Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Apple, Ferrari a hrady z písku

Apple, Ferrari a hrady z písku

19.02.2020 18:26

V úvahách nad Teslou jsem nedávno zmínil, že současné ceny jejích akcií a výše kapitalizace implikují, že by měla „ferrarizovat“. Tedy že by firma vedle prodejů blížících se opravdu velkým světovým automobilkám musela zároveň dosahovat marží a návratnosti kapitálu běžných spíše u firem, jako je Ferrari. Vysoké objemy a takové marže se přitom samy o sobě do značné míry vylučují. O Tesle toho bylo za pár posledních dní napsáno hodně – na CNBC například o pokračující konkurenční výhodě jejích baterií, či na Nikkei Asian Review o šestiletém náskoku jejího Hardwaru 3. Na výše uvedené logice ale ani tyto optimistické zprávy moc nemění (viz níže). Dnes bych se ale rád věnoval hlavně něčemu trochu jinému – zmíněnému Ferrari a Applu.

Podnikatelský model společnosti Ferrari není třeba dlouze rozebírat. Jde o učebnicový příklad prémiového produktu, jehož významnou, možná rozhodující součástí je schopnost ukázat na to, že majitel „na to má“. Moje obecnější teze je taková, že v saturované konzumní společnosti se můžeme v principu vydat dvěma základními směry: Buď „dekonzumovat“ s tím, že dosavadní směr není to pravé. Nebo se v konzumu přesouvat od objemů k tomu, čemu můžeme říkat třeba materiální prestiž. Z toho pak těží a na to se zaměřují firmy jako Ferrari, či Apple. Třetí možností je snaha přesouvat se k úsporám. Ale to se stává problémem ve chvíli, kdy tyto úspory nejsou „recyklovány“ do poptávky. Ale toto makrotéma nyní jen tak na okraj. Věnujme se nyní otázce, zda není přirovnání Applu k Ferrari přece jen trochu přehnané.

Podívejme se na pár základních čísel: Provozní marže italské automobilky se za posledních 12 měsíců pohybuje kolem 25 %. Z každého eura tržeb jí tedy zbude 25 eurocentů provozního zisku. Apple má provozní marži téměř úplně stejné výše. Což znamená jediné: Tyto firmy jsou relativně k výši svých nákladů schopny nastavit ceny značně vysoko. Určitou perspektivu nám může poskytnout následující tabulka, která ukazuje výsledky řady automobilek za posledních 12 měsíců (vyjma dlouhodobého růstu tržeb v druhém číselném sloupci). Tabulku vytvořil Aswath Damodaran jako nástroj pro posouzení toho, jak realistická jsou současná očekávání trhu u Tesly (viz má poznámka v úvodu). My zde v posledním sloupci vidíme ony provozní marže:

1

Zdroj: Aswath Damodaran

Žádná automobilka se svými maržemi výše zmíněným 25 % ani zdaleka neblíží. Překvapivě ty nejvyšší ani nenacházíme u výrobců luxusnějších vozů, jako je Audi, Mercedes, či BMW. Nejvyšší marži měla Toyota (také nejvyšší tržby), VW a Peugeot, ale i u nich jde zhruba o třetinové hodnoty ve srovnání s Ferrari. Toyota a VW tak v minulém roce vynikaly, jak co se týče velikosti, tak ziskovosti – marží. Ještě lepším měřítkem „prémiovosti“ než marže je ale návratnost investic ROIC, popřípadě vlastního jmění ROE (zde ale dochází k pokřivení kvůli různé míře zadlužení).

Proč to jsou ROIC, popř. ROE lepší měřítka? Protože firma může mít mimořádné marže, ale musí investovat a držet takový objem výrobních aktiv, že její „vysoké“ marže jsou tak akorát na pokrytí nákladu kapitálu. Marže by tak mohly samy o sobě naznačovat, že do odvětví by se měla tlačit konkurence, nebo že firma má naopak velké bariéry vstupu. Ale ve spojení s objemem nutného kapitálu může být situace jiná – odvětví nemusí být natolik zajímavé. Jak je na tom Ferrari a Apple v tomto ohledu?

