Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Anketa: Rýsuje se na obzoru další internetová bublina?

Anketa: Rýsuje se na obzoru další internetová bublina?

26.5.2011 17:22
Autor: Redakce, Patria Online

Na konci května v rychlém sledu vlétli na Wall Street hned dva nováčci z oblasti internetových služeb – společnosti LinkedIn a Yandex. Premiéra americké sociální sítě LinkedIn vynesla titul o více než 150 procent nad upisovací cenu v rámci IPO, aby první den obchodování akcie nakonec zakončily téměř na dvojnásobku prodejní ceny. Druhým podobně orientovaným titulem byl ruský internetový vyhledávač Yandex, který na Wall Street za první den vyskočil o také zajímavých 55,4 procenta. U obou titulů sice následovala mírná korekce, přesto byly raketové starty překvapením, nad kterým mnozí kroutí hlavou.

Z části lze tyto zářivé starty vysvětlit „vyhladověním“ trhu. „To co se odehrálo na akciích LinkedIn, opravdu nabudilo trh na tento typ obchodů,“ uvedl k naladění investorů šéf investic společnosti Jacob Asset Management v New Yorku. “Ačkoliv trh jako celek je smíšený, je tu stále cítit chuť investovat do začínajících společností.“ Primární emise akcií se sice po útlumu v době globální finanční krize začínají (nejen) na Wall Street znovu objevovat. Zdaleka ne však ve všech sektorech stejnoměrně. „Yandex funguje jako další reálný důkaz nastartování růstového cyklu v oblasti IPO. Investoři přitom prahli především po inovativních a rychle rostoucích společnostech v nových odvětvích,“ uvedl Paul Bard, šéf výzkumu IPO u poradenské společnosti Renaissance Capital.

Svou roli v neuvěřitelně ziskových prvních krocích akcií LinkedIn i Yandex jistě sehrála i omezená nabídka. Společnost LinkedIn nedala na trh ani desetinový podíl společnosti. Druhý jmenovaný titul byl potom podle neoficiálních informací v rámci primárního úpisu pětkrát přeupsán a při rozdělování akcií navíc přišel zkrátka retail, což akciím také zajistilo dobré podhoubí pro prvotní strmý růst.

Palcové titulky s dvou- až trojcifernými procentními zisky jistě budou lákat investory k podobným investicím v budoucnu. A kde je poptávka, jistě se brzy zjeví i nabídka, proto lze očekávat brzký přísun podobně orientovaných primárních úpisů nových akcií. Někteří analytici však vztyčují varovný prst a připomínají „dot-com bubble“ – internetovou bublinu, která se nafukovala obrovským přílivem investic do internetových firem, které neměly promyšlený obchodní model a brzy zkrachovaly. Roku 2001 takzvaná internetová bublina praskla a nadhodnocené akcie i původní investice zcela ztratily svou hodnotu.

Základní problém zůstává stejný jako před patnácti lety. Internetové společnosti se z účetního i historického hlediska špatně oceňují. „Valuační násobky ziskovosti u oceňování těchto společností moc dobře nefungují, protože některé z těchto firem buď ještě nevytvářejí zisk, nebo se na něj ještě ani neorientují,“ shrnul problém ve Wall Street Journal Simon Harris, senior manager PricewaterhouseCoopers.

Podobně selhávají i další valuační metody. „Discounted cash flows také moc dobře nefunguje, protože je extrémně obtížné předpovídat budoucnost (v odvětví) a rizikový profil společnosti,“ dodává Harris s tím, že ocenění internetových společností tak většinou nakonec končí pohledem na výnosy nebo použitím valuačních násobků.

Pomoci mohou také údaje o návštěvnosti a čase, který průměrný uživatel stráví využíváním daného internetového produktu. Harris však varuje, že ne vždy tato čísla dokáží společnosti adekvátně „prodat“. Případné vysoké výnosy navíc nemusí mít dlouhého trvání. Stačí totiž uvést v život další skvělou myšlenku, která zcela změní rozložení internetových sil…

Na kterou stranu se přikloníte Vy? Nenechte si Váš názor pro sebe. Přispějte Vaším názorem do nové ankety ZDE!


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
28.7.2017
18:44Jaká je pravděpodobnost dalších dluhových krizí, tentokrát zažehnutých centrálními bankami?
18:09Cena ropy se dál zvyšuje, Brent překonal 52 dolarů za barel
17:43Chevron a ExxonMobil si příklad z Evropy zatím neberou
17:28Technická analýza: Euro stále posiluje i nad hodnotu 1,1700 EURUSD
17:22Euro je zpět na koni, zatímco švýcarský frank prohlubuje svůj výrazný propad  
17:19Pražská burza roste čtyři týdny za sebou, srážela ji ale KB
16:27Summary: BNP Paribas a Credit Suisse s velmi dobrými čísly hospodaření, Amazon se potýká se ziskem
16:12Korb: Ocenily trhy Boeing a Facebook po výsledcích příliš optimisticky? (video)
14:58Ruská odpověď na sankce: USA musí stáhnout stovky diplomatů
14:51Amerika zrychluje. HDP ve druhém kvartále přidal 2,6 procenta  
13:45Merck & Co Inc. zvyšuje náskok ve vedení segmentu imunologické léčby rakoviny. Čísla hospodaření to potvrzují
12:27Švýcarským bankám UBS a Credit Suisse se ve čtvrtletí dařilo, francouzská BNP zastiňuje Wall Street
11:19Amazon (-2,7 %) připomněl, že být králem internetového prodeje není zadarmo
11:06Automobilka Renault SA chce být světovým lídrem v prodejích. Výsledky investory neuspokojily
10:40Koruna mírně ustoupila. Nejistota o sazbách zůstává velká  
9:58Pražská burza při prázdninové aktivitě míří k čtvrtému týdennímu zisku v řadě
9:43O2 C.R.: Kontrola nákladů udržela ziskovost (+Komentář analytika Patria Finance)  
9:16Rozbřesk: ECB zůstává i nadále klid na práci
8:54Trhy by po technologickém výprodeji v Asii mohly zahájit v červeném. Co O2 po výsledcích?  
8:23O2 C.R (-0,2 %) hlásí za pololetí 3procentní nárůst zisku a mírně vyšší výnosy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
1:30JP - CPI, y/y
1:50JP - Maloobchodní tržby, m/m
14:30USA - HDP, q/q a
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university