Expanze předních čínských značek hotelů může vzhledem k ekonomické situaci vypadat šíleně, ale tento sektor vstupuje do fáze konsolidace, což si žádný z velkých hráčů nemůže dovolit promeškat.
Může se zdát, že pro čínské firmy není vhodná doba na radikální růstové strategie. Země se potýká s řadou špatných ekonomických znamení, od nízké spotřeby po slabou aktivitu podniků.
Čínští hoteloví giganti ale přesto agresivně rozšiřují své hotelové sítě po celé zemi a zaměřují se na získávání nových franšíz. Nejméně dva ze čtyř největších hráčů plánují v roce 2024 dvouciferný růst počtu svých hotelů, přičemž jeden z nich chce expandovat přibližně o třetinu.
Graf: Boj o dračí podíl na čínském hotelovém trhu
Ve Fidelity International se díváme na změny kombinovaného tržního podílu čtyř největších čínských provozovatelů hotelů podle počtu pokojů v průběhu let. Nyní hoteliéři vstupují do fáze konsolidace, přičemž společnost Fidelity očekává od roku 2024 rychlejší růst mezi největšími jmény.
V současné době vlastní čtyři největší hráči něco přes desetinu všech hotelových pokojů v Číně, což je více než dvojnásobek jejich podílu v roce 2018. Na základě seznamu potenciálních franšíz se domníváme, že tito giganti by mohli v příštích pěti letech svůj společný podíl na trhu ještě zdvojnásobit.
Růst povědomí o značkách mezi čínskými spotřebiteli urychluje konsolidaci. Jak ukazuje graf, kombinovaný podíl všech ostatních značek v posledních několika letech také poskočil, a to především na úkor malých, nezávislých provozovatelů. Od roku 2020 ukončily fungování tisíce těchto menších hoteliérů kvůli covidu, slabší poptávce nebo tvrdší konkurenci.
Při nedávných průzkumech v terénu jsme zaznamenali růst poptávky po hotelových aktivech mezi čínskými investory. Ti považují franšízové hotely v podmínkách oslabené ekonomiky za relativně bezpečnou investici a stále víc se snaží zapojit do sítí špičkových značek. Někteří z nich považují franšízové hotely za spolehlivý způsob, jak předat bohatství svým dětem.
Dlouhý životní cyklus hotelových projektů, obvykle 12 až 15 let, umožňuje investorům zafixovat náklady na nájemné a zároveň se těšit z inflace cen pokojů. Tato strategie se stala ještě atraktivnější díky poklesu na trhu s nemovitostmi v Číně, který zlevnil pronájem nemovitostí pro hotelové účely.
Expanze ve slabé ekonomice může vyvíjet tlak na ziskové marže a úvěrovou kvalitu provozovatelů hotelů, ale dlouhodobá návratnost pro případné vítěze (pozor na silné značky a zdravé rozvahy) může být obrovská.