Tržby Microsoft ve čtvrtém čtvrtletí fiskálního roku 2015 klesly meziročně o 5,1 % na 22,2 mld. USD. I přesto překonaly očekávání položené na hladině 22 mld. USD. Lepší výsledek je však odrazem mírnějšího negativního příspěvku způsobeného měnovými vlivy a úspěchu hardwarových produktů s nižší marží.
Tržby spotřebitelské divize klesly meziročně o 13 % (-10 % ex FX) na 8,7 mld. USD, což odráží slabší prodeje softwarových licencí (Windows, Office), na něž doléhá ochlazená poptávka na trhu PC, a dosavadní neúspěch mobilních zařízení (Nokia). Naopak se opět dařilo herním konzolím (Xbox) a především tabletům (Surface y/y +117 %) – ve výsledku tak segment (Computing&Gaming Hardware) spadající do spotřebitelské divize zvýšil meziročně tržby o 44 % na 1,93 mld. USD. Tržby spotřebitelské divize na úrovni 8,7 mld. USD pak právě díky tabletům/herním konzolím překonaly očekávání na úrovni 8,4 mld. USD. Hardwarové produkty nicméně nesou nižší marži, což ve výsledku negativně doléhá na hrubou marži divize (y/y -420 bps na 44,7 %).
Tržby komerční divize zůstaly proti stejnému období loňského roku prakticky beze změny, když dosáhly 13,5 mld. USD (+4 % ex FX) a zaostaly za očekáváním na hladině 13,7 mld. USD. Dobrou zprávou je pokračující zájem o cloudové produkty (Azure, Office 365), což je patrné na meziročním růstu tržeb o 88 % (+96 % ex FX, v 1Q +106 %).
Hrubá marže Microsoft meziročně klesla o 100 bps na 66,3 % a skončila desetinu procenta pod očekáváním trhu. Upravený zisk na akcii, očištěný především o zaúčtované odpisy k akvizici Nokia, dosáhl 0,62 USD proti očekávaným 0,58 USD.
Celkově výsledky vyznívají spíše lehce negativně. Sice se nadále daří některým hardwarovým produktům (konzole, tablety), horší čísla však přicházejí z oblasti softwaru. Výsledkem je pokračující tlak na marži. Cloudové produkty udržují růstové momentum, avšak samy o sobě (navíc s ohledem na vysoká očekávání) nedokážou zakrýt problémy, jímž Microsoft v prostředí klesající poptávky na PC trhu čelí. Společnost prozatím navíc nenašla způsob jak oživit zájem po mobilních zařízeních a její akvizice Nokia tak nese spíše náklady než užitek.