Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Turci sestřelili Putinův bombardér

Turci sestřelili Putinův bombardér

24.11.2015 15:29, aktualizováno: 24.11. 11:13
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Turecká armádní letadla dnes u hranice se Sýrií sestřelila ruský vojenský letoun Su-24. Podle turecké tiskové agentury Anadulu se oba piloti katapultovali a trosky dopadly na pohraniční vesnici na syrské straně hranice. Moskva incident potvrdila a tvrdí, že její stroj se nacházel mimo turecký vzdušný prostor. Podle ruských médií byl letoun sestřelen ze země.

Stroj spadl v provincii Latákíja na vesnici, kde žije turkmenská menšina. Jeden z pilotů je podle turecké redakce televize CNN v rukou Turkmenů. Trosky dopadly na stany, v nichž Turkmeni bydlí.

Zdroje z turecké armády sdělily, že Turci předem upozornili ruské piloty, že vnikli do tureckého vzdušného prostoru. Ruské ministerstvo obrany ale trvá na tom, že letadlo operovalo po celou dobu výhradně nad Sýrií, a tvrdí, že to může dokázat.

Soukromá televize Habertürk odvysílala snímky padajícího hořícího letadla. Na videu, které má k dispozici Anadolu, je vidět dva piloty s padáky klesající k zemi.

Premiér Ahmet Davutoglu se kvůli incidentu sešel s náčelníkem generálního štábu armády a s ministrem zahraničí a rozhodli se, že se obrátí na OSN a NATO.

Turecko, které v syrském konfliktu na rozdíl od Moskvy stojí proti vládě syrského prezidenta Bašára Asada, nedávno upozornilo Rusy, že uplatní veškerá svá práva při obraně hranice. Reagovalo tak na zprávy, podle nichž ruská letadla operují v oblasti obývané syrskými Turkmeny. Varování bylo minulý týden tlumočeno ruskému velvyslanci v Ankaře, jehož si turecké ministerstvo zahraničí předvolalo kvůli ruským útokům na pohraniční vesnice.

Spolu s velvyslancem byl povolán také vojenský atašé ruského velvyslanectví, jemuž Turci řekl, že ruská armáda operuje příliš blízko turecké hranice a zvyšuje tím možnost, že Turecko bude muset bránit své území. Navíc Ankara upozornila, že v těchto oblastech nepůsobí příslušníci Islámského státu ani jiné teroristické skupiny, proti nimž Rusko podle svých prohlášení v Sýrii bojuje. Navíc prý útoky nutí civilisty prchat z domovů a Turecko je tak vystaveno další uprchlické vlně.

Turecká letadla už intervenovala proti Rusům 3. října, kdy přinutila ruské vojenské letadlo, které se dostalo nad Turecko, aby se obrátilo zpět do Sýrie. Moskva tehdy incident vysvětlovala tím, že v oblasti panovalo špatné počasí. V dalším případě 16. října turecká armáda sestřelila bezpilotní letadlo ruské výroby, které se objevilo nad územím Turecka.

Turecká lira po oznámení o sestřelení ruského stroje skokově na páru s dolarem propadla, aktuálně však část ztrát umazává.

try-1

Jednorázovým poklesem reagovaly také akcie na burze v Istanbulu, hlavní index (XU 100) odepsal po oznámení incidentu přes 1,6 procenta, viz graf níže. Také turecké dluhopisy oslabily, stejně jako ty ruské.

isanbul-1

Také ruské finanční trhy postihla zpráva o sestřelení stihačky, index MICEX odevzdal 1,7 % (nejvíce za poslední dva měsíce).

zdroj: ČTK, BBG

 


Čtěte více:

10 zdrojů ze kterých jsou financováni teroristé ISIS
23.11.2015 17:02
Brutální teroristická organizace ISIS může vypadat jako relativně chud...

Váš názor
  • Jáj, ako ja veľmi dobre zvyknem hovoriť
    27.11.2015 23:34

    Príroda a multikulturalizácia vyrieši dajaké škriepky čecháčikov už počas tohto storočia, veru hej. Multikulturalizovať európske národy bude Bruselko, ako hlavné mesto európskeho džiháda, ako dobre hovorí v českom rozhlase jeden komentátorko, veru tak.
    Šaňo
    •  
      27.11.2015 23:55

      ... kdo Ti tak ublížil, že se stále nutkavě povyšuješ?
      ☺lolek☺
  •  
    27.11.2015 20:46

    Podotknu pro ty, co nemají Rusko moc v oblibě - až se bude rozpadat, tak s tím svým zbrojním arzenálem to bude teprve ta pravá "radost". Uvidíme, s Čím přijde ještě větší "obluda" - Čína. už vysypává hromady písku do moře, aby to tam zabrala. Ještě budeme vzpomínat na Putina.
    kadanfm
    •  
      27.11.2015 21:02