ROIC první firmy se pohybuje kolem 21 %. ROIC té druhé dokonce kolem 24 %. Opět jde o velmi vysoké hodnoty relativně k hodnotám „běžným“. A samozřejmě i relativně k nákladu kapitálu, který se určitě nepohybuje ani na polovině těchto čísel. Apple je tedy z tohoto pohledu ještě „prémiovější“ než Ferrari – s ohledem na to, kolik potřebuje investic, a kapitálu je schopen dostat z trhu ještě více než Ferrari.

Určitě zde nechci nějak znevažovat úspěchy, snahu a inovace lidí, kteří pracují a tvoří ve Ferrari či Applu. Ani nadšení jejich fanoušků, milovníků rychlé jízdy a podobně. Výše uvedeným poukazuji na to, že obě firmy jsou na tom, co se týče návratností, v podstatě stejně. Přidat bychom k nim mohli další. Třeba Microsoft v roce 2019 dosáhl provozní marže nad 30 % a ROIC na úrovni Applu. Zde jde ale o trochu jiný „druh“.

U Ferrari či Applu přemýšlím spíše o oné další fázi saturovaných ekonomik - buď zmíněný dekonzum, či „luxus“ konzum stále více založený na snaze vyvýšit se nad ostatní, a to ne objemem spotřeby, ale značkou. Konec konců, neustálý, byť jen podvědomý závod se sousedem o to, kdo má nějakým způsobem víc, je jádrem v podstatě nezpochybňovaného předpokladu neomezených materiálních potřeb. Krásné hrady. Z písku.


Čtěte více:

Apple: Kvartální čísla prakticky nemají slabé místo (komentář Patrie)
29.01.2020 16:06
Přestože akcie největší světové korporace se aktuálně obchodují s valu...
Ferrarizace Tesly
05.02.2020 17:37
Když přijde na Teslu, neexistuje žádná střední cesta. Optimisté se dom...
Řada továren v Číně je kvůli viru dál zavřená
10.02.2020 13:05
Řada továren v Číně zůstává po novoročním volnu, které bylo prodloužen...
Apple (-3,6 %) kvůli koronaviru nesplní výhled
18.02.2020 10:30
Apple kvůli dopadům koronaviru nesplní výhled tržeb na druhé finanční ...
Summary: Výsledky HSBC, varování Apple a slabší Vánoce Walmartu
18.02.2020 17:09
Přestože výsledková sezóna za 4Q19 pozvolna končí, v rukávu ještě zbýv...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
04.08.2020
22:08Další výjimečný den pro Advanced Micro Devices  
18:24Nikola, Tesla a akciové modly
17:13CEO Spurný a šéf rizik Monety nakoupili po výsledcích akcie banky za více než 4 miliony korun
16:54Průzkum Reuters: ČNB zřejmě bude držet úrokové sazby beze změn až do roku 2022  
16:35Chuť riskovat se vytrácí, Wall Street hledá směr a dluhopisy rostou
16:32Plán Google převzít Fitbit přezkoumá EU, zaměří se na data
15:48The Economist: Mystérium GE
14:11Stratég Morgan Stanley: Čeká nás 10% korekce na akciových trzích
12:40Bayer částečně urovnává Roundup, ale publikuje slabší výhled  
12:22ČSSD chce superhrubou mzdu zrušit, příjmy rozpočtu by mohla řešit bankovní daň
12:11Pozvánka na webinář: Jak využít ETF ve svém portfoliu
12:04Moneta, Komerční banka, Erste: Jak se změnil náhled analytiků po pololetních výsledcích?  
12:01Peking nedovolí, aby USA ukradly TikTok, píše tisk
11:01EasyJet má vysokou ztrátu, zájem o létání už se ale zvyšuje
10:33Od ocele a drátů k Applu či Microsoftu. Burza se mění, budoucnost je biotech i blockchain  
9:47Ropný gigant BP má rekordní ztrátu, dividendu snížil na polovinu
9:16Rozbřesk: Evropské firmy čekají výrazné zlepšení situace v průmyslu
9:09Ifo: Německý automobilový průmysl se zotavuje, stoupá poptávka
8:57Trump chce dostat TikTok v USA pod americkou kontrolu, síť by mohl kontrolovat Microsoft
8:47V Evropě se rýsuje převážně zelený začátek obchodování  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - Maloobchodní tržby, y/y
9:00CZ - Nezaměstnanost
11:00EMU - Maloobchodní tržby, m/m
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
14:30USA - Zahraniční obchod, mld. USD
16:00USA - Index ISM v nevýrobním sektoru