Na český trh míří řada nových franšízových řetězců s občerstvením. Řada amerických fastfoodových konceptů v poslední době houfně vstupuje na trhy střední Evropy, když hledají nový odbyt pro svoje výrobky. Kromě Buffettova Dairy Queen sem míří například řetězec Texas Chicken nebo zmrzlinový Marble Slab Creamery.
Česko a střední Evropu tak již brzy zaplaví nové fastfoodové řetězce. Jedním z nich, kdo se zde chystá rozšířit svoje franšízy, je řetězec Dairy Queen amerického miliardáře Warrena Buffetta.
Zájem o vstup na český a slovenský trh potvrdil Amir Kremer, viceprezident společnosti Dairy Qeen pro mezinárodní rozvoj na pražské franchisingové konferenci FrAMchise Day 2011.
"Pan Kremer měl samostatnou prezentaci i stánek, kde jednal s potenciálními obchodními partnery," uvedl Jaroslav Tamchyna, ředitel Českého institutu pro franchising, který spolu Velvyslanectvím USA v Praze konferenci organizoval.
Mezi dalšími jmény, která uvažují o příchodu do Česka je řetězec Texas Chicken, který nabízí kuřecí produkty a je druhý největší na americkém trhu. O vstupu do Evropy také uvažuje zmrzlinová franšíza Marble Slab Creamery, který vlastní skupina Global Franchise Group.

Nové řetězce by mohly uspět díky tomu, že v Česku i střední Evropě je stále ještě relativně slabá nabídka a na druhou stranu je zde vyšší životní úroveň ve srovnání například s Rumunskem či Ukrajinou, což znamená i dobrou kupní sílu pro tyto řetězce.
"Na fast foody v USA dopadají důsledky krize. Střední a východní Evropa je na tom však relativně dobře," vysvětluje si zvýšený zájem gastronomický značek Martin Jonáš z konzultantské společnosti Ad-vise.
Buffettů řetězec Dairy Queen International podle slovenských Hospodárských novín chce nabízet zmrzlinu či cukrářské výrobky a koláčky. "Právě hledají vhodné partnery," potvrdila pro slovenské HN Jana Ruckerová z amerického velvyslanectví v České republice. Americká síť je jednou z desítek aktivit investičního guru po celém světě.
V Česku v současnosti funguje 150 franšíz, z nich se celkem 93 se věnuje službám, zbytek připadá na obchod. V oblasti gastronomie jich zde funguje 19. Dalších nejméně 70 společností je připravených v Česku podnikat jako franšízová síť a hledají kvůli tomu investory.
"Dá se očekávat, že v nejbližších letech v ČR bude působit na 200 franšízových systémů. To poukazuje na rostoucí atraktivitu celého českého trhu a franšízového trhu v ČR pro zahraniční investory," uvedla ředitelka portálu FranchisingINFO.cz Lenka Nováková.
Franšíza funguje na principu, kdy zavedené firmy pronajímají za úplatu svoje značky a know-how ostatním podnikatelům, což podle odborníků snižuje rizika spojená se startem podnikání a umožňuje rychlou expanzi.

Související články na IHNED.cz
Do Česka míří nové řetězce s jídlem
Franšízové systémy čeká expanze
Obliba podnikání pod známou značkou roste: V Česku už je na 160 franšízových sítí