      ... Putin není podstatný. Jednou ho sežere ten tygr, a Rusko se nijak nezmění. Bude to pořád týž zákeřný režim. Rusko je prostě jiné. Jsou to Asiaté v tom pejorativním slova smyslu.
      ☺lolek☺
      •  
        27.11.2015 21:21

        Evropa spolu jedná, protože zatím k tomu byly a jsou podmínky - východ chce dohnat západ (a na to dostává bakšiš), Německu přetrvává stigma viníka a skoro všichni jsou podělaní z Ruska. Kdyby místo něj bylo moře, nebyl by důvod Evropu jednotit jednáním. Takhle jsme hezky mezi jadernými velmocemi a to působí na nás blahodárně. Můžeme se konejšit, jak jsme pomohli budovat demokracii na východě...
        kadanfm
        •  
          27.11.2015 21:29

          ... jaderné zbraně jsou fajn, nicméně má je i Rusko. A stejně se chová jako by mělo vzteklinu. Kde tedy vidíš umravňující jaderný vliv? Kdo je podělaný z Ruska? Ten, kdo ho odsoudil do sankčního režimu za nepřístojné chování?
          ☺lolek☺
          •  
            27.11.2015 21:36

            Celou dobu tím sevřením Evropy myslím jaderné "kleště" USA-Rusko. V tom je ten umravňující vliv. Nebýt tohoto faktu, Evropané by se už dávno proháněli po ruských stepích... Sankce jsou taky to jediné, co se odvážíme. EU je na tolik podělaná, že na jednání o krizi Ukrajiny nepošle ani řádné společné představitele, ale Fra+Ger. Co se týče těch ruských předpolí - VS se rozpadla, SSSR se rozpadl, a co NATO? Pěkně zvětšilo to své předpolí...
            kadanfm
            •  
              27.11.2015 21:44

              ... jadernou zbaň postavily USA jako prvé, ergo ukázaly cestu. Ergo, USA zachránily Rusko.
              ☺lolek☺
              •  
                27.11.2015 21:58

                USA nezachránily Rusko, ale Evropu - společně s Ruskem z ní udělaly místo střetu svých zájmů a protože jaderná hrozba znamenala pat, nastal klid.
                kadanfm
                •  
                  27.11.2015 22:07

                  ... souhlasím, USA zachránily Evropu.
                  ☺lolek☺
                  •  
                    27.11.2015 22:11

                    Vždyť jo, Rusku nikdy nepřiznáš nic pozitivního, jen obstarožní letadla...
                    kadanfm
                    •  
                      27.11.2015 22:14

                      ... co pozitivního vidíš na Rusku?
                      ☺lolek☺
                      •  
                        27.11.2015 22:18

                        Třeba zrovna ta letadla. Nejen techniku umí. A pomohli porazit německý nacismus.
                        kadanfm
                        •  
                          27.11.2015 22:21

                          ... ano, nelidský totalitní režim pomohl porazit jiný nelidský totalitní režim. A ano, Rusové vždy měli skvělé fyziky a techniky, což ovšem není věcí režimu.
                          ☺lolek☺
                          •  
                            27.11.2015 22:27

                            Rusko za komančů nebylo nic úžasného, ale mnozí, co chcípli v koncentračních táborech a na frontách kvůli nejen německému nacismu, by jistě rádi svou smrt a utrpení vyměnili za těch 40 let komunismu. Sice bez banánů a jiných zbytných kravin, ale bez plynových komor a jiných hrůz.
                            kadanfm
                            •  
                              27.11.2015 22:50

                              ... komunismus v Rusku trval 70 let.
                              ☺lolek☺
                            •  
                              27.11.2015 22:39

                              ... tímto relativizujícím způsobem lze omluvit každé svinstvo. Eckerý zavražděný stalinským režimem by soji smrt vyměnil za 40 let života v nacistickém režimu.
                              ☺lolek☺
                              •  
                                27.11.2015 22:49

                                Může být. Pak jsem již odpověděl níže o černých a bílých barvách.
                                kadanfm
                                •  
                                  27.11.2015 22:55

                                  ... já mám zájem o výměnu názorů. Nemám zájem o to, aby někdo moje názory hodnotil. Nejsi pro mě žádná autorita.
                                  ☺lolek☺
                                  •  
                                    27.11.2015 23:00

                                    Kdyby všichni se všemi souhlasili v každém názoru, nemělo by smysl diskutovat. Odcházím.
                                    kadanfm
                                    •  
                                      27.11.2015 23:04

                                      ... samozřejmě. Nemám také zájem vyměňovat si stejné názory, to by nebylo obhacujíci.
                                      ☺lolek☺
                                •  
                                  27.11.2015 22:52

                                  ,,, jo, ale na něco jiného.
                                  ☺lolek☺
                                  •  
                                    27.11.2015 22:57

