Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Invesco: Index Nasdaq aneb jak inovace poznamenávají váš šálek kávy

Invesco: Index Nasdaq aneb jak inovace poznamenávají váš šálek kávy

09.05.2024 6:33
Autor: Redakce, Patria.cz

Technologie ovlivňují odvětví, která ani nejsou obvykle spojována s technologickými inovacemi. Některá odvětví v indexu Nasdaq-100 nás mohou i překvapit. Index trvale sleduje například fond Nasdaq UCITS ETF společnosti Invesco. Větší integrace mezi fyzickými a virtuálními interakcemi při nákupech přitom umožňuje nový rozměr zákaznického zážitku, díky větší personalizaci a flexibilními možnostmi plateb, což mohou právě technologie nabídnout. Využití analýzy dat prostřednictvím technologií může společnostem pomoci vytvořit lepší efektivitu obchodních operací, jako je řízení dodavatelského řetězce a vývoj produktů.

Technologie dnes ovlivnily téměř vše. A to včetně toho, co mnozí považují za „pohon“, který stimuluje velkou část světové produktivity. Mluvíme samozřejmě o kávě, staletém nápoji, který si vychutnáváme v dožzhmácnostech, na pracovištích i v restauracích. A jak inovace změnily způsob, jakým vybrané společnosti tento nápoj vyrábějí, prodávají a distribuují?

Následující příklady ilustrují, jak i netechnologické společnosti v indexu Nasdaq-100 využívají v rámci svých strategií růstu a rozvoje nejmodernější technologie v oblasti elektronického obchodu, dat a umělé inteligence (AI).

Podpora osobního přístupu, loajality a produktových inovací

Starbucks je globální pražírna, prodejce i maloobchodní prodejce speciální kávy. Značně investovali do digitálních možností, aby posílili své spojení se zákazníky prostřednictvím personalizovaných zážitků a nabídek. To pomáhá poskytovat cenné poznatky pro další definování zákaznické zkušenosti. Zde je několik způsobů, jak Starbucks využívá technologie ke zlepšení svého podnikání:

• Osobnější přístup a efektivita
Smyslem tohoto kroku je využít technologie ke zlepšení zákaznické zkušenosti a zároveň pomoci baristům pracovat efektivněji. Optimalizace zahrnuje následující:
- Vyhrazené fronty pro vyzvednutí objednávek přes mobil
- Osobnější zážitek při „drive-thru“ objednávání. Systém rozpozná zákazníky Starbucks Rewards a doporučí jim nabídku na základě jejich historie objednávek.
- Vylepšené časové algoritmy pro přesnější stanovení čekací doby u mobilních objednávek.
- Možnosti platby, které nevyžadují kreditní kartu ani aplikaci Starbucks2.

• Využití nejmodernějších technologií místo věrnostních karet
Na konci roku 2022 zahájila beta testování rozšíření svého věrnostního programu, který je postaven na technologii blockchain (kód, který pohání kryptoměny). Program umožňuje členům získávat NFT s kávovou tematikou (NFT – unikátní digitální aktiva vytvořená pomocí technologie blockchain), které se promítají do reálných zážitků.

• Vytváření speciálních produktů
Kávy připravované za studena (cold brew) a další úpravy si v posledních letech získávají mezi konzumenty kávy stále větší oblibu. Jedná se však o poměrně pracný proces, který trvá až 20 hodin. Aby s tím společnost Starbucks bojovala, vyvinula technologii Cold Pressed, která díky speciální technice nyní dokáže vyrobit cold brew na požádání během pouhých několika sekund.

Vytvoření chytřejšího a udržitelnějšího šálku kávy

Společnost Keurig Dr Pepper Inc. je výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů s portfoliem výrobků zahrnujícím kávu, sycené nealkoholické nápoje, hotové čaje, vodu, džusy, džusové nápoje a míchané nápoje. Společnost Keurig je pravděpodobně nejznámější pro svůj speciální systém jednorázové přípravy kávy. Méně zřejmý je však software, konektivita a data, které řídí tento provoz.

• Aplikace pro chytré spotřebiče
Technologické řešení společnosti Keurig je založeno na cloudové platformě. Chytré kávovary této společnosti umožňují uživatelům spustit kávovar z mobilní aplikace nebo domácího asistenčního zařízení, jako je Alexa nebo Google Home. Technologie BrewID™ společnosti Keurig umožňuje zákazníkům aktivovat a přizpůsobit přípravu kávy pro širokou škálu kapslí K-Cup® na základě optimálního nastavení spaření doporučeného pražírnou.

Tyto chytré spotřebiče nejenže vylepšují zážitek zákazníků, ale jsou přínosem i pro společnost. Vytvořením platformy, prostřednictvím které jsou informace neustále sdíleny, umožňují neustálé zlepšování nastavení tlaku páry a kávovarů. Umožňují tak efektivnější rozhodování při vývoji produktů.

• Personalizovaná správa zásob a doporučení
Systém SMART Auto-Delivery společnosti Keurig využívá BrewID ke sledování využití kapslí a automatickému doobjednávání zásob, aby zákazníci měli po ruce správný počet kapslí. Mohou také využívat aplikaci Keurig pro návrhy nových druhů kávy, které by mohli vyzkoušet, a také využívat knihovnu receptů na kávové nápoje.

• Zaměření na ekologické iniciativy
Udržitelnost je pro společnost klíčovým tématem. Společnost Keurig Dr. Pepper se stala prvním partnerem společnosti, která využívá umělou inteligenci a robotiku k zajišťování komodit, jež jsou recyklovány jako suroviny pro globální dodavatelský řetězec. Přeměna kávových kapslí společnosti Keurig Dr. Pepper na polypropylen, což je vyhledávaný plast pro recyklaci, umožnila společnostem spolupracovat na vytvoření systémů pro správnou identifikaci a třídění kapslí K-Cup v recyklačních zařízeních.

