Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Apple, Ferrari a hrady z písku

Apple, Ferrari a hrady z písku

19.02.2020 18:26

V úvahách nad Teslou jsem nedávno zmínil, že současné ceny jejích akcií a výše kapitalizace implikují, že by měla „ferrarizovat“. Tedy že by firma vedle prodejů blížících se opravdu velkým světovým automobilkám musela zároveň dosahovat marží a návratnosti kapitálu běžných spíše u firem, jako je Ferrari. Vysoké objemy a takové marže se přitom samy o sobě do značné míry vylučují. O Tesle toho bylo za pár posledních dní napsáno hodně – na CNBC například o pokračující konkurenční výhodě jejích baterií, či na Nikkei Asian Review o šestiletém náskoku jejího Hardwaru 3. Na výše uvedené logice ale ani tyto optimistické zprávy moc nemění (viz níže). Dnes bych se ale rád věnoval hlavně něčemu trochu jinému – zmíněnému Ferrari a Applu.

Podnikatelský model společnosti Ferrari není třeba dlouze rozebírat. Jde o učebnicový příklad prémiového produktu, jehož významnou, možná rozhodující součástí je schopnost ukázat na to, že majitel „na to má“. Moje obecnější teze je taková, že v saturované konzumní společnosti se můžeme v principu vydat dvěma základními směry: Buď „dekonzumovat“ s tím, že dosavadní směr není to pravé. Nebo se v konzumu přesouvat od objemů k tomu, čemu můžeme říkat třeba materiální prestiž. Z toho pak těží a na to se zaměřují firmy jako Ferrari, či Apple. Třetí možností je snaha přesouvat se k úsporám. Ale to se stává problémem ve chvíli, kdy tyto úspory nejsou „recyklovány“ do poptávky. Ale toto makrotéma nyní jen tak na okraj. Věnujme se nyní otázce, zda není přirovnání Applu k Ferrari přece jen trochu přehnané.

Podívejme se na pár základních čísel: Provozní marže italské automobilky se za posledních 12 měsíců pohybuje kolem 25 %. Z každého eura tržeb jí tedy zbude 25 eurocentů provozního zisku. Apple má provozní marži téměř úplně stejné výše. Což znamená jediné: Tyto firmy jsou relativně k výši svých nákladů schopny nastavit ceny značně vysoko. Určitou perspektivu nám může poskytnout následující tabulka, která ukazuje výsledky řady automobilek za posledních 12 měsíců (vyjma dlouhodobého růstu tržeb v druhém číselném sloupci). Tabulku vytvořil Aswath Damodaran jako nástroj pro posouzení toho, jak realistická jsou současná očekávání trhu u Tesly (viz má poznámka v úvodu). My zde v posledním sloupci vidíme ony provozní marže:

1

Zdroj: Aswath Damodaran

Žádná automobilka se svými maržemi výše zmíněným 25 % ani zdaleka neblíží. Překvapivě ty nejvyšší ani nenacházíme u výrobců luxusnějších vozů, jako je Audi, Mercedes, či BMW. Nejvyšší marži měla Toyota (také nejvyšší tržby), VW a Peugeot, ale i u nich jde zhruba o třetinové hodnoty ve srovnání s Ferrari. Toyota a VW tak v minulém roce vynikaly, jak co se týče velikosti, tak ziskovosti – marží. Ještě lepším měřítkem „prémiovosti“ než marže je ale návratnost investic ROIC, popřípadě vlastního jmění ROE (zde ale dochází k pokřivení kvůli různé míře zadlužení).

Proč to jsou ROIC, popř. ROE lepší měřítka? Protože firma může mít mimořádné marže, ale musí investovat a držet takový objem výrobních aktiv, že její „vysoké“ marže jsou tak akorát na pokrytí nákladu kapitálu. Marže by tak mohly samy o sobě naznačovat, že do odvětví by se měla tlačit konkurence, nebo že firma má naopak velké bariéry vstupu. Ale ve spojení s objemem nutného kapitálu může být situace jiná – odvětví nemusí být natolik zajímavé. Jak je na tom Ferrari a Apple v tomto ohledu?

ROIC první firmy se pohybuje kolem 21 %. ROIC té druhé dokonce kolem 24 %. Opět jde o velmi vysoké hodnoty relativně k hodnotám „běžným“. A samozřejmě i relativně k nákladu kapitálu, který se určitě nepohybuje ani na polovině těchto čísel. Apple je tedy z tohoto pohledu ještě „prémiovější“ než Ferrari – s ohledem na to, kolik potřebuje investic, a kapitálu je schopen dostat z trhu ještě více než Ferrari.

