Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
IPO Twitteru – dobře uchované tajemství?

IPO Twitteru – dobře uchované tajemství?

19.09.2013 16:58

Pravděpodobně jste zaznamenali nové logo volební kampaně ODS, které z jakýchsi důvodů používá místo obvyklého modrého ptáka ODS jiného, o něco baculatějšího ptáčka globální sociální sítě Twitter. Tvůrci kampaně tím nepochybně chtěli dokázat vlastní progresivitu a patrně oslovit mladé, počítačově připojené voliče. Pro většinu obyvatel této země je to poprvé, co vidí logo společnosti Twitter, a drtivá většina vůbec neví, co Twitter dělá. Z těch, kteří to vědí, to zase drtivá většina nechápe. Ale Twitter samozřejmě má i své vášnivé příznivce, 200 miliónů aktivních globálních uživatelů, a je miláčkem venture kapitalistů a Silicon Valley od první minuty, kdy mu americký developer Jack Dorsey vdechl v roce 2006 život.

Takže pro ty nezasvěcené, Twitter je internetová sociální síť a mikroblogerský servis, který umožňuje svým uživatelům se vyjadřovat ke všemu na světě prostřednictvím takzvaných "tweets", tedy textových zpráv o maximálně 140 písmenech. Uživatelé se na Twitter mohou napojit přes webové stránky, SMS nebo mobilní aplikaci. Twitter své služby od samého začátku soustředil primárně na chytré telefony a jiné mobilní zařízení a je proto dobře připraven na nastupující dominanci mobilních platforem nad stacionárními. Již od samého začátku je Twitter populární mezi politickými aktivisty, hvězdami pop-music, herci a politiky a jeho uživatelé jsou typicky starší a movitější než ti na Facebooku.

Pořád nechápete, proč je tweet lepší než obyčejná textová zpráva? Twitter si svůj business postavil na tom, že umožňuje lidem rozšiřovat informace velmi rychle. Tedy tu stejnou zprávu, pokud je její autor populární a má na Twitteru mnoho následovatelů nebo čtenářů, mohou najednou dostat tisíce lidí. Že je to úžasné, si začali v poslední době myslet už i firmy, které se snaží dostat svou reklamu nejen do televize, na billboardy a do časopisů, ale také do nových médií. Reklamní příjmy na všech velkých sociálních sítích rostly v roce 2012 o 31 procent a v letošním roce se očekává růst o 41 procent. Reklamní příjmy Twitteru rostly za stejné období o 107, respektive 102 procent.

Již jednou tento rok jsem psala o nově vzedmuté vlně pozitivního PR pro firmu Twitter a odhadovala, že nejpozději do konce roku se firma bude snažit kotovat na burze, aby se všichni ti venture kapitalisté, kteří do ní sypají již 6 let trpělivě peníze, konečně pořádně zahojili.

Takže už je to konečně tady. 12. září poslal Twitter do světa jeden jediný lakonický tweet, ve kterém oznamuje, že právě podal k americkému regulátorovi finančních trhů, Securities and Exchange Commission (SEC), veškeré podklady pro kotaci na burze. Pak následovalo… ticho. Jakto že Twitter dokázal všechny tyto přípravy držet pod pokličkou a co to znamená?

Uvedení Twitteru na burzu bude jistě napjatě očekávané pozorovateli v sektoru a bedlivě porovnávané s nepříliš povedeným uvedením na burzu o mnoho většího konkurenta Facebook, a přímo strašně nepovedeným IPO slevového serveru Groupon.

Hlavní otázkou, na kterou nikdo nemá odpověď, je přirozeně jak vysoká by měla být valuace Twitteru při kotaci. Firma má o hodně méně než jednu miliardu dolarů hrubých příjmů (poslední publikovaná čísla z roku 2010 byla 140 miliónů dolarů, některé zdroje odhadují hrubé příjmy za 2013 okolo 500 miliónů dolarů), a pravděpodobně stále vykazuje provozní ztrátu, ale na trhu se již mluví o valuaci mezi 10 a 15 miliardami dolarů. Těžko říci, jestli to jsou testovací balónky, které obratně vypouští hlavní manažer emise, vždy agresivní Goldman Sachs, nebo hotovosti chtiví investoři Insight Venture Partners, Benchmark Capital, Union Square Ventures a hrst dalších.

