Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Xiaomi - zdvojnásobilo tržby, šuškanda křičí

Xiaomi - zdvojnásobilo tržby, šuškanda křičí "IPO"!

06.01.2015 11:25
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Někdo mu říká noční můra ostatních výrobců mobilních telefonů někdo mu říká “čínský Apple”. Ať už je to jak chce, společnost předvedla v roce 2014 neskutečný výkon když zdvojnásobila svoje tržby.

Tržby raketově narostly
Xiaomi, čínský výrobce mobilních telefonů si v roce 2014 připsal růst tržeb o 135 % proti roku 2013 a tržby (pre-tax sales) se tak dostaly na 11,97 mld. USD. Firma prodala v roce 2014 61 milionů smartphonů a to je skok o 223 % proti roku 2013.

Výsledek je to skvělý, ale bude těžké jej v roce 2015 překonat. Což by si nejeden investor v koutku duše přál. Ale pokud se vrátíme do reality a podíváme se na ten skutečný Apple, tak ten zaznamenal růst tržeb z prodeje iPhone o 26 % a Samsung bohužel ve třetím čtvrtletí ohlásil dokonce pokles o 20 % yoy a proti 2Q pokles o 9 %.

Je tedy poměrně jasné, že bude super těžké taková čísla alespoň zopakovat. Proto se vyplatí počkat až společnost představí další čísla v novém roce. Nikdo přesně neví jaký je cíl Xiaomi, jestli low-end nebo high-end nebo bude trh kobercově bombardovat modely napříč třídami.

Ač je to paradoxní, tak to jakou rychlostí tento start-up vyrostl může být kontraproduktivní, firma nemá zkušenosti s řízením tak velkého objemu výroby, zajišťováním zdrojů primárních materiálů, distribuční síť může být buď nestabilní nebo nedostatečná, apod. Občas se stává, že firma vyroste příliš rychle a u Xiaomi tomu tak může být.

Vystřízlivění z deliria
Cena celé firmy se odhaduje na 45 mld. USD a má se jednat o nejhodnotnější start-up v sektoru “Tech”. Potíž u tohoto sektoru bývá až příliš velký “hype”, neboli skvělá opojná nálada. A přehlíží se takové detaily jako výše operativní marže, která u Xiaomi byla v roce 2013 na úrovni několika procent což je světelné roky vzdálené od Samsungu s 18,7 % a Applu s 28,7 %. Je jasné, že pokud se soustředíte na produkty, kde za málo peněz nabízíte hodně muziky, musí se to někde projevit. A Xiaomi nemá problém vyrobit přístroj, který technicky může konkurovat high-end strojům od Samsungu nebo Apple, ale jejich cena je třeba poloviční nebo na 60 % ceny rivalů.

Apple má vyšší marži, protože se orientuje na špičkové produkty, kde si může říci o vyšší cenu za své výrobky. A aby mozaika byla úplná, s nízkou marží bývá většinou spojena masová produkce a to Xiaomi růstem prodejů potvrzuje. Nižší marži kompenzuje objemem prodané produkce.

Xiaomi není na čínském trhu samo, a na to samé, co chce Xiaomi, si brousí zuby Coolpad nebo již známější Lenovo a Huawei. Všichni se chtějí pustit do low-end modelů vhodných jako startovací stroje pro někoho, kdo ještě nemá telefon nebo měl jen standardní tlačítkový model.

Firma na druhou stranu stále o sobě říká, že je více internetovou firmou než výrobce elektroniky. To dokazuje řadou akvizic na poli her, čtení knih apod. Čísla ovšem nelžou a 93 % tržeb v roce 2013 pocházelo právě z prodejů mobilních zařízení podle dat, která unikla a zveřejnil je The Wall Street Journal.

Výkon společnosti v roce 2015 bude pod drobnohledem. Firma si vytyčila cíl expandovat do zahraničí, zlepšit logistiku a prodej svých produktů. Xiaomi chce v roce prodat 100 milionů zařízení, což je o 67 % více než dokázala v roce 2014.

Uvidíme, jak si dále společnost povede, poměrně dobře se ji vede udržovat náklady na nízkých úrovních. Část své produkce prodá ve svém online obchodě, což snižuje náklady na prodej. Například v Indii prodává svá zařízení pouze online a tak udržuje náklady spojené s prodejem na uzdě.

