Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Richard Siebenstich z O2: Zájem o stabilní internet stoupl na podzim o pětinu

Richard Siebenstich z O2: Zájem o stabilní internet stoupl na podzim o pětinu

22.01.2021 6:02
Autor: Redakce

O pětinu vyšší zájem o zřízení nové internetové přípojky registroval na podzim operátor O2 Czech Republic, říká Richard Siebenstich, ředitel obchodní divize O2. I jeho firmy se dotkla některá protipandemická opatření, i když telekomunikace jsou vůči dopadu pandemie relativně imunní, říká také šéf sekce, na které se prý vládní opatření projevila nejvíce. Jedním z nejvíce zasažených byl segment roamingu, podotýká Siebenstich v dalším z rekapitulačních rozhovorů, které připravila Patria.cz s nejprestižnějšími firmami na pražské burze. 

Patria.cz: Jakých důležitých počinů Vaší firmy za loňský rok si ceníte nejvíce? Kam jste se jako firma posunuli?

Velmi si cením, že jsme navzdory nejistotě a strachu, který nás všechny myslím ochromil, dokázali rychle reagovat a začít našim zákazníkům pomáhat – ať již díky kamenným prodejnám, které byly celou dobu jako součást krizové infrastruktury otevřeny, call centrům fungujícím z domova, ale i díky nadstandardní prací našich techniků a obchodníků, kteří jsou se zákazníky v kontaktu.

Zároveň jsme také dokázali reagovat na vládní nařízení. V první vlně pandemie O2 vyčlenilo část zaměstnanců svých call center hygienikům, aby pomohli s trasováním kontaktů nakažených. Zaměstnanci provedli cca 5000 trasovacích hovorů.

V březnu jsme pak na žádost ministra zdravotnictví připravili rozesílku informačních SMS. Ty jsme rozesílali jak zákazníkům, kteří byli momentálně v zemích s výskytem koronaviru Covid-19, tak těm, kteří se vrátili ze zahraničí zpět do České republiky. Na podzim jsme pak našim zákazníkům s chytrými telefony posílali prosbu ministerstva zdravotnictví o instalaci aplikace eRouška.

A nechci zapomenout ani na naši pomoc školám. Rozšířili jsme náš vzdělávací portál pro školy, pedagogy a rodiče a v rámci grantového programu O2 Chytrá škola jsme podpořili 148 základních škol a dětských domovů a rozdělili mezi ně téměř 11 milionů korun. Ekonomicky a sociálně znevýhodněným rodinám dáváme zdarma připojení k internetu a potřebné příslušenství ve spolupráci s organizacemi Česko.digital, Člověk v tísni nebo Women4Women.

Patria.cz: Co vnímáte jako zlomovou událost ve svém odvětví v uplynulém roce?

Uplynulý rok pro nás byl zlomový v mnoha ohledech. Kvůli koronavirové pandemii jsme byli nuceni přesunout většinu našich zaměstnanců na home office a naučit se pracovat v úplně jiném režimu. Jakožto firma, která patří do kritické infrastruktury státu, jsme museli zabezpečit, aby naši klíčoví lidé byli chráněni a všechny služby, které zákazníkům nabízíme, fungovaly bez problémů a výpadků. Investovali jsme proto nemalé prostředky do posílení kapacity našich sítí. V červnu jsme jako první operátor v Česku spustili plnohodnotné 5G v Praze a na podzim pak vydražili potřebné frekvence, na kterých bude možné 5G síť budovat napříč celou republikou.

Patria.cz: Jak velké narušení znamenala krize Covid-19 a s ní spojené vlny lockdownů v tuzemsku či v zahraničí pro Vaše podnikání v běžném stavu?

Přestože jsou telekomunikace vůči dopadu pandemie koronaviru relativně imunní, i u nás se negativně projevila některá protiepidemická opatření. Kvůli omezení a poklesu cestování do a ze zahraničí byl jedním z nejvíce zasažených segmentů roaming. Hůře se také samozřejmě v současné době obchoduje „na dálku“ (byznys pro top corporate) a dělá jakýkoli sponzoring. A ačkoliv pokračoval zájem zákazníků o digitální televizi O2 TV, jejichž počet přesáhl na konci září 500 tisíc, i O2 TV se potýká se zrušenými přenosy a sportovními soutěžemi. Nepřekvapivá je pak i nižší návštěvnost zákazníků v kamenných prodejnách.

