Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Anketa: Rýsuje se na obzoru další internetová bublina?

Anketa: Rýsuje se na obzoru další internetová bublina?

26.5.2011 17:22
Autor: Redakce, Patria.cz

Na konci května v rychlém sledu vlétli na Wall Street hned dva nováčci z oblasti internetových služeb – společnosti LinkedIn a Yandex. Premiéra americké sociální sítě LinkedIn vynesla titul o více než 150 procent nad upisovací cenu v rámci IPO, aby první den obchodování akcie nakonec zakončily téměř na dvojnásobku prodejní ceny. Druhým podobně orientovaným titulem byl ruský internetový vyhledávač Yandex, který na Wall Street za první den vyskočil o také zajímavých 55,4 procenta. U obou titulů sice následovala mírná korekce, přesto byly raketové starty překvapením, nad kterým mnozí kroutí hlavou.

Z části lze tyto zářivé starty vysvětlit „vyhladověním“ trhu. „To co se odehrálo na akciích LinkedIn, opravdu nabudilo trh na tento typ obchodů,“ uvedl k naladění investorů šéf investic společnosti Jacob Asset Management v New Yorku. “Ačkoliv trh jako celek je smíšený, je tu stále cítit chuť investovat do začínajících společností.“ Primární emise akcií se sice po útlumu v době globální finanční krize začínají (nejen) na Wall Street znovu objevovat. Zdaleka ne však ve všech sektorech stejnoměrně. „Yandex funguje jako další reálný důkaz nastartování růstového cyklu v oblasti IPO. Investoři přitom prahli především po inovativních a rychle rostoucích společnostech v nových odvětvích,“ uvedl Paul Bard, šéf výzkumu IPO u poradenské společnosti Renaissance Capital.

Svou roli v neuvěřitelně ziskových prvních krocích akcií LinkedIn i Yandex jistě sehrála i omezená nabídka. Společnost LinkedIn nedala na trh ani desetinový podíl společnosti. Druhý jmenovaný titul byl potom podle neoficiálních informací v rámci primárního úpisu pětkrát přeupsán a při rozdělování akcií navíc přišel zkrátka retail, což akciím také zajistilo dobré podhoubí pro prvotní strmý růst.

Palcové titulky s dvou- až trojcifernými procentními zisky jistě budou lákat investory k podobným investicím v budoucnu. A kde je poptávka, jistě se brzy zjeví i nabídka, proto lze očekávat brzký přísun podobně orientovaných primárních úpisů nových akcií. Někteří analytici však vztyčují varovný prst a připomínají „dot-com bubble“ – internetovou bublinu, která se nafukovala obrovským přílivem investic do internetových firem, které neměly promyšlený obchodní model a brzy zkrachovaly. Roku 2001 takzvaná internetová bublina praskla a nadhodnocené akcie i původní investice zcela ztratily svou hodnotu.

Základní problém zůstává stejný jako před patnácti lety. Internetové společnosti se z účetního i historického hlediska špatně oceňují. „Valuační násobky ziskovosti u oceňování těchto společností moc dobře nefungují, protože některé z těchto firem buď ještě nevytvářejí zisk, nebo se na něj ještě ani neorientují,“ shrnul problém ve Wall Street Journal Simon Harris, senior manager PricewaterhouseCoopers.

Podobně selhávají i další valuační metody. „Discounted cash flows také moc dobře nefunguje, protože je extrémně obtížné předpovídat budoucnost (v odvětví) a rizikový profil společnosti,“ dodává Harris s tím, že ocenění internetových společností tak většinou nakonec končí pohledem na výnosy nebo použitím valuačních násobků.

Pomoci mohou také údaje o návštěvnosti a čase, který průměrný uživatel stráví využíváním daného internetového produktu. Harris však varuje, že ne vždy tato čísla dokáží společnosti adekvátně „prodat“. Případné vysoké výnosy navíc nemusí mít dlouhého trvání. Stačí totiž uvést v život další skvělou myšlenku, která zcela změní rozložení internetových sil…

Na kterou stranu se přikloníte Vy? Nenechte si Váš názor pro sebe. Přispějte Vaším názorem do nové ankety ZDE!


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.7.2018
16:56Nacionalismus, imigrace a hospodářský úspěch
10:36Víkendář: Albrightová o návratu do třicátých let a oškubaných kuřatech
21.7.2018
10:29Víkendář: Obama to nakonec nevydržel a promluvil
20.7.2018
22:00Wall Street: Klid před bouří ?
18:24Akcie ztrácí na atraktivitě, firmy hromadí stále více hotovosti
17:51Summary: Katastrofa se na GE nekoná, k problematické turbínové divize se však přidávají i obnovitelné zdroje
17:48Perly týdne: Prodávat Teslu, kupovat Amazon a (ne)bát se bouře na obzoru
17:25Banky poslaly Prahu těsně do zeleného, Trump Evropu opačným směrem  
17:13Trump opět dusí trhy. Chce slabší dolar a má ho  
16:52Státní dluh v pololetí stoupl o 89 miliard na 1,714 bilionu Kč
16:25Technická analýza: Ležérní koruna větší aktivitu neindikuje, nerozhodnému dolaru by se mohlo dařit příští týden
16:15Martin Kycelt: Panika na AbbVie: Příležitost k nákupu? (video)
15:45Honeywell ve čtvrtletí překvapil. Tažným koněm opět divize Aerospace  
15:18Ropa pod tlakem medvědích zpráv  
14:41Hodí Fed trhům „válečný“ záchranný kruh?
13:16Trump je připraven uvalit další cla na čínské zboží za 500 mld. USD
11:56Microsoft opět příjemně překvapil, cloudový byznys se blíží pozici firemní jedničky (komentář analytika)  
11:47Globální růst vrcholí, rostou rizika
10:51Koruna setřásá ztráty, eurodolar se konsoliduje. Hlavní trhy bez jasné myšlenky  
10:40V Praze nejlépe Philip Morris, evropskému trendu se vymykají Commerzbank a Deutsche Bank  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
16:00USA - Prodeje starších domů