Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Anketa: Rýsuje se na obzoru další internetová bublina?

Anketa: Rýsuje se na obzoru další internetová bublina?

26.05.2011 17:22
Autor: Redakce, Patria.cz

Na konci května v rychlém sledu vlétli na Wall Street hned dva nováčci z oblasti internetových služeb – společnosti LinkedIn a Yandex. Premiéra americké sociální sítě LinkedIn vynesla titul o více než 150 procent nad upisovací cenu v rámci IPO, aby první den obchodování akcie nakonec zakončily téměř na dvojnásobku prodejní ceny. Druhým podobně orientovaným titulem byl ruský internetový vyhledávač Yandex, který na Wall Street za první den vyskočil o také zajímavých 55,4 procenta. U obou titulů sice následovala mírná korekce, přesto byly raketové starty překvapením, nad kterým mnozí kroutí hlavou.

Z části lze tyto zářivé starty vysvětlit „vyhladověním“ trhu. „To co se odehrálo na akciích LinkedIn, opravdu nabudilo trh na tento typ obchodů,“ uvedl k naladění investorů šéf investic společnosti Jacob Asset Management v New Yorku. “Ačkoliv trh jako celek je smíšený, je tu stále cítit chuť investovat do začínajících společností.“ Primární emise akcií se sice po útlumu v době globální finanční krize začínají (nejen) na Wall Street znovu objevovat. Zdaleka ne však ve všech sektorech stejnoměrně. „Yandex funguje jako další reálný důkaz nastartování růstového cyklu v oblasti IPO. Investoři přitom prahli především po inovativních a rychle rostoucích společnostech v nových odvětvích,“ uvedl Paul Bard, šéf výzkumu IPO u poradenské společnosti Renaissance Capital.

Svou roli v neuvěřitelně ziskových prvních krocích akcií LinkedIn i Yandex jistě sehrála i omezená nabídka. Společnost LinkedIn nedala na trh ani desetinový podíl společnosti. Druhý jmenovaný titul byl potom podle neoficiálních informací v rámci primárního úpisu pětkrát přeupsán a při rozdělování akcií navíc přišel zkrátka retail, což akciím také zajistilo dobré podhoubí pro prvotní strmý růst.

Palcové titulky s dvou- až trojcifernými procentními zisky jistě budou lákat investory k podobným investicím v budoucnu. A kde je poptávka, jistě se brzy zjeví i nabídka, proto lze očekávat brzký přísun podobně orientovaných primárních úpisů nových akcií. Někteří analytici však vztyčují varovný prst a připomínají „dot-com bubble“ – internetovou bublinu, která se nafukovala obrovským přílivem investic do internetových firem, které neměly promyšlený obchodní model a brzy zkrachovaly. Roku 2001 takzvaná internetová bublina praskla a nadhodnocené akcie i původní investice zcela ztratily svou hodnotu.

Základní problém zůstává stejný jako před patnácti lety. Internetové společnosti se z účetního i historického hlediska špatně oceňují. „Valuační násobky ziskovosti u oceňování těchto společností moc dobře nefungují, protože některé z těchto firem buď ještě nevytvářejí zisk, nebo se na něj ještě ani neorientují,“ shrnul problém ve Wall Street Journal Simon Harris, senior manager PricewaterhouseCoopers.

Podobně selhávají i další valuační metody. „Discounted cash flows také moc dobře nefunguje, protože je extrémně obtížné předpovídat budoucnost (v odvětví) a rizikový profil společnosti,“ dodává Harris s tím, že ocenění internetových společností tak většinou nakonec končí pohledem na výnosy nebo použitím valuačních násobků.

Pomoci mohou také údaje o návštěvnosti a čase, který průměrný uživatel stráví využíváním daného internetového produktu. Harris však varuje, že ne vždy tato čísla dokáží společnosti adekvátně „prodat“. Případné vysoké výnosy navíc nemusí mít dlouhého trvání. Stačí totiž uvést v život další skvělou myšlenku, která zcela změní rozložení internetových sil…

Na kterou stranu se přikloníte Vy? Nenechte si Váš názor pro sebe. Přispějte Vaším názorem do nové ankety ZDE!


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.09.2025
20:24PODCAST Týdenní výhled: Sazby ČNB by měly zůstat delší dobu stabilní  
18:14Začne se Mag7 mnohem více podobat zbytku trhu růstem zisků a také valuacemi?
17:24Strategický krok Allwyn do USA: V řádu miliard dolarů získá kontrolu nad PrizePicks a vstoupí do světa DFS
15:49Technická analýza S&P 500: Býčí trh ještě nemusí být u konce  
15:35Snaha odnaučit AI lhát může vést k lepšímu skrývání lží, ukázal výzkum OpenAI
14:31Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů
13:57Pfizer se dohodl na převzetí výrobce léků proti obezitě Metsera
12:07Nejbohatší Francouz Arnault ostře kritizuje návrh daně pro nejbohatší
11:56Akcie začátkem týdne ztrácejí, zatímco investoři se znovu obracejí ke zlatu  
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba