Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - rozhovor
Jozef Hodek, CFO Tatry Mountain Resorts, exkluzivně pro Patrii: V Polsku chceme proinvestovat 60 milionů euro

Jozef Hodek, CFO Tatry Mountain Resorts, exkluzivně pro Patrii: V Polsku chceme proinvestovat 60 milionů euro

19.3.2016 14:00
Autor: Pavel Daniel

Společnost Tatry Mountain Resorts (TMR) nemá podle Jozefa Hodeka, člena představenstva a finančního ředitele TMR, na „domácím“, tedy slovenském trhu, stejně jako na regionálním trhu, výraznější konkurenci. Jen do polských akvizic chce TMR investovat v nejbližší době až 60 milionů euro.

Patria Online: Jak hodnotí Tatry Mountain Resorts (TMR) rok 2015 z pohledu výsledků hospodaření?

Společnost Tatry Mountaint Resorts má za sebou nejlepší rok v dosavadní historii. Zimní sezónu 2014/15 označit za úspěšnou. Díky dostatku přírodního sněhu, sezóny prodloužené do května a příznivému počasí vhodnému pro technické zasněžování, především na začátku zimy, se nám znovu podařilo zvýšit počet lyžařských osobo-dní v našich horských střediscích. Všechny naše subsegmenty, včetně hotelů, aquaparků, restaurací, obchodů a půjčoven těžily z přívalu návštevníků. Počas vrcholného období Nového roku a „zlatého“ týdne se nám podařilo naplno vytěžit naše hotely, i přes pokles rusky hovořících hostí. Letní sezóna pokračovala v pozitivním trendu zimy s řadou  marketingových událostí (eventů) a relativně teplým počasím, příznivým pro outdoorové aktivity. Celkově se výnosy TMR zvýšily o 26 % a EBITDA o 33 %.

Patria Online: Jak hodnotíte investice společnosti TMR v ČR z pohledu ziskovosti?

V ČR drží TMR momentálně jen minoritní podíl v Melida.a.s., která má v pronájmu lyžařské středisko Špindlerův Mlýn. Tato investice se zatím výrazně neprojevila na výsledcích společnosti, ale do budoucna chceme středisko Špindlerův Mlýn spolu s našimi strategickými partnery rozvíjet. Samostatné výsledky hospodaření střediska Špindlerův Mlýn ale společnost TMR nezveřejňuje.

Patria Online: Uvažujete o dalších investicích v ČR?

Momentálně chceme rozvíjet naše obchodní aktivity ve střediscích v Polsku a prostřednictvím společnosti Melida v České republice. Aktivně nevyhledáváme nové akviziční cíle.

Patria Online: Jakou máte strategii pro udržování provozních nákladů?

Snažíme se optimalizovat naše provozní náklady prostřednictvím inovací, zavádění moderních systému řízení a technologi. Stále posilujeme centrální procurement a vylepšujeme systém reportingu. Firmě se vyplatilo hledat nové možnosti nákladových rezerv a využíváme také synergie mezi jednotlivými středisky TMR. Chcme v této strategii pokračovat.

Patria Online: Nezměnila firma pohled na motivaci investorů prostřednictvím dividendy?

Momentálně máme kapitálovou strukturu nastavenu tak, že nevyplácíme dividendy. Akcionáři schválili snížení základního jmění a výplatu výnosů prostřednictvím emise dluhopisů.

TMR

Patria Online: Jaké krátkodobé cíle má TMR před sebou?

Chceme rozvíjet středisko SON (Szczyrkowski ošrodek narciarski) v Szczyrku v Polsku, kde plánujeme proinvestovat zhruba 30 milionů eur ve střednědobém časovém horizontu a přeměnit jej na úroveň tatranských středisek TMR. Zatím jsme však ve stádiu plánování a získávání potřebných povolení. V roce 2015 jsme začali s projektem modernizacie Sliezského zábavního parku s předpokládaným rozpočtem okolo 30 milionů eur na období pěti let. Z pohledu zajímavých událostí sa nám na začátku března 2016 opět po 32 letech podařilo zorganizovat velmi úspěšný Světový pohár v alpských disciplínách ve středisku Jasná, v Nízkých Tatrách.

Patria Online: Předpokládáte, že by mohlo v letošním roce dojít k podobnému vývoji akcií na trhu, jako v roce 2015?

Předpokládáme, že díky naší úspěšné korporátní strategii se naše rostoucí výsledky pozitivně projeví na vývoji akcií TMR.

Patria Online: Jaké odhadujete, s ohledem na průběh dosavadní zimní sezóny, meziroční výsledky TMR?

