Také jste si všimli toho, jak se změnily reklamy na osobní automobily? Suchá ekonomická teorie tak nějak stále počítá s tím, že hlavní funkcí reklamy je informovat o produktu. Dnešní marketing je ale už někde úplně jinde. Spot na nový automobil dnes moc nehovoří o jízdních vlastnostech, spotřebě, točivém momentu, maximální rychlosti, či jiných, u auta zdá se naprosto nepodstatných věcí. Dozvíme se spíše to, že s tím či oním autem budeme působit dostatečně mladí/vyspělí/energičtí/dobrodružní, že jen s ním se nám dostane těch pravých zážitků, či snad dokonce toho pravého partnera ...
Možná jsem si trochu zapřeháněl, ale asi víte, o čem mluvím. Na otázku položenou v nadpisu by tak šlo odpovědět, že budeme jezdit v něčem, co budeme vybírat spíše jako nové boty, než dopravní prostředek. Motivací k dnešní úvaze mi ale není spotřebitelsko-marketingový vývoj, ale studie společnosti týkající se výhledu globálního energetického trhu do roku 2040. Jeho součástí jsou i auta, respektive doprava.
tvrdí, že průměrné osobní auto ve světě dnes spotřebuje 9,8 litrů paliva na 100 km, v roce 2040 to bude už jen asi 5,1 litrů na 100 km. Jinak řečeno, za 35 let bude spotřeba našich vozů oproti té současné skoro poloviční. Příčinou budou zejména prudce rostoucí prodeje hybridů, tedy aut kombinujících spalovací a elektrický motor. V roce 2040 už bude každé druhé prodané auto hybridem, na celkovém počtu aut v provozu se budou v té době podle Exxonu podílet asi 35 % (v roce 2010 to bylo asi 1 %). Čistě elektrická auta by měla mít asi 5 % podíl, který je zejména odrazem předpokládaných vyšších výrobních nákladů.
První z následující dvojky grafů ukazuje vývoj zmíněné spotřeby paliva na 100 km, respektive mil na galon. Nyní je globální průměr na 24 mílích na galon (oněch 9,8 litrů na 100 km), pohybujeme se směrem k oněm 46 mílím na galon (5,1 litrů na 100 km). Z grafu vidíme, jak si relativně k tomuto průměru stojí USA, Japonsko a Evropa. Na našem kontinentu a v Japonsku se nyní pohybujeme kolem 30 mil na galon. Spojené státy jsou blíže druhému konci spektra - kolem 20 mil za galon. V roce 2040 by se USA měly dostat na současnou úroveň Evropy a Japonska. Japonsko ale bude tou dobou na více než 60 mílích na galon, Evropa znatelně nad 50.
Zdroj:
Druhý graf výše uvedený ukazuje
předpokládaný vývoj celkové výše a struktury vozového parku ve světě. Do roku
2040 by se měl celkový počet vozů cca zdvojnásobit (jde zejména o důsledek
vývoje v rozvíjejících se zemích). Počet tradičních benzínových a
dieselových aut bude kulminovat kolem roku 2030. V další desetiletce už
budou na důležitosti prudce nabírat hybridy. Plyn se jako palivo výrazněji
neprosadí a to samé platí o oněch elektromobilech (s tímto scénářem akcie Tesly
asi nepočítají).
Typický „globální“ řidič tedy
bude v roce 2040 stále jezdit v autě s benzínovým motorem,
druhou nejčastější skupinou budou hybridy. Mé oblíbené diesely na tom budou
počtem daleko za nimi (a asi to nebude globálním strachem z natankování
nekvalitní nafty). Asi stejně jako diesely dopadne elektrika a CNG+LPG
dohromady. Spotřeba paliva pak bude u nás v Evropě skoro poloviční oproti
současnosti. Celková spotřeba paliv v kategorii osobních vozů a lehkých
užitkových aut tak bude od roku 2020 dokonce mírně klesat. Pokud bychom se ale
spotřebitelsky radovali (či investorsky smutnili) z toho, že to je
předzvěstí poptávkového ropného vrcholu, není tomu tak. Tedy alespoň podle
Exxonu, podle něhož bude celková spotřeba paliv dál vesele růst:
Zdroj:
„Výpadek“ ze strany osobních aut by podle grafu měly
s přehledem nahradit nákladní vozy a stroje. Ty spolu s letectvím,
lodní a železniční dopravou zajistí růst poptávky pro produkci Exxonu a jeho
kolegyň. Nakolik jsou to projekce a nakolik jejich přání uvidíme.
Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše,
mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako
investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho
názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.