To jsou rozvojové trhy, Xiaomi má plán expandovat i do dalších částí světa jako je Brazílie a Rusko. To může náklady zvýšit a tak rozpustit další část zisku. Pokud Xiaomi bude chtít na rozvinuté trhy typu USA nebo nějaký další trh v Evropě, bude čelit dalšímu problému a to patentům. Už v Indii byly na nějakou dobu pozastaveny prodeje výrobků Xiaomi kvůli žalobě Ericssonu za porušení jejich patentů. To samé bude čekat na Xiaomi v Evropě a USA ve větší míře, pokud bude na hraně s patenty.

Specifikem USA a Západní Evropy je to, že klienti většinou s operátory uzavírají několikaleté kontrakty - typicky dva roky a pak mají možnost koupit si i high-end model za nižší cenu. Čímž částečně padá výhoda Xiaomi. Dá se tedy očekávat, že vstup na rozvinuté trhy bude pro firmu náročnější a dražší než na ty teprve se rozvíjející.

Rok 2015 bude pro Xiaomi ještě zajímavý, již loni koncem roku se totiž spekulovalo o IPO firmy a údajně by mělo proběhnout v první polovině roku 2015 podle informací, které poskytly osoby blízké vedení společnosti.

Zdroj: Bloomberg, CNBC, South China Morning Post, Forbes


Čtěte více:

06.01.2015 10:54
Utlumený světový hospodářský růst a nízká inflace mohou zkomplikovat ...
Nadějný začátek je pryč, negativní nálada se vrací a pomáhá jenu
06.01.2015 10:10
Zrána to vypadalo na korekci včerejšího negativního vývoje na hlavních...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.05.2025
22:04Býci ztrácejí půdu: Trumpovy tarify dusí rally na amerických trzích  
17:08Traders Talk: Rekordní akvizice Erste, zvláštní pohyby na ČEZ a akciová inspirace v USA
17:06Pokračování americké výjimečnosti?
17:02Británie a Indie uzavřely rozsáhlou dohodu o volném obchodu
16:52Negativní směr akcií se přenáší zpět na Wall Street  
16:31Šok v Německu: Merz se napoprvé nestal kancléřem, parlament to napravil ještě dnes
16:09Palantir Technologies (Investiční tipy): Lídra indexu S&P 500 doběhla realita (-13 %)  
14:59Pokud jednání s USA selžou, EU zavede cla za 100 miliard eur
14:29Kdo je Buffettův nástupce? Nenápadný Kanaďan je součástí Berkshire již 25 let
13:12FLASH: Merz utrpěl šokující porážku. Nezískal potřebné množství hlasů ke zvolení kancléřem
12:27Podpis nových Dukovan musí čekat. EDF i KHNP chystají právní kroky
11:25Damodaran: Investoři dopad cel na Apple přeceňují a nedoceňují jeho schopnost adaptovat se
11:21Čínské firmy obcházejí americká cla manipulací s fakturami, upozornil FT
11:04Výsledky FIXED: Obrat loni narostl, ale na ambiciózní půlmiliardový cíl nedosáhl
10:53Kam dál po strmém růstu? Akcie v Evropě míří dolů, americké futures také  
10:50Šindel: Dubnová inflace výrazně zpomalila, ovšem při stále silném růstu jádrové inflace
10:27Soudní pře kolem jaderného tendru: Nabídka KHNP je ve všech parametrech výhodnější, ať EDF zveřejní svou
9:19Rozbřesk: Fed půjde od zápasu k zápasu, aneb tvrdá americká data nejsou tak zlá
8:54Merz přichází na německou scénu, Fordu klesne zisk kvůli clům, americký berňák nestíhá a futures jsou smíšené  
6:09Trump jako budíček pro Evropu? Podcast MakroMixér s Alexandrem Hobzou, který se podílel na vzniku Draghiho zprávy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
PL - Jednání NBP, základní sazba
8:00DE - Průmyslové objednávky, m/m
9:00CZ - Obchodní bilance - nár. pojetí, mld. Kč
9:00CZ - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Maloobchodní tržby, m/m
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba