Medvěd Albert Edwards ze SocGen přichází s dalším znepokojivým trendem. Poukazuje na to, že zadlužení firem v USA po předchozím poklesu opět roste. Zdá se ale, že většina získaných financí je použita na odkup akcií, ne pro investice. Vývoj dokumentuje následující graf, ve kterém je černě vyznačen objem vydaných dluhopisů a červeně objem firmami odkoupených akcií.
Edwards ve svém komentáři píše, že oživení na trhu s půjčkami znamená pouze to, že se americké společnosti opět vrátily ke „špatným a destruktivním postupům“. Hovoří se sice o tom, kolik mají nadbytečné hotovosti. To jim ale nijak nebrání, aby se zase zadlužovaly a získané finance použily na odkupy akcií. Historie ukazuje, že takový vývoj skončí vždycky špatně. Možná, že tentokrát to bude jinak, Edwards se ale podle svých slov obává, že ne.
Podle stratégových odhadů je celkové tempo zadlužování amerických firem výjimečné a dosahuje asi 500 miliard ročně. Většina financí je získávána na trhu dluhopisů, bankovní úvěry hrají méně významnou roli. „Strategie vrtulníkového Bena, která používá tištění peněz na zvednutí cen aktiv, tak podle všeho funguje. Nově vytištěné peníze si nacházejí cestu do rukou firem, které nakupují akcie. Nechme stranou, jak šílená tato politika je (byla vyzkoušena již mezi roky 2001 až 2006). Podle našeho názoru skončí ohromné zadlužování firem prováděné s cílem kupovat vlastní akcie špatně. Vždy tomu tak bylo!“ píše Edwards.
Stratégův kolega Andrew Lapthorne se domnívá, že společnosti ohledně odkupu svých akcií uvádějí rozumné důvody. Nahrazují totiž velmi drahý akciový kapitál (levný z pohledu investora) levným dluhem (dluhopisy nesou rekordně nízké výnosy). Firmy jsou navíc často schopny vydávat dvacetileté obligace s daňově uznatelnými úrokovými náklady. Odkupy akcií jsou přitom kontrariánským indikátorem, protože se neobjevují na dně trhu, ale na vrcholu. Proč tedy firmy zvyšují svou finanční páku dnes a ne před 12 měsíci, kdy byly ceny akcií mnohem níže? Podle našeho názoru je to tím, že odkupy jsou pro firmy hlavní cestou, jak dostat hotovost k akcionářům. Snaží se tak zvýšit zisky na akcii a eliminovat efekt ředění akcií. Vidíme to i u společností jako je , , , , či DirectTV, ale i u evropských firem jako , nebo .
(Zdroj: FTAlphaville)