Patria.cz: Jakou největší výzvu jste museli řešit v souvislosti s koronavirovou pandemií a s opatřeními proti šíření nákazy?

Na konci roku 2019 jsme u pracovníků v kontaktních centrech (call centra, back office) začali testovat práci z domova. V té době to naráželo u zaměstnanců spíše na odmítavý postoj. Jarní karanténa náš pilotní projekt urychlila a nyní je situace opačná. Lidé si na práci z domova zvykli a nechce se jim každý den docházet či dojíždět do kanceláří. Aktuálně tedy mohou lidé z kontaktních center po většinu času pracovat z domova. Ti, kterým se práce z domova nehodí nebo jim nevyhovuje, můžou ale i nadále pracovat v kancelářích. V případě kancelářských budov respektujeme všechna aktuální vládní nařízení a podporujeme práci z domova. Schůzky se přesunuly do online prostředí.

Speciální režim jsme s ohledem na bezpečí našich zaměstnanců i zákazníků museli nastavit zejména v týmech techniků a v našich prodejnách. V případě výjezdů techniků do domácností samozřejmě zjišťujeme, zda není některý ze členů dané domácnosti v karanténě. Všichni naši technici jsou vybaveni ochrannými pomůckami (roušky, gely, ochranné rukavice). Technici jsou zároveň rozděleni do menších týmů, které se na pracovišti střídají. Pokud by se nákaza objevila u některého technika, nemuseli by do karantény všichni.

Ve vztahu k provozu našich O2 Prodejen taktéž denně sledujeme a respektujeme všechna doporučení vlády. Náš personál je vybaven potřebnými ochrannými pomůckami, které pravidelně doplňujeme. Stejně tak pro zákazníky máme k dispozici desinfekční gely a na prodejně je informujeme o nutnosti dodržovat příslušná bezpečnostní opatření.

Patria.cz: Jaké příležitosti přinesla koronavirová krize Vaší společnosti? Ptáme se na příležitosti, které jste spatřili a zvládli, či ještě nemuseli zvládnout realizovat, případně zda a jak se k nim postavíte v budoucnosti?

Práce z domova i distanční výuka si žádají kvalitní internetové připojení. Během podzimních měsíců jsme tak zaznamenali o 20 % vyšší poptávku po zřízení nových přípojek stabilního internetu. Více než polovina nových zákazníků k nám přitom přichází od menších Wi-Fi providerů, kteří se nyní často potýkají s nedostatečnou kapacitou své sítě a výpadky.

Novinkou bylo také propojení kolegů z call center a kamenných prodejen, tzv. biatlon. Díky novým technologiím (např. monitoring zalidnění prodejen, online produktivita prodejních míst, fronty a identifikace volajících zákazníků) se naše prodejny staly mimo jiné jedním z největších call center v ČR. Nemuseli jsme proto přistupovat k žádnému omezení počtu pracovních míst, a naopak jsme zvýšili dostupnost naší zákaznické linky. Pokud tedy dnes zavoláte na linku 800 02 02 02, s velkou pravděpodobností se dovoláte právě na některou ze 156 prodejen. Přidanou hodnotou pro volající zákazníky je téměř nulová doba čekání na spojení hovoru s operátorem.

Velkým přínosem je také digitalizace retailu, kdy s naším partnerem implementujeme řešení na počítání zákazníků v prodejnách. Počítání zákazníků je jedna z možností, které řešení přináší. Software umí vyhodnocovat nejen počet zákazníků, ale také to, zda jde o muže či ženu, i jejich věk. To vše pomáhá zvyšovat prodeje. To je cíl obchodníků v době covidu, a zůstane i nadále.

Patria.cz: Jaké jsou rozvojové plány Vaší firmy pro nadcházející rok, případně i ve spojení s Vaší emisí na pražské burze?

Jakožto firma kotovaná na burze bohužel nemůžeme plány pro nadcházející období komentovat.

Patria.cz: Jaká očekáváte rizika pro letošní rok?

