Aktualizováno Květnová čísla z maloobchodu byla ve znamení růstu, nicméně pomalejšího než v předchozích měsících. Tržby obchodníků tentokrát meziročně vzrostly jen o 2,7 % a to především v důsledku slabších prodejů potravin a pohonných hmot. Za ostatní totiž lidé reálně utratili o téměř 6 % více než ve stejném období loňského roku.
Zpomalení růstu tržeb se v podstatě netýkal internetových obchodů, které si tentokrát připisují nárůst o více než 19 %. Je vidět, že trh virtuálního nakupování – ač nemá v EU obdoby – stále nedosáhl svého vrcholu. Trend odklonu zákazníků od kamenných obchodů k těm virtuálním tak nadále pokračuje. A nejspíše pokračovat bude s tím, jak obchody expandují v dříve opomíjených segmentech, jako jsou potraviny nebo hobby zboží.
Ačkoliv jsou výsledky maloobchodu za květen slabší, nejde o změnu trendu nebo dokonce o odraz obav zákazníků z budoucnosti, které by je nutili více šetřit. Je proto velmi pravděpodobné, že spotřeba i nadále zůstane hlavním motorem tuzemské poptávky. Minimálně do té doby, dokud zůstane nezaměstnanost nízká a mzdy (a sociální dávky) dál porostou svižným tempem. Spotřeba tak může tlumit negativní důsledky slábnoucí evropské poptávky, kterou zaznamenává exportně orientovaná část ekonomiky.
Na dnes zveřejněných číslech statistického úřadu je vidět i další docela zajímavý fakt, a sice jen pomalý růst cen v obchodech. Tentokrát to bylo jedno procento, které si lidé ve srovnání s loňským rokem připláceli za nakoupené zboží. Je tak zřejmé, že aktuálně nadprůměrná inflace nejde na vrub silné poptávce v obchodech, ale vytváří se ve službách – zvlášť v těch spojených s bydlením a volným časem.