                                    Odpověď o bílých a černých barvách pasuje i zde - západ dělal chyby, Rusko dělalo chyby. Jen se mi zdá, že o těch našich moc slyšet nechceme, ale tak rádi ukazujeme na ty druhé.
                                    kadanfm
                                    •  
                                      27.11.2015 23:02

                                      ... chyby dělá každý, jsme jen lidé. Jde také o to nedělat je pořád, a pořád tytéž. Rusko je systémově odsouzeno k zákeřnému chování.
                                      ☺lolek☺
            •  
              27.11.2015 21:42

              ... ano, demokracie zvětšila své předpolí. Já s tím souhlasím, Ty s tím nesouhlasíš. V čem je problém? ... jinak dobrá, Ty nazýváš realistický přístup poděláním se. rozumím.
              ☺lolek☺
              •  
                27.11.2015 21:56

                Podělanost EU jsem neuvedl ve spojitosti se sankcemi, ale s výběrem osob vyslanými k jednání do Minsku. EU má např. předsedu Rady nebo ekvivalent MZ. Merkelová ani Hollande jimi nejsou,
                kadanfm
                •  
                  27.11.2015 22:06

                  ... také nesouhlasím, že si Hollande a Merkel osobují práva, která jim nepřísluší.
                  ☺lolek☺
                  •  
                    27.11.2015 22:09

                    No, tak hlavně dejme pozor, aby se někteří západní politici nechovali jako Putin a demokracie se nám tu nestala jen prázdným pojmem. Pomalu, nenápadně, rok po roku.
                    kadanfm
                    •  
                      27.11.2015 22:13

                      ... demokracie není nic definitivního ani dokonalého. Pro začátek doporučuji vystoupit z EU. Ovšem, ani Merkelová, ani Hollande, se pochopitelně nechovají jako Putin.
                      ☺lolek☺
                      •  
                        27.11.2015 22:33

                        ... USA se pokusily zavést demokracii v Japonsku. Zdařilo se. Totéž v Koreji. Obě země jsou výkladní skříní vývozu demokracie. Pak se USA pokusily o totéž v Iráku. Udělaly zásadní chybu, kterou neudělaly ani v japonsku, ani v Koreji. Ostrakizovaly aparát poraženého iráckého režimu. Vyřadily z procesu obnovy důstojnický sbor saddámovy armády, a postavily straníky BAAS mimo zákon. To byla rozhodující chyba. Ale i tak, prokázalo se, že arabský islám není s demokracií slučitelný. ... napsal jsem to jasně: ... je to taková reciprocita. U nás je neprůchozí šária, u nich je neprůchozí demokacie. Toť vše. ... Tvá otázka byla naprosto nadbytečná. Zodpověděl jsem ji dive, než byla položena.
                        ☺lolek☺
Aktuální komentáře
16.04.2024
12:06Akcie, které jsou tento týden po výsledcích připravené na divokou jízdu  
11:23Dnešní trhy: Čína nedokáže vyvážit zklamání z amerických sazeb  
9:34Microsoft investuje do AI firmy G42 ze Spojených arabských emirátů
9:05Rozbřesk: Geopolitika opět v centru pozornosti, koruna odolává vyšším sazbám v zahraničí
8:46Avast nesouhlasí s pokutou za neanonymizované údaje, čínská data přinesla smíšený obrázek o ekonomice a evropské futures jsou temně rudé  
8:32Čínská ekonomika ve čtvrtletí meziročně stoupla o 5,3 pct, předčila očekávání
6:35Siegel: Momentum může stále nahrávat velkým technologiím, nakonec se ale projeví valuační diskonty jiných firem
15.04.2024
22:02Wall Street zahájila týden obdobně jako zakončila ten minulý  
17:10Funguje to, ale s použitelností je to horší…
17:05Investoři se začínají víc bát Fedu než Íránu  
16:20Strážce internetového bezpečí Avast dostal pokutu za neoprávněné předávání osobních údajů
15:40Týdenní výhled: Boje na Blízkém východě zatím dál neeskalují, čínská data naznačí, jak je to s plněním plánu  
15:03Sreality.cz: V Praze se nejrychleji vrátí investice do malých bytů
13:52Přesvědčivé výsledky Goldman Sachs (+4 %) posílají akcie vzhůru
12:49Než otevře Wall Street: Astera Labs, Reddit, Salesforce  
12:05Začátek týdne na trzích vylepšuje pokles strachu z války  
11:57Průmyslová výroba v EU se v únoru zvýšila o 0,7 procenta, meziročně však klesla
11:12I po 30% rally jsou evropské automobilky stále levnější, než kdy dřív
11:09ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
9:11Dlouhodobý investiční produkt (DIP): Čím je zajímavý a jak si jej snadno otevřít v Patria Finance?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
4:00Čína - HDP, y/y
4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
11:00DE - Index očekávání ZEW
14:30USA - Počet nově zahájených staveb
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m