Spolupráce poháněná inovacemi

Společnost PepsiCo je největší potravinářskou a nápojovou společností v Severní Americe a jednou z deseti největších společností v Nasdaq-100. PepsiCo a maloobchodní prodejce kávy Starbucks navázali spolupráci, jejímž cílem je spojit odborné znalosti společnosti Starbucks v oblasti kávy s odbornými znalostmi společnosti PepsiCo v oblasti výroby a prodeje nápojů pro maloobchodní zákazníky po celém světě.

Klíčem k know-how společnosti PepsiCo v oblasti výroby, marketingu, provozu, distribuce a služeb je užití umělé inteligence, analýza dat a technologií cloud computingu v celém podniku. Společnost PepsiCo využívá inovace k analýze dat, investicím do nejmodernějších startupů a 3D tisku s cílem dosáhnout vyšší efektivity. Toto úsilí se vztahuje i na její pokračující spolupráci se společností Starbucks.

• Partnerství inovátorů
Prostřednictvím společného podniku Starbucks a PepsiCo vyrábí a zajišťuje marketing, prodej, řízení dodavatelského řetězce a provoz lahvových a plechovkových nápojů Starbucks. Starbucks a PepsiCo provádějí tyto operace prostřednictvím samostatné společnosti North American Coffee Partnership (NACP), která využívá inovační zdroje obou společností.

To, že se firmy zavázaly k vývoji nových výrobků – NACP – umožnilo vytvoření nových hotových nápojů, mezi něž patří džusový energetický nápoj s kofeinem přímo z kávových zrn, nápoje na rostlinné bázi, jako je Frappuccino s ovesným mlékem, a nové výrobky, jako jsou nápoje v krabicích s pístem, které lze čepovat pomocí speciálního kohoutku.

Budoucnost

Je vidět, jak se technologické inovace využívají v podnicích mimo tradiční technologický sektor a jak z nich těží. Zkušenosti také ukazují některé obecné poznatky o zásadní roli technologií v celé spotřebitelské a maloobchodní sféře:

• Kombinování tradičních způsobů nakupování s virtuálním světem a větší personalizací je řízeno pomocí analýzy dat – což vytváří lepší zákaznické zkušenosti. Přizpůsobitelné a flexibilní platební možnosti jsou další výhodou pro zákazníky, kterou usnadňuje technologický pokrok.

• Pro zdůrazněné společnosti mohou datové aplikace také shromažďovat cenné informace o chování a preferencích zákazníků, které lze následně využít k vytváření personalizovaných produktů a služeb. V průběhu pandemie převládl význam lepšího řízení dodavatelského řetězce. Tehdy vyvinuté aplikace hrají i nadále zásadní roli, protože umožňují společnostem efektivněji provozovat dodavatelské linky, řídit zásoby, náklady a pracovní sílu.

 

Čtěte více:

Invesco: Chaotické první čtvrtletí na světových trzích je charakterizováno malými vítězstvími
10.04.2024 6:34
Na trzích panovaly v prvním čtvrtletí výkyvy, protože se množila různá...
Invesco: Neobvyklé pravdy – Německá želva a americký zajíc
24.04.2024 6:15
Proč se německá ekonomika potýká s problémy, zatímco americká jde kupř...
Invesco: Rostoucí výnosy státních dluhopisů, klesající ceny ropy a jestřábí řeči FEDu
04.05.2024 15:20
Minulý týden vzrostly výnosy desetiletých amerických státních dluhopis...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
13.06.2024
22:01Silný závěr na Wall Street posunul akcie výše. Nvidia po splitu dále roste.  
17:45Platí nyní investoři hodně za to, co pro ně obchodované firmy vydělají? Ano a ne.
17:31Evropské akcie otáčí prudce dolů, Amerika se zatím drží  
16:55G7 se shodla na využití výnosů ze zmrazeného ruského majetku, píší agentury
15:50ČR bude čistým dovozcem elektřiny asi v roce 2027, při kritickém vývoji za rok
15:44Braňo Soták k výsledkům Broadcom: AI čipy bijí do očí, u non-AI divizí se blížíme cyklickému dnu  
15:25Stellantis čelí zpomalujícím trhům, zatímco snižování nákladů naráží na limity
15:19RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
14:22Apple nebude za ChatGPT platit, s Open AI se chce vyrovnat poskytnutím distribuce
13:45Munster z Deepwater: Apple nemá moc nad svou budoucností v oblasti AI
12:39Podle Fialy Česko překonalo krizi a ekonomika se vyvíjí správným směrem
11:55Novinky z Patria Finance: Zvýhodnění investic do DIPu a rozšíření Pravidelných investic
11:00J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Konference pro investory
10:42Trhy vstupují do dalších týdnů dobře vybaveny, přestože Fed úplně nenadchl  
9:06Rozbřesk: Nová prognóza Fedu v nečekaně jestřábím hávu
8:50Banky poskytly v květnu hypotéky za 23,7 mld. Kč, meziročně o 92 pct. víc
8:39Fed přehodnotil svůj výhled, Goldmani varují před korekcí a futures jsou v červeném  
12.06.2024
22:09Jan Čermák: Prognóza Fedu hraje v nečekaně jestřábím hávu
20:23Fed nemění sazby a avizuje jedno snížení sazeb letos a pět do konce roku 2025. S dolarem zahýbala už spotřebitelská inflace
17:55Akciový trh příliš velký na to, aby klesl?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
JP - Základní O/N úroková sazba
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university