Ačkoliv už je Elon Musk největším vlastníkem SolarCity (má podíl 23 %). Přišla včera pozdě večer zpráva o tom, že Motors učinila nabídku na odkup akcií SolarