Vlekoucí se problémy s letounem 737 MAX od spoleečnosti mají dopad nejenom na tohoto strojírenského mamuta, ale i na jiné firmy a také prý na celou americkou ekonomiku. Akcie společnosti se v pátek propadly o 6,8 % a v pondělí propadly o další skoro 4 %.
Zdrojem obav je řídící systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation Systém) spojovaný s dvěma haváriemi, ve kterých přišlo letos a loni o život 346 lidí. Nové furore spustily informace, že pochybnosti o tomto prvku existovaly už během certifikace letadel. Interní komunikace mezi dvěma pracovníky americké strojírenské společnosti z roku 2016 naznačuje, že možná poskytlFederálnímu úřadu pro letectví (FAA) zavádějící informace o klíčovém bezpečnostním systému těchto letounů.
Pro není krize se 737 MAX nic zanedbatelného. Jde o jeho nejprodávanější letouny, které tvoří zhruba 40 % firemního zisku. Několik analytiků na Wall Street nejnověji srazilo svoje cílové ceny nebo doporučení pro , který svoje nepopulárnější letadlo nyní nesmí dodávat na trhy. V pondělí tak učinily UBS a . Podle analytiků sledovaných Bloombergem tak má firma nyní stejný počet doporučení „koupit“ a „držet“ (v obou případech po 14) a dvě doporučení prodat.
Akcie společnosti se v pondělí propadly až o 3,8 % na dvouměsíční minimum 331,06 USD. Klesaly také akcie dodavatelů Spirit Aerosystems či , který ve spolupráci s francouzským Safran vyrábí pro 737 MAX motory.
je největší vahou v americkém blue-chip indexu Dow Jones Industrial Average, kterému to včera sebralo 88 bodů. Do konce newyorského obchodování ale ztráty nepatrně umazal a v dnešním premarketu už mířil výše.
Výkonnost akcií za posledních 5 dní:
Letouny 737 MAX po obou tragických haváriích nesmějí do vzduchu. Vzhledem k velikosti a významu amerického výrobce to má dopady i na americkou ekonomiku. Moc se o tom nemluví, ale hospodářský růst USA je kvůli krizi kolem těchto letadel pozvolnější a produktivita se zmenšila, stejně tak jako zisky řady amerických firem.
je ve zpracovatelském sektoru USA největším vývozcem a obrovským zaměstnavatelem. Firma má tisíce dodavatelů, takže dopady na americké HDP mohou být nasnadě. Ekonomové v soukromém sektoru je ve druhém čtvrtletí odhadli na čtvrt procentního bodu. Podle výboru ekonomických poradců Bílého domu je ale škoda ještě větší; z růstu amerického HDP si od března do června prý sebraly 0,4 procentního bodu.
Možná ještě důležitější je, že krize kolem zasáhla části ekonomiky, o které měli experti strach už předtím: investice, vývozy a zásoby.
Společnost byla nucena snížit produkci letadel 737 z 52 na 42 za měsíc. Jak již bylo řečeno, svá top-selling letadla nesmí dodávat zákazníkům, což je problém. Nákup letounu se počítá jako firemní investice a zvedá to růst HDP. Je to ale právě finální dodávka, po které je možné celou transakci zaúčtovat.
Dodávky kapitálového zboží dlouhodobé spotřeby mimo sektor obrany se považují za barometr investic. Od března se snížily v průměru o 1 % oproti situaci před rokem. Pokud se od nich ale odečtou letadla, zvedly se o 2,5 %. Problémy s letadly MAX bezpochyby přispěly také k poklesu amerických investic ve druhém čtvrtletí.
Financial Times k tomu připomínají, že příběhy mohou být v ekonomice skoro stejně důležité jako statistika – a problémy s Boeingem se z celého obrázku často vypouštěly. Většina ekonomů je za jedno s guvernérem Fedu Jayem Powellem, že za rostoucí zásoby, slabé investice a vývoz mohou nejistoty kolem zahraničního obchodu a slabá zahraniční poptávka. To je pravda, akorát to není všechno, podotýká také list.
minulý týden uvedl, že se snaží dosáhnout regulatorního souhlasu, aby se letadla 737 MAX mohla ve čtvrtém čtvrtletí vrátit do vzduchu. V takovém případě by jejich výrobu v příštím roce navýšil.
Vyloučeno ale není ani úplné zastavení produkce těchto letounů, pokud by došlo k dalšímu odkladu jejich navracení do vzduchu. Americkému úřadu FAA by podle některých náznaků mohlo trvat, než dá strojům 737 MAX zelenou. Řízení se zřejmě protáhne i u evropského regulátora EASA, jehož rozhodnutí prý bude následovat po verdiktu FAA, tvrdí zdroj Blombergu.
A některé aerolinky zrušily lety s těmito stroji až do ledna.
Zdroje: CNBC, FT, Bloomberg, ČTK