Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Triky námořníků a globalizace, která zašla příliš daleko

Víkendář: Triky námořníků a globalizace, která zašla příliš daleko

03.10.2020 9:01
Autor: Redakce, Patria.cz

Námořní doprava je páteří globalizace, která přepravuje 80 – 90 % zboží obchodovaného po celém světě. Na stránkách VoxEU to píše Guillaume Vuillemey s tím, že společnosti podnikající v tomto oboru se stále více uchylují k praktikám, které jim umožňují vyhnout se v případě potřeby odpovědnosti.

Ekonom poukazuje na rostoucí volání po zodpovědném chování firem, které se často týká zejména dopadu jejich činnosti na životní prostředí. Hovoří se tedy o tom, že firmy by měly věnovat více pozornosti svým běžným operacím a přijímat preventivní opatření tak, aby se zabránilo škodám na životním prostředí. Požaduje se dodržování regulačních nástrojů a také chování, které zajišťuje dlouhodobou udržitelnost, i když může mít krátkodobý negativní dopad na ziskovost.

Vuillemey poukazuje na „klíčovou součást korporátního práva, kterou je omezené ručení“. Lodní společnosti ji podle ekonoma využívají stále více ve snaze vyhnout se důsledkům způsobeným vážnými škodami na životním prostředí. Tedy málo častým, ale velmi nákladným událostem, ke kterým v odvětví někdy dochází. Ekonom tvrdí, že v posledních desetiletích jsou lodní společnosti stále více strukturovány tak, že každá loď je vlastně jednou dceřinou společností a tyto společnosti pak tvoří celou korporátní skupinu. Dochází tedy k oddělení skutečného vlastnictví a případného ručení za škody – pokud například nastane havárie, ručí za ni jen daná dceřiná společnost, mateřská společnost je od důsledků neštěstí izolována.

Ekonom na základě svého výzkumu tvrdí, že v roce 2020 bylo téměř 90 % registrovaných společností v odvětví vlastníky jedné jediné lodě. Takže pokud tato loď způsobí nějaké škody, ty nemohou být pokryty z majetku celé skupiny. Tyto struktury „vysvětlují, proč v případě některých známých úniků ropy bylo tak složité určit, kdo vlastně nese zodpovědnost“. Za důkaz toho, že vytvářené vlastnické struktury mají skutečně za cíl popsané snížení odpovědnosti, ekonom považuje i to, že u starších lodí je větší pravděpodobnost, že budou jediným majetkem dceřiné společnosti.

Dalším způsobem, jak se vyhýbat odpovědnosti, je podle ekonoma takzvaný „flag of convenience“. Tedy to, že loď pluje pod vlajkou jurisdikce, která prodává právo na používání své vlajky, ale nezajímá se o dodržování regulačních předpisů a mezinárodních standardů. I tento jev souvisí s rozdrobením společnosti na řadu dceřiných firem, protože právě u nich je možné vybírat jurisdikci podle potřeby. Následující graf ukazuje růst počtu „flags of convenience“ u čtyř hlavních typů lodí:

vikendar

Využití popsaného nástroje podle analýzy stoupá v době, kdy přepravní sazby leží nízko, a u firem, které čelí finančním problémům. K tomu ekonom poukazuje na to, že většina lodí se na konci svého provozu rozebírá v Indii, Bangladéši či Pákistánu. Praxe je přitom taková, že námořní společnosti prodávají loď jiné firmě jen „na poslední cestu“. Získají tak příjem odpovídající hodnotě materiálu z rozebrané lodě, nečelí ale potenciálním závazkům plynoucím z toho, že na lodi mohou být toxické materiály a podobně. Před dvaceti lety byl přitom takový postup naprosto výjimečný, ale v roce 2019 byl uplatněn u více než 55 % lodí – viz druhý graf.

víkendář

Ekonom tvrdí, že pokles dopravních nákladů dosažený během posledních desetiletí byl částečně dosažen právě tím, že se námořní firmy vyhýbají své zodpovědnosti. Takže „dovozci a vývozci nemusí nutně platit skutečný náklad spojený s jejich aktivitami“ a „globalizace možná opravdu zašla příliš daleko“. Otázkou také je, jak by mělo fungovat ručení a závazky ve firemních strukturách využívající řadu dceřiných společností. Jak poukazuje Vuillemey, podle některých názorů by ani neměly být dceřiné společnosti zakládány v případě, že je ze 100 % vlastní mateřská společnost.

Zdroj: VoxEU


Čtěte více:

Budoucnost hotelů
01.10.2020 17:18
Možná, že je nějaký hoteliér, který uvažuje podobně jako pan hostinský...
Robinhood a drobní investoři mění trhy
02.10.2020 11:26
Obchodovat s akciemi bývalo kdysi složité. Nyní je to v podstatě stejn...
ECB zintenzivňuje práci na digitálním euru
02.10.2020 12:40
Evropská centrální banka (ECB) zintenzivňuje práci na digitálním euru...
Perly týdne: Začal nový býčí trh, rotace je na spadnutí a u nás platíme na (ne)dálnicích
02.10.2020 13:46
Roubini přišel s dalším varováním, ale jiní se domnívají, že začal dal...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.09.2025
15:49Technická analýza S&P 500: Býčí trh ještě nemusí být u konce  
15:35Snaha odnaučit AI lhát může vést k lepšímu skrývání lží, ukázal výzkum OpenAI
14:31Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů
13:57Pfizer se dohodl na převzetí výrobce léků proti obezitě Metsera
13:14Týdenní výhled: Sazby ČNB by měly zůstat delší dobu stabilní  
12:07Nejbohatší Francouz Arnault ostře kritizuje návrh daně pro nejbohatší
11:56Akcie začátkem týdne ztrácejí, zatímco investoři se znovu obracejí ke zlatu  
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo
14:30UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů (XS2541314584)

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data