Vždy, když to vypadalo, že Airbus už už dožene, tak se něco pokazilo. Před deseti lety dodával Airbus více letadel než jeho rival, ale jeho konkurenceschopnost zbrzdilo silné euro a noční můra ohledně nového superjumba A380, napsal komentátor Chris Bryant z Bloombergu.
Do té doby, než došlo ke dvěma fatálním haváriím 737 Max, to byla pořád stejná písnička. Zatímco obě společnosti měly plno objednávek, cash flow šplhalo až ke stropu a Airbus sužovaly potíže s výrobou nového komerčního letadla a technické problémy s vojenským transportérem A400m. Dlouhodobý spor s Boeingem u Světové obchodní organizace dopadl ve prospěch Američanů. A aby toho nebylo málo, začaly Airbus vyšetřovat britské, francouzské a americké úřady kvůli obvinění z úplatků za objednávky a porušování zákonů o vývozu zbraní.

V úterý Airbus oznámil, že u těchto případů dosáhl předběžné dohody, což rozptýlilo obavy managementu i černá oblaka nad investicí do této společnosti, píše Bryant. Údajné částky pro zprostředkovatele ale zůstaly skvrnou v historii Airbusu. Dobrou zprávou je, že po čistce v managementu má tento výrobce dobrou pozici, aby se od této doby temna posunul dál.
Airbus se nakonec s Velkou Británií, Francií a USA dohodl na 3 miliardách dolarů. Ale s téměř 18 miliardami eur (19,8 miliardami USD) hrubé hotovosti, které reportoval na konci října, a dalším velkým očekávaným přílivem hotovosti ve čtvrtém čtvrtletí nebude mít Airbus se splacením tohoto balíku potíže.
Cash flow Airbusu ale nadále zatěžuje A400m a potíže s výrobou osobního letadla A321. jenže vzhledem k tomu, že stroj 737 MAX od Boeingu je stále mimo provoz a čelí problémům ze strany regulačních orgánů a zákazníků, se začíná tento duopol vychylovat.
Airbus v loňském roce nechal v objednávkách a dodávkách Boeing daleko za sebou a rok 2020 nevypadá pro Američany nijak lépe. Zprávy, že nový šéf Dave Calhoun chce přehodnotit plány společnosti na nové letadlo střední třídy, by měly Airbusu A321XLR s dlouhým doletem přihrát více objednávek.
Jisté ale je, že i raněný soupeř je nebezpečný. by se mohl ještě rozhodnout, že nejlepším způsobem, jak se zbavit stigmatu s 737 MAX, je vybudovat zcela nové letadlo s jednou uličkou, což by přimělo Airbus udělat to samé. Přesto téměř 50% navýšení ceny akcií Airbusu od začátku roku 2019 odráží naděje, že konečně bude moci dát své přednosti najevo a navýšit svým akcionářům peněžní výnosy. Dnešní valuace Airbusu se pohybuje okolo 105 miliard EUR.

Ještě před deseti lety měl Airbus hodnotu 11 miliard EUR. Přestože se v oblasti technických inovací svou ziskovostí a peněžními podmínkami dlouhodobě vyrovnával, byl spíše tím horším favoritem. Po katastrofách letadel 737 Max vyšlo najevo, že se Boeing snažil ušetřit za každou cenu, aby se dostal do popředí – od tlaku na dodavatele až po obcházení regulátorů. Airbus si může dovolit své akcionáře odměnit, aniž by byl tak agresivní.
Platit úplatky za získání byznysu je žalostné; prodávat nebezpečná letadla je ale mnohem horší. Obě společnosti se mají co učit, ale rány Airbusu se dají lépe uzdravit.
Autor: Chris Bryant, Bloomberg