Určitě zde nechci nějak znevažovat úspěchy, snahu a inovace lidí, kteří pracují a tvoří ve Ferrari či Applu. Ani nadšení jejich fanoušků, milovníků rychlé jízdy a podobně. Výše uvedeným poukazuji na to, že obě firmy jsou na tom, co se týče návratností, v podstatě stejně. Přidat bychom k nim mohli další. Třeba Microsoft v roce 2019 dosáhl provozní marže nad 30 % a ROIC na úrovni Applu. Zde jde ale o trochu jiný „druh“.

U Ferrari či Applu přemýšlím spíše o oné další fázi saturovaných ekonomik - buď zmíněný dekonzum, či „luxus“ konzum stále více založený na snaze vyvýšit se nad ostatní, a to ne objemem spotřeby, ale značkou. Konec konců, neustálý, byť jen podvědomý závod se sousedem o to, kdo má nějakým způsobem víc, je jádrem v podstatě nezpochybňovaného předpokladu neomezených materiálních potřeb. Krásné hrady. Z písku.


Čtěte více:

Apple: Kvartální čísla prakticky nemají slabé místo (komentář Patrie)
29.01.2020 16:06
Přestože akcie největší světové korporace se aktuálně obchodují s valu...
Ferrarizace Tesly
05.02.2020 17:37
Když přijde na Teslu, neexistuje žádná střední cesta. Optimisté se dom...
Řada továren v Číně je kvůli viru dál zavřená
10.02.2020 13:05
Řada továren v Číně zůstává po novoročním volnu, které bylo prodloužen...
Apple (-3,6 %) kvůli koronaviru nesplní výhled
18.02.2020 10:30
Apple kvůli dopadům koronaviru nesplní výhled tržeb na druhé finanční ...
Summary: Výsledky HSBC, varování Apple a slabší Vánoce Walmartu
18.02.2020 17:09
Přestože výsledková sezóna za 4Q19 pozvolna končí, v rukávu ještě zbýv...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.06.2025
9:23Víkendář: Pohled Tima Taylora, jak "správně" zdanit kapitálové zisky
21.06.2025
16:21Investor Ken Griffin pro Bloomberg o školství, Miami a Trumpových clech
8:56Víkendář: Co když Čína přesměruje své exporty do Evropy?
20.06.2025
17:48Evropa mířící do učebnicové rovnováhy, Fed rezignuje na inflační cíl?
17:15EU zvyšuje limit úvěrů EIB na 100 miliard eur, posílí obranný průmysl
16:50ArcelorMittal ruší plán na výrobu ekologické ocele v Německu kvůli drahé energii
16:45Akciové trhy rostou navzdory konfliktu Izraele a Íránu  
16:10Meta zvyšuje sázky na budoucnost AI. Investoři zvažují, kam až mohou její akcie růst
14:37TOMA, a.s. - Zpráva z valné hromady konané 20. června 2025
14:19Evropským akciím stále ještě nedošel dech, domnívají se stratégové z Wall Street
14:03Akcie Eutelsatu prudce rostou po zprávě, že francouzská vláda ve firmě navýší svůj podíl
13:19České Radiokomunikace se začaly ucházet o projekt evropské AI gigafactory
12:22Perly týdne: Eisman o jednom hlavním riziku, Taleb o zlatu a vývoji v ekonomice
12:18Zahraniční dluh ČR v prvním čtvrtletí vzrostl o 31,9 mld. Kč na 5,303 bilionu Kč
12:01RMS Mezzanine, a.s.: Oznámení výsledků rozhodovaní Per rollam řádné valné hromady akciové společnosti RMS Mezzanine, a.s.
11:57Rýže za dvojnásobek. Japonská inflace žene centrální banku k akci
10:47Vzdal řetězec Temu boj o americký trh? Tržby nadále klesají, zatímco konkurence roste
10:31Čistý zisk Metrostavu v loňském roce vzrostl o 53 procent na 1,7 miliardy korun
9:09Rozbřesk: Další eskalace íránského konfliktu, jaké mohou být dopady do inflace?
8:52Trump zvažuje útok na Írán, eurozóna zpomaluje a futures se drží v zeleném  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data