Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
D. Marek: Sezónní efekty na akciových trzích - Co je pravdy na „sell in May …“?

D. Marek: Sezónní efekty na akciových trzích - Co je pravdy na „sell in May …“?

23.05.2014 16:18
Autor: David Marek

Ceny akcií by se teoreticky měly hýbat především podle změn fundamentálních parametrů firem. Nicméně, kdo někdy alespoň chvíli pozoroval finanční trhy, nejspíše zjistil, že v krátkodobém horizontu (který může trvat i velmi dlouho), se na racionalitu trhu příliš spoléhat nedá. Jednou ze specifických kategorií chování akciových trhů jsou sezónní efekty. Některé z nich mohou mít logické vysvětlení, u jiných se hledá obtížněji. Nejdůležitější sezónní efekty se těší takové popularitě, že dostaly svá jména: Halloween efekt, Santa Claus rally, lednový efekt a „Sell in May and go away“. Co je na nich pravdy? Na kterých trzích platí? Výsledky shrnuje následující tabulka.

Tab. 1: Průměrné měsíční změny vybraných akciových indexů v posledních 25 letech
david_graf3
Zdroj: autor

Tabulku si pro větší přehlednost můžete stáhnout ZDE.

Barevná pole vymezují, kdy je podle sezónních faktorů zhruba vhodné investovat do akcií, resp. zvýšit jejich váhu v portfoliu (zelená oblast), a naopak kdy raději počkat s investicí nebo prodávat (červená oblast).

V případě vyspělých trhů se obecně dá říci, že příznivým obdobím je poslední čtvrtletí a první čtyři měsíce roku. Do této periody spadají první tři výše zmíněné populární sezonní efekty (Halloween efekt, Santa Claus rally a lednový efekt). Čtvrtý z nich („sell in May …“) potom ohraničuje přechod do negativní oblasti květen – září. Výjimkou v jinak nepříznivých letních měsících je ovšem červenec. Na středoevropských trzích začíná příznivé zimní období až v prosinci. Efekt Halloweenu evidentně ještě v našich zeměpisných šířkách nezdomácněl.

Obr. 1: Srovnání průměrných měsíčních změn vybraných indexů
david_graf2
Zdroj: autor

S čím souvisí tyto sezónní pohyby? Do jisté míry je patrně vysvětluje chování portfolio manažerů, jejichž činnost a hodnocení je často vymezena kalendářním rokem. Díl vysvětlení může ležet v načasování „výsledkové sezóny“. Na vyspělých trzích zahajuje období zveřejňování firemních výsledků za uplynulý rok firma Alcoa (13,18 USD, -0,38%) na začátku dubna. V dalších týdnech následující další firmy listované v USA a postupně se připojuje evropská výsledková sezóna. Po zapracování těchto informací a vystřízlivění z přehnaného optimismu přichází efekt „sell in May …“. Jiné vysvětlení nabízí chování analytiků: „This is part of a long-established game played in the stock market. Analysts proclaim that the market is cheap relative to prospective earnings, and advise that investors should pile into shares. As the year progresses, they revise down their forecasts to reflect guidance from corporate executives. Thanks to those downward revisions, companies are able to beat those lower estimates. Analysts can then declare that the stock market is attractive because profits were ahead of forecasts, and will be even better next year. So the cycle begins again.“ (Economist, November 24th 2012).

Existenci sezónních efektů na akciových trzích potvrzují i dlouhodobé analýzy. Například Cherry Zhang a Ben Jacobsen z Massey University použili k jejich identifikaci data z londýnské burzy sahající až do roku 1693. Jejich práce zároveň ukazuje proměnu sezónních efektů v čase. Například negativní květnový efekt je záležitostí až posledních tří desetiletí, stejně jako „Santa Claus rally“.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.09.2025
20:24PODCAST Týdenní výhled: Sazby ČNB by měly zůstat delší dobu stabilní  
18:14Začne se Mag7 mnohem více podobat zbytku trhu růstem zisků a také valuacemi?
17:24Strategický krok Allwyn do USA: V řádu miliard dolarů získá kontrolu nad PrizePicks a vstoupí do světa DFS
15:49Technická analýza S&P 500: Býčí trh ještě nemusí být u konce  
15:35Snaha odnaučit AI lhát může vést k lepšímu skrývání lží, ukázal výzkum OpenAI
14:31Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů
13:57Pfizer se dohodl na převzetí výrobce léků proti obezitě Metsera
12:07Nejbohatší Francouz Arnault ostře kritizuje návrh daně pro nejbohatší
11:56Akcie začátkem týdne ztrácejí, zatímco investoři se znovu obracejí ke zlatu  
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data