Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
V čem budeme jezdit v roce 2040?

V čem budeme jezdit v roce 2040?

9.7.2014 18:00

Také jste si všimli toho, jak se změnily reklamy na osobní automobily? Suchá ekonomická teorie tak nějak stále počítá s tím, že hlavní funkcí reklamy je informovat o produktu. Dnešní marketing je ale už někde úplně jinde. Spot na nový automobil dnes moc nehovoří o jízdních vlastnostech, spotřebě, točivém momentu, maximální rychlosti, či jiných, u auta zdá se naprosto nepodstatných věcí. Dozvíme se spíše to, že s tím či oním autem budeme působit dostatečně mladí/vyspělí/energičtí/dobrodružní, že jen s ním se nám dostane těch pravých zážitků, či snad dokonce toho pravého partnera ...

Možná jsem si trochu zapřeháněl, ale asi víte, o čem mluvím. Na otázku položenou v nadpisu by tak šlo odpovědět, že budeme jezdit v něčem, co budeme vybírat spíše jako nové boty, než dopravní prostředek. Motivací k dnešní úvaze mi ale není spotřebitelsko-marketingový vývoj, ale studie společnosti Exxon týkající se výhledu globálního energetického trhu do roku 2040. Jeho součástí jsou i auta, respektive doprava.

Exxon tvrdí, že průměrné osobní auto ve světě dnes spotřebuje 9,8 litrů paliva na 100 km, v roce 2040 to bude už jen asi 5,1 litrů na 100 km. Jinak řečeno, za 35 let bude spotřeba našich vozů oproti té současné skoro poloviční. Příčinou budou zejména prudce rostoucí prodeje hybridů, tedy aut kombinujících spalovací a elektrický motor. V roce 2040 už bude každé druhé prodané auto hybridem, na celkovém počtu aut v provozu se budou v té době podle Exxonu podílet asi 35 % (v roce 2010 to bylo asi 1 %). Čistě elektrická auta by měla mít asi 5 % podíl, který je zejména odrazem předpokládaných vyšších výrobních nákladů.

První z následující dvojky grafů ukazuje vývoj zmíněné spotřeby paliva na 100 km, respektive mil na galon. Nyní je globální průměr na 24 mílích na galon (oněch 9,8 litrů na 100 km), pohybujeme se směrem k oněm 46 mílím na galon (5,1 litrů na 100 km). Z grafu vidíme, jak si relativně k tomuto průměru stojí USA, Japonsko a Evropa. Na našem kontinentu a v Japonsku se nyní pohybujeme kolem 30 mil na galon. Spojené státy jsou blíže druhému konci spektra - kolem 20 mil za galon. V roce 2040 by se USA měly dostat na současnou úroveň Evropy a Japonska. Japonsko ale bude tou dobou na více než 60 mílích na galon, Evropa znatelně nad 50.

1

Zdroj: Exxon

Druhý graf výše uvedený ukazuje předpokládaný vývoj celkové výše a struktury vozového parku ve světě. Do roku 2040 by se měl celkový počet vozů cca zdvojnásobit (jde zejména o důsledek vývoje v rozvíjejících se zemích). Počet tradičních benzínových a dieselových aut bude kulminovat kolem roku 2030. V další desetiletce už budou na důležitosti prudce nabírat hybridy. Plyn se jako palivo výrazněji neprosadí a to samé platí o oněch elektromobilech (s tímto scénářem akcie Tesly asi nepočítají).

 

Typický „globální“ řidič tedy bude v roce 2040 stále jezdit v autě s benzínovým motorem, druhou nejčastější skupinou budou hybridy. Mé oblíbené diesely na tom budou počtem daleko za nimi (a asi to nebude globálním strachem z natankování nekvalitní nafty). Asi stejně jako diesely dopadne elektrika a CNG+LPG dohromady. Spotřeba paliva pak bude u nás v Evropě skoro poloviční oproti současnosti. Celková spotřeba paliv v kategorii osobních vozů a lehkých užitkových aut tak bude od roku 2020 dokonce mírně klesat. Pokud bychom se ale spotřebitelsky radovali (či investorsky smutnili) z toho, že to je předzvěstí poptávkového ropného vrcholu, není tomu tak. Tedy alespoň podle Exxonu, podle něhož bude celková spotřeba paliv dál vesele růst:

2

Zdroj: Exxon

„Výpadek“ ze strany osobních aut by podle grafu měly s přehledem nahradit nákladní vozy a stroje. Ty spolu s letectvím, lodní a železniční dopravou zajistí růst poptávky pro produkci Exxonu a jeho kolegyň. Nakolik jsou to projekce a nakolik jejich přání uvidíme.

Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.




Čtěte více:

Od fascinace a lenosti, přes zachraňování životů až po řešení urbanistického spamu – to je Google Self-driving car
11.6.2014 14:22
Nedávno Google ukázal světu, co dokáže se svým automaticky řídícím se ...

Váš názor
  • žíííš co to je za blechu?:-)
    10.7.2014 14:45

    Docela jsem si oddechl. Nemám v úmyslu se dožít roku 2040 :-))
    Jesse
  •  
    10.7.2014 8:51

    Doufám , že Exxon je úplně mimo a elektroauta budou mít alespoň 50%.
    Nero
    • no jo no
      10.7.2014 14:44

      Když dělá studii Exxon, tak je asi jasné, že si spalovací auta chce pojistit ještě nadlouho. Doufám, že se Tesle povede jejich lowcost elektro auto a tyhle dinosauři se budou muset začít opravdu snažit!
      QQQ
    •  
      10.7.2014 8:56

      Já taky...vzrostla by poptávka po elektřině a tím pádem i po energetickým uhlí sloužícím pro výrobu elektřiny. Tudíž by vzrostla i jeho cena a marže těžařských společností, v důsledku čehož by i rostla poptávka na burze po akciích uhelných těžařů, a nakonec i jejich cena, takže bych na tom vydělal. :D
      Nyk Lísn
      •  
        10.7.2014 14:46

        no, jednou to napsat by stačilo, ne?:-)))
        Jesse
    •  
      10.7.2014 8:56

      Já taky...vzrostla by poptávka po elektřině a tím pádem i po energetickým uhlí sloužícím pro výrobu elektřiny. Tudíž by vzrostla i jeho cena a marže těžařských společností, v důsledku čehož by i rostla poptávka na burze po akciích uhelných těžařů, a nakonec i jejich cena, takže bych na tom vydělal. :D
      Nyk Lísn
  •  
    10.7.2014 8:34

    9.8l/100km? to maju ake priemerne auto? moje priemerne clio zere 6l/100km
    singerko
    •  
      10.7.2014 9:29

      Když dojde paničce v Americe benzín, tak si pujčí Clio aby dojela s kanystrem k benzíně pro svého Lincolna, proto ta spotřeba
      Matys
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data