Přes Vánoce, Nový rok a „zlatý týden” byly lyžařská střediska TMR plná, i když na počátku vánočních svátků sněhové podmínky nebyly úplně ideální. Výška technického sněhu na sjezdovkách byla v průměru od 30 do 50 centimetrů. Postupně, s koncem starého roku a příchodem nového, se zlepšily i sněhové podmínky na sjezdovkách. Mrazivé teploty umožnily znovu spustit naplno sněžná děla.

Hotely TMR byly počas vrcholných období roku znovu maximálně vytížené. Návštevnost počas jarních prázdnin v našich lyžařských střediscích hodnotíme velmi pozitivně, znovu se nám potvrdilo, že „bratislavské“ prázdniny lámaly rekordy v návštěvnosti Tater. Návštěvnost v Tatranské Lomnici a na Štrbském Plese byla porovnatelná se Silvestrem a s top sezónou. Výrazně tomu pomohly velmi dobré sněhové podmínky (na sjezdovkách bylo od 60-160 cm sněhu), otevření nejatraktivnější sjezdovky v Lomnickém sedle ve Vysokých Tatrách, ale i setkání sněžných psů v Tatranské Lomnici, zaměřené na rodiny s dětmi. Na základě dosavadního pozitivního vývoje zimní sezóny 2015/16 čekáme další meziroční růsty.

Patria Online: Jak se zúročí pořádání Světového poháru ve středisku Jasná v Nízkých Tatrách?

Díky Světovému poháru se středisko Jasná znovu vrátilo na mapu světového lyžování. Čekáme, že Světový pohár zvýší popularitu střediska a přitáhne k nám nové návštěvníky i z nových zahraničních trhů. Jasná si skvělou organizací SP získala srdce nejen závodníků a Mezinarodní lyžařské federace FIS, ale i diváků, pozornost zahraničních a domácích médií, které vyslaly do světa pozitivní ohlasy. Věříme, že za dva roky budeme mít podporu FIS a podaří se nám v Jasné znovu úspěšně zorganizovat Světový pohár.

Patria Online: Nebude TMR měnit zastoupení typů středisek, které generuje příjmy, tedy podíly skiareálů, plaveckých středisek, hotelů, a jiných typů zábavy?

TMR neplánuje měnit podíly svých segmentů a subsegmentů. I přesto trendy trhu ve vysokohorském cestovním ruchu naznačují, že návštěvníci zvyšují poptávku po doplňkových službách v horských střediscích, jako jsou gastro zařízení, obchody, půjčovny a různé apres-ski aktivity, takže i proto tyto subsegmenty TMR rostou a zvyšují podíl na celkových tržbách. TMR reaguje na trendy a kontinuálně pracuje na zvyšování kvality a rozšiřování těchto služeb.

Patria Online: TMR říká, že chce více těžit z mezinárodního působení firmy. Jak?

TMR plánuje využívat synergie ze své obchodní činnosti hlavně v Polsku. V polském zábavním parku plánujeme proinvestovat minimálně 30 milionů euro a také máme naplánované investice ve středisku Szczcyrk v hodnotě přes 30 milionů euro. Dokončením těchto investičních záměrů nám polské projekty začnou generovat významné příjmy a efektivitou a výkonností budou porovnatelné se slovenskými středisky. Zaměření na polský trh nám pomůže výrazně zvýšit stabilitu našich výsledků.

Patria Online: Bude mezinárodní působnost firmy zvýšena na trhu mimo EU?

Z mezinárodního pohledu se primárně zaměřujeme na polský a český trh, protože jsou to trhy ze kterých do našich resortů přichází nejvíce klientů. V případě atraktivní investiční příležitosti jsme ale otevřeni investicím a akvizicím i v jiných zemích, včetně nečlenských států EU. Pravidelně nás oslovují s investičními příležitostmi i na trzích mimo EU, ale zatím jsme se nerozhodli pro žádný nový projekt.

Patria Online: Koho považuje TMR za svého největšího konkurenta?

Na domácím slovenském trhu, stejně jako na regionálním trhu, je TMR jasným lídrem v provozování horských středisek, co do jejich počtu, lyžařských vleků, přepravní kapacity lanovek, kilometrů sjezdových tratí, kvality a vybavenosti. Ostatní společnosti v tomto sektoru jsou jen menší privátní podnikatelé ve spolupráci s místními samosprávami a národními parky. V rámci evropské konkurence TMR čelí hlavně trhu alpských zemí.


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Carnival Corp (08/16 Q3, Bef-mkt)
Carnival PLC (08/16 Q3)
Vail Resorts Inc (07/16 Q4, Bef-mkt)
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
16:00USA - Prodeje nových domů