Hned tak se to také nedozvíme. Firmy, které připravují IPO, mají za normálních okolností povinnost zveřejnit detailní informace včetně finančních bezprostředně poté, co SEC předají své podklady. Ale Twitter se rozhodl se svými přípravami schovat pod záštitu nového amerického zákona z dubna 2012 na pomoc malým, rychle rostoucím firmám. Tento zákon, který se anglicky jmenuje Jumpstart Our Business Start-ups Act neboli JOBS Act, umožňuje těmto firmám provést veškeré přípravy na IPO v utajení. Informace tak musí publikovat až na poslední chvíli, pouhé tři týdny před začátkem investorského roadshow. To se u Twitteru očekává někdy začátkem příštího roku.

Zdá se, že tento přístup Twitteru velmi vyhovuje, a to hned z několika důvodů. Pokud se firmě podaří se nezmiňovat o svých finančních výsledcích až do poslední chvíle, vyhne se oprávněným detailním analýzám poměru výkon cena, tedy současných příjmů a přesně nekvantifikovaného růstového potenciálu, za který by investoři měli tak dobře zaplatit. Twitter se také může vypořádat se všemi závažnými připomínkami ze strany SEC v tajnosti, a vyhnout se tak osudu Grouponu, který musel po výhradách regulátora výrazně změnit své účetní metody, což investory pochopitelně více než trochu vynervovalo. Také může publikovat auditovaná čísla jen za dva roky místo obligatorních tří, a některé obzvlášť dráždivé detaily, jako například platy vrcholového managementu, si může nechat úplně pro sebe. A co je vůbec na celém zákonu nejpodivnější, dovoluje Twitteru mluvit s velkými investory soukromě a testovat jejich apetit na akcie a jejich cenu o dost dříve než apetit malých investorů, což je praxe, která drobné investory znevýhodňuje a jako taková je obyčejně zakázaná.

Twitter se jistě bude snažit, aby se jeho IPO povedlo lépe než IPO Facebooku, jehož akcie se obchodovaly pod výchozí cenou po většinu celého roku, který od IPO uplynul, a dostaly se nad tuto kriticky sledovanou hodnotu teprve nedávno. To byl asi také signál, který Twitteru konečně umožnil zmáčknout zelený knoflík pro spuštění IPO. Jak známo, paměť investorů je převelice krátká, a Facebooku, který se svezl na vlně nedávného obecného vzestupu tržních valuací, bylo již vše odpuštěno.

Twitter určitě bude mít nějakou práci překonat obavy investorů nad svým business modelem. Jednou z těch nejvýraznějších je, jestli bude firma kdy schopna generovat o mnoho větší tržby než dosud a neodradit přitom své uživatele, kteří jistě nechtějí mít své telefonní displeje přeplněné reklamami. Další obavou je, jestli se Twitter dokáže ubránit přímému útoku o dost většího Facebooku, který nedávno zavedl nové služby umožňující svým uživatelům konverzace v reálném čase podobné těm na mikroblogu.

Ve svém boji o místo na slunci se Twitter proto v poslední době vydal na cestu výraznějších akvizic. Nedávno za 350 miliónů dolarů koupil MoPub, firmu specializující se na mobilní reklamu. Technologie MoPubu umožní, aby se reklama na Twitteru prodávala v aukcích, které firmě umožní je lépe zacílit a tak si za ně více účtovat. MoPub také pomůže Twitteru umísťovat reklamu, kterou prodá, na jiných mobilních sítích za provizi. Twitter také letos koupil Trendrr, firmu specializující se na analýzy sociálních médií, a Bluefin Labs, která vyrábí software, který prodejcům reklamy umožní identifikovat uživatele, kteří tweetují o specifických televizních programech, a následně umožní jim posílat cílené vzkazy. Reklama v naší době je čím dál tím větší věda…

Tyto akvizice jsou znaky odhodlání Twitteru si utrhnout a udržet rozhodující podíl na rychle rostoucím trhu s mobilní reklamou. Logo Twitteru je roztomilý malý ptáček. Aby vyhrál tu bitvu, která jej čeká, bude muset prokázat, že má zabijácký instinkt dravce. A aby to někdo zaplatil, bude o tom muset nejdřív přesvědčit investory.


Čtěte více:

Sociální síť Twitter vstupuje na burzu, detaily IPO zatím tají
13.09.2013 8:04
Internetová sociální síť Twitter na svém twitterovém profilu oznámila ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.04.2024
22:01Propadu na technologiích vévodil Netflix a Nvidia  
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data