet na podzim a nacenění jeho služeb je hluboko pod Netflixem. Čtenáři si přitom možná vzpomenou, že ten na počátku roku ceny svých služeb naopak zvýšil a trh i někteří analytici byli tímto krokem celkem uneseni.
Ředitel Disney Bob Iger podle CNBC už dříve uvedl, že Disney plus je pro firmu prioritou. Dodal, že „stanice“ nebude nabízet žádný sport, či tok zpravodajství, ale bude se zaměřovat zejména na mladé lidi/rodiny, které by měly přitáhnout třeba Star Wars, či Simpsonovi. CNBC tvrdí, že v této oblasti jí nemůže konkurovat , ani Prime Video už proto, že Disney svůj obsah vytvářela po celá desetiletí. Společnost konkrétně plánuje získat do roku 2024 60 – 90 milionů předplatitelů. A pomoci má i popsané relativně agresivní nacenění služeb.
J.P. Morgan před několika dny obnovila rating Disney s doporučením kupovat. Důvodem jsou i poslední čtvrtletní výsledky a právě zmíněné informace o nové video službě. Analytici banky ale dodávají, že služba nebude zisková dříve, než v onom roce 2024 a možná ještě nějaký čas po něm. Zde je ale důležité dodat, že Disney Plus bude mateřské společnosti platit za licence (což se projeví v ziscích), ale nemusí nutně jít o hotovostní výdaje (nebude tedy takový tlak na tok hotovosti, protože platby půjdou přes vzájemné pohledávky-závazky). Na konsolidované úrovni se samozřejmě bavíme o nulovém efektu, ale výše uvedené je důležité z hlediska toho, jak na tom bude Disney plus z hlediska zdrojů ve srovnání s konkurenty.
A jak je na tom firma s valuací? Disney se nyní chlubí kapitalizací ve výši 237 miliard dolarů. Za posledních 5 let vydělala firma po investicích v průměru 8 miliard dolarů ročně, za posledních 12 měsíců dokonce 9,5 miliardy dolarů. Pokud by tak činila i v budoucnu, současná hodnota takového toku hotovosti by se dostala na 126 miliard dolarů. Investoři tedy podle výše kapitalizace očekávají mnohem více, než takovýto stabilní tok hotovosti. Ten by na ospravedlnění kapitalizace musel konkrétně růst o 3,5 % ročně.
Z hlediska pětileté historie to není našponované očekávání – tržby rostly v průměru o více než 5 % a provozní a volný tok hotovosti o více než 8 %. Pokud se ovšem podíváme na konsenzus pro následujících několik let na Business Insider, zjistíme, že očekávané růsty se u provozního cash flow i volného cash flow pohybují nejen pod historií, ale i pod oněmi 3,5 % ročně. Pokud by tedy měli analytici pravdu, akcie Disney jsou nyní předražené.
na závěr
Netflix je v určitém pohledu podobný Tesle: Obě společnosti těžce investují do budoucna a na volném toku hotovosti jsou v hlubokých červených číslech. Jejich kapitalizace se tak neopírá o současnou schopnost vydělávat, ale o vize toho, co firmy vydělají v budoucnu. Na počátku letošního roku se objevily názory, že zatímco bude investory v tomto ohledu zklamávat, o Netflixu platí opak. A obecně se roztrhl pytel s pozitivními doporučeními pro tuto akcii.
Já jsem zase tehdy psal, že je naceněn tak, že by v budoucnu měl vydělávat částky, které implikují hodně vysokou návratnost kapitálu. I když jde o velmi hrubé odhady, fakticky naznačují, že firma by neměla čelit výraznému tlaku konkurence, protože právě ten je jedním z nejvýznamnějších faktorů určujících návratnost kapitálu. Pro mě bylo a je trochu záhadou, co by tento tlak mělo omezovat, protože nějaké velké bariéry vstupu tu nevidím, spíše naopak. Současný příběh s Disney mi na tuto tezi hezky sedí, takže si tu trochu přihřívám Netflixovou polévku. Ale uvidíme, prostor pro omyl je tu oběma směry obrovský.
Na závěr trochu pro pobavení jednu hádanku: V následujícím grafu je vyznačen vývoj cen akcií dvou společností za posledních pět dní. O jaké firmy jde? Napovím, že jedna z nich se obchoduje, jako kdyby nikdy neměla mít velkou konkurenci a druhá právě ukázala, že je konkurencí hodně významnou:
