Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Železniční bublina a investiční semafor

Železniční bublina a investiční semafor

28.01.2016 17:45

Americká ekonomika nyní prochází znatelným zpomalením, které by ale mělo být při troše štěstí přechodné. Na intenzitě každopádně naberou diskuse o tom, zda tato ekonomika opět nepadá do recese. Poroste nejistota a trhy se budou chytat každého stébla „jistoty“. Některá odvětví mají v tomto prostředí už v podstatě jasno. Jedním z nich jsou americké železnice, u nichž se kvůli propadu cen komodit hovoří o „železniční recesi“.

V předminulém díle této série jsme se zde dívali na akcie Norfolk Southern. Jsou doporučovány bankou Goldman Sachs jako jeden z tipů pro letošní rok, ale mě se zdají poněkud drahé. Téma mi přesto leží trochu v hlavě – jak z hlediska valuace, tak z hlediska amerických železnic a jejich vztahu k celé ekonomice a trhu. Podívejme se tak spolu na ještě jednu „mašinku“ – kapitalizací největší Union Pacific. A poté na celé transportní téma obecněji.

Vývoj ceny akcie UP je podobný jako u jiných železnic – poměrně prudký růst do roku 2014, pak stejně prudký obrat. UP dosáhla maxima svých tržeb v roce 2014, minulý rok se dostala zhruba na úroveň roku 2013. Podobným vývojem prošly i zisky. A konsenzus tvořící analytici nejsou nijak zvlášť optimističtí. Pro rok 2016 čekají další mírný pokles tržeb i zisků. Ovšem v roce 2017 už by mělo přijít mírné zlepšení.

UP je společností, která s přehledem pokrývá svým provozním tokem hotovosti své investice. Ve fiskálních letech 2015 a 2014 na provoze vydělala asi 7,3 miliardy dolarů. Proinvestovala 4,3 – 4,6 miliardy dolarů. To znamená, že po CapEx, respektive po celkových investicích jí zbyly asi 3 miliardy dolarů. Celková výplata akcionářům pak tuto úroveň znatelně převyšuje. V roce 2015 totiž dosáhly dividendy 2,3 miliard dolarů a odkupy 3,5 miliardy. Firma je tedy na neudržitelné cestě, protože vyplácí více, než vydělá. Deficit pokrývá stejně jako řada jiných obchodovaných firem – zvyšuje svůj dluh:

tab-1

Zdroj: FT

Poměr čistého dluhu k EBITDA zde jen mírně překročuje hodnotu jedna. Takže výše uvedený vzorec může firma používat ještě hodně dlouho. Jinak řečeno, vyplácí sice více, než vydělá, ještě nějaký čas to ale neohrozí sílu její rozvahy, protože ta je hodně konzervativní. Jak to vypadá s valuací?

Beta společnosti dosahuje hodnoty 1,04 a požadovaná návratnost by se tak měla pohybovat kolem 7,9 %. Pokud by firma byla krátkodobě schopna generovat pro akcionáře zhruba ony 3 miliardy dolarů volného cash flow, a toto cash flow by dlouhodobě stagnovalo, jeho současná hodnota dosáhne 37,88 miliard dolarů. Kapitalizace UP ale dosahuje 59,8 miliardy dolarů, takže musíme přidat. Na tuto částku se dostaneme pouze v případě, když necháme volný tok hotovosti růst dlouhodobě o cca 3 %.

Připomeňme si, že kapitalizace Norfolk Southern dosahuje 23,3 miliardy dolarů. Jedna miliarda dolarů jejího volného cash flow by na ospravedlnění této kapitalizace musela dlouhodobě růst asi o 4,5 %. S ohledem na historický vývoj to bylo docela dost a proto se mi akcie zdá poměrně drahá. UP v tomto ohledu na základě výše uvedeného jednoduchého propočtu vypadá o něco lépe. Za pozornost v tomto ohledu pak stojí právě to, že akcie železnic od konce roku 2014 oslabily o desítky procent a jejich cash flow se přitom zatím nijak výrazně nemění! Zdá se tedy, že i na starých nudných odvětvích se mohou nafukovat a vzápětí přirozeně praskat bubliny.

Dopravní semafor
Železniční přeprava, respektive přeprava jako celek může fungovat jako zajímavý předstihový indikátor. Na závěr dnešní úvahy se tedy podívejme, co nám tento „dopravní semafor“ nyní naznačuje. Oranžově je v následujícím grafu vyznačen „Transportní“ index z DJIA a modře index S&P 500. Do roku 2013 se o nějakém předstihu nedá moc hovořit. Obrat dopravního indexu na konci roku 2014 ale ze zpětného pohledu zafungoval perfektně!

Klíčovou informací pak je (pro býky bohužel), že v oblasti transportu není doposud ani náznak obratu, naopak. Mohli bychom tvrdit, že příčinou je strukturální (komoditní) a ne cyklický vývoj. Jenže právě v případě USA se zdá, že se „díky“ energetické revoluci staly ekonomikou hodně citlivou právě na vývoj cen komodit, respektive energií. O akciovém trhu to dokonce zatím platí dvojnásob, protože negativní efekt nižších cen energií tam zatím dominuje nad efektem pozitivním. Na semaforu tak svítí červená.

tab-2

Zdroj: Bloomberg


Čtěte více:

Biliony nevyužitých dolarů a přicházející velká transformace
28.01.2016 14:00
Už nějakou dobu se snažím porozumět jedné ekonomické záhadě a nejsem v...
Zeman: Silná koruna by měla pomoci zlepšit úroveň ekonomiky
28.01.2016 14:49
Silná koruna by měla pomoci české ekonomice tím, že by nutila k inov...
Čtvrtletní tržby čínského prodejce Alibaba vzrostly o 32 %
28.01.2016 14:53
Tržby největšího čínského internetového prodejce Alibaba v posledním č...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.02.2023
17:36USA chystají clo 200 procent na ruský hliník, píše Bloomberg
17:21Akcie i korporátní dluhopisy tančí jinak, než Fed píská
17:15Trhy dále ochlazují svou euforii, objevují se nová geopolitická rizika  
16:03The Guardian: Křetínský doufá ve velký zisk díky dotacím pro britské elektrárny
15:52Prodávejte, jakmile S&P 500 překročí 4 200 bodů, varuje stratég Bank of America. Očekává 'oddalovanou apokalypsu'
13:53Apple má dobrý problém a přináší významný potenciál, domnívá se analytik Jim Suva
12:24Týdenní výhled: Centrální bankéři neztlumili euforii  
12:00Trhy vstupují do nového týdne negativně, američtí výrobci počítačových komponentů pokračují v propouštění  
11:13Podcast MakroMixér: Silná koruna a sonda do českého zemědělství s Martinem Sedláčkem. Bezprecedentní zdražování potravin, přeceňovaný Agrofert a nezastavitelný dotační doping
9:30Schodek zahraničního obchodu byl v prosinci překvapivě nižší. Na bilanci stále působila drahá ropa a plyn
9:22Stavební produkce v prosinci reálně meziročně klesla o 0,2 %. Počet zahájených bytů meziročně klesl o 21,9 %
9:19Průmysl v prosinci opět táhly automobily. Za celý rok 2022 vzrostl o 1,7 %
9:05Rozbřesk: Alternativní scénář ČNB hlásí stabilitu sazeb na tři kvartály
8:58Úvod týdne ovládá nervozita, trhy míří níže. Klíčové body konferenčního hovoru Monety i aktualizované pohledy analytiků na cílové ceny  
8:25Nižší dopad WFT na zisk, 10% růst poplatků, 80% výplatní poměr pro dividendu i za FY23 a další střípky z konferenčního hovoru Monety  
8:13Mojmír Hampl: Česká ekonomika by se měla co nejdříve navrátit k cenové stabilitě, jinak bude trpět
6:06Jsou evropské banky na nejpřekoupenějších úrovních od roku 1998?
05.02.2023
15:14Tesla má náskok v autonomii. Ta by mohla generovat 60 % její celkové hodnoty, říká investiční ředitelka ARK
7:58Víkendář: Podle Morgan Stanley sazby porostou ještě dlouho poté, co si akcie sáhnou na dno
04.02.2023
15:53Summers: Čtyři důvody, proč se sazby nevrátí na mimořádně nízké úrovně

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
BNP Paribas SA (12/22 Q4, Bef-mkt)
Carlyle Group Inc/The (12/22 Q4, Bef-mkt)
Enphase Energy Inc (12/22 Q4, Aft-mkt)
Fortinet Inc (12/22 Q4, Aft-mkt)
Illumina Inc (12/22 Q4, Aft-mkt)
KKR & Co Inc (12/22 Q4, Bef-mkt)
Royal Caribbean Cruises Ltd (12/22 Q4, Bef-mkt)
6:30Siemens Energy AG (12/22 Q1)
8:00BP PLC (12/22 Q4)
8:00Carlsberg AS (12/22 Q4)
8:00DE - Průmyslová výroba, y/y
9:00CZ - Maloobchodní tržby, y/y
12:00Linde PLC (12/22 Q4)
13:30Hertz Global Holdings Inc (12/22 Q4)
14:30USA - Zahraniční obchod, mld. USD
22:05VF Corp (12/22 Q3)
22:10Chipotle Mexican Grill Inc (12/22 Q4)