MEDIAFAX - (Zprávu jsme rozšířili o informace agentury Bloomberg o názorech německé vlády od 9. odstavce)
Zástupci americké automobilky (GM) si vyžádali více času na jednání se společnostmi Magna a RHJ International ohledně plánovaného prodeje německé automobilky Opel. Uvedla to v úterý agentura Reuters s odvoláním na prohlášení .
Kanadský výrobce autodílů Magna a belgická finanční skupina RHJ vedou bitvu o získání Opelu, který by mohl získat státní podporu od německé vlády, pokud Opel prodá.
měla již v pondělí jmenovat jednoho z obou zástupců do nového představenstva společnosti. V úterý nicméně uvedla, že se představenstvo pouze sešlo, aby urychlilo jednání. Žádné doporučení ohledně kupce Opelu však nevydalo vzhledem k tomu, že jednání stále probíhají.
Zástupci německé vlády i by se měli ještě během tohoto týdne sejít s představiteli Magny a RHJ k jednání o prodeji Opelu.
, která vlastní 35 procent akcií Opelu, se musí na kupci dohodnout s německou vládou, která má automobilce poskytnout státní pomoc. Dosud se však jejich názory na to, komu Opel prodat rozcházejí. Německá vláda preferuje Magnu, naopak RHJ.
Německý ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg o víkendu v tisku nicméně prohlásil, že oba zájemci o Opel budou muset své nabídky ještě jednou vylepšit, aby si zajistili podporu ze strany německé vlády.
Magna, kanadský výrobce autodílů, chce rozšířit modelovou řadu Opelu a předpokládá vysoký růst prodeje zvláště v Rusku, kde sídlí partnerská společnost, která se s Magnou o Opel uchází, státem kontrolovaná banka .
RHJ na druhou stranu chce snížit výrobu a dostat Opel zpět do zisku. Poté by mohla Opel prodat zpět americké .
Podle agentury Bloomberg bude koaliční vláda Angely Merkelové trvat na tom, že kupcem Opelu bude kanadská Magna International. "Nedovedu si za žádných okolností představit, že by spolková vláda zvrátila své rozhodnutí ohledně Magny," řekl ministr hospodářství spolkové země Durynsko, kde Opel zaměstnává na 1800 lidí, Jürgen Reinholz.
Podle hlavního vyjednavače za je nicméně konkurenční nabídka belgické RHJ jednodušším řešením. Reinholz, který je členem Křesťansko-demokratické unie CDU kancléřky Merkelové ale tvrdí, že Opel nepotřebuje "rychlé převzetí finanční společností, které jde jen o zisk".
Vláda Angely Merkelové, která již 27. září předstoupí před voliče v celonárodních volbách, schválila státní pomoc Oplu ve výši 1,5 miliard eur. Premiéři dvou ze čtyř spolkových zemí, kde má Opel své továrny tvrdí, že tyto finanční prostředky nebudou k dispozici, pokud Opel získá RHJ.
Nabídka RHJ zřejmě podporu německé vlády nezíská také proto, že "všichni finanční investoři jsou považováni za sarančata," řekl Uwe Andersen, profesor politologie na univerzitě v Bochumi, kde Opel zaměstnává na 5200 lidí. Magnu preferují také odbory i zaměstnanci Oplu. "Odboráři považují finanční investory za problém, protože předpokládají, že chtějí dosáhnout jen krátkodobého zisku za cenu dlouhodobé životaschopnosti firmy," dodal Andersen.