Maloobchodní tržby se v dubnu meziročně zvýšily o 8,1 procenta. Útraty domácností v obchodech sice nenaplnily očekávání přesto indikují pokračování velmi rychlého růstu spotřebitelské poptávky ve 2. čtvrtletí. Na stole tak zůstává riziko inflace způsobené rychle rostoucí poptávkou, a tedy i úvahy o dalším brzkém zvyšování úrokových sazeb.
Pro maloobchodní prodej bývají klíčové jakékoli svátky, s nimiž je spojen konzum. A těmi jsou i Velikonoce. Nicméně meziročnímu tempu růstu tržeb tentokrát nepomohly, neboť se stejně jako loni slavily v dubnu. Kalendář ale maloobchodu přeci jen pomohl, neboť počet pracovních dnů byl o jeden vyšší. Na rozdíl od průmyslu, stavebnictví či vývozu, ale kalendářní variace nehrají v maloobchodu významnou roli.
Domácnosti výrazně zvýšily zejména výdaje na elektroniku, elektrospotřebiče, nábytek a další vybavení domácnosti (+19,3 procenta). Rychle rostly tržby také prodejnám s textilem a obuví (+11,5 procenta). V obou případech stimulují poptávku klesající ceny. Jak v případě bytového vybavení tak u textilu je nyní meziroční inflace záporná. Zároveň se potvrzuje, že při rychlém zvyšování mezd roste zejména poptávka po méně zbytném zboží s vyšší citlivostí na příjmy. Například potraviny, jejichž spotřeba se řídí spíše velikostí populace, než jejím bohatstvím, zaznamenaly v dubnu meziroční zvýšení tržeb o 2,6 procenta. Vyšší příjmy mohou i zde přispět k větším tržbám, a to přesunem k dražším typům potravin.
Ale vraťme se ještě na chvíli k útratám za vybavení domácností. Důležitým faktorem určujícím vývoj poptávky v této oblasti může být také populační vývoj. Silné populační ročníky ze 70. let minulého století stojí v pozadí poptávky po bytech a silné bytové výstavby. Nikdo nechce bydlet v holobytu a logicky tedy stoupá také poptávka po nábytku, lednicích, televizorech, myčkách, mikrovlnkách, domácích kinech, hrncích, talířech, … Ostatně přesvědčit se můžete sami, stačí o víkendu navštívit některé z obchodních center, kde jsou prodejny s tímto sortimentem.
K růstu celkové hodnoty maloobchodních tržeb významně přispívají automobily. V dubnu se potvrdila indikace poskytovaná daty o registraci nových automobilů a tržby z prodeje a oprav automobilů meziročně stouply o 8,2 procenta.
Data o hrubém domácím produktu snad přesvědčila všechny nevěřící Tomáše, že rychle rostoucí spotřebitelská poptávky není chiméra. Dnešní údaje o maloobchodních tržbách to znovu potvrzují. V takové situace bývá normální, že se cena peněz zvyšuje, aby alespoň někdo zvážil zda utratit (a třeba si na to i půjčit) nebo uspořit. Pravděpodobným termínem dalšího zvýšení úrokových sazeb se zdá být červenec.