Letošním rizikem, jak již bylo zmíněno, může být i nadále v souvislosti s covid pandemií propad ve výnosech z roamingu. Je také možné očekávat, že se naši zákazníci budou kvůli následkům pandemie potýkat s platební neschopností a my také s nižší návštěvností na prodejnách. Určitý tlak může být vyvíjen také na úspory u firemních zákazníků.

Patria.cz: Co byste napsal na novoroční přání své firmě? Přejete-li si, můžete rozšířit i na další podnikatele a (českou) společnost jako celek.

Abychom v roce 2021 dokázali všechny výzvy, které nás čekají, vnímat jako příležitost dělat věci jinak a lépe. A možná, abychom dokázali udržet tempo transformace a změny, i když nás k tomu nebude nutit nouzový stav.

O2 operátor telekomunikace pandemie rozhovor patria 

Richard Siebenstich, ředitel Komerční divize O2

O2 je největším integrovaným poskytovatelem telekomunikačních služeb na českém trhu. V současnosti provozuje téměř osm milionů mobilních a pevných linek. Se svou službou O2 TV je zároveň největším provozovatelem internetového televizního vysílání v Česku. Telekomunikační operátor pařtí do portfolia skupiny PPF.

Rozhovor byl veden korespondenčně a připravila ho Jana Knechtlová


 

Čtěte více:

O2 se obrátila na evropské soudy kvůli v Česku chystané aukci 5G. Její podmínky napadne také u českých soudů
22.07.2020 13:34
Operátor O2 podal stížnost k Evropské komisi kvůli podmínkám chystané ...
Krize je příležitost, píše Kellner ve výroční zprávě PPF
31.07.2020 11:08
Krize je příležitost a problémy je třeba překonat, píše nejbohatší Čec...
Martin Cakl: O2 překvapila lepšími výsledky
07.08.2020 10:33
O2CR oznámila své výsledky za 2Q20, které byly k našemu překvapení lep...
O2 meziročně podstatně zvedla zisk a porazila analytiky. Koronavirus dopadá hlavně na roaming
06.11.2020 7:01
Telekomunikační operátor O2, jehož akcie jsou obchodovány na pražské b...

    Offline rozhovory
    Georg Hotar z Photon Energy: Letos čekáme další růst na klíčovém trhu, příležitosti zkoumáme i jinde
    27.01.2021 6:04
    Letos čekáme další růst na klíčovém trhu v Polsku a příležitosti vyhod...
    Elisabeth Stadlerová z VIG: Korona zvedla zájem o pojištění před kyberútoky
    26.01.2021 6:07
    V souvislosti s koronavirovou pandemií vzrostl zájem o pojištění zdrav...
    Stefan Dörfler z Erste: Dluh je nakonec pořád dluh
    25.01.2021 6:08
    Státem podporovaná opatření, jako byla úvěrová moratoria, byla platným...
    Richard Siebenstich z O2: Zájem o stabilní internet stoupl na podzim o pětinu
    22.01.2021 6:02
    O pětinu vyšší zájem o zřízení nové internetové přípojky registroval n...
    Tomáš Spurný z Monety: Snížení ziskovosti bank přinese konsolidaci v odvětví
    21.01.2021 6:04
    Nejzásadnější změnou v bankovním sektoru v loňském roce bylo snížení z...
    Martin Novák z ČEZ: Pandemie potvrdila trend digitalizace energetiky. Většina řešení už zůstane
    20.01.2021 6:06
    Smlouva s vládou o výstavbě nového jaderného bloku či start jednání o ...

    Online rozhovory

    Váš názor
    Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.

    Nejčtenější zprávy týdne

    Jsme také na sociálních sítích

    Facebook Twitter RSS Youtube RSS

    Právě diskutujete

     TémaNázor
    19:47 
    19:34 
    19:30Letňany
    19:30 
    19:18 
    19:12Multinick
    19:12 
    19:09kolaborant

    Nejčtenější zprávy dne

    Nejdiskutovanější zprávy týdne

    Analýza dne

    Faktograf: Výnosy a strach z inflace
    03.03.2021 6:08
    Americké dluhopisové výnosy rostou už půl roku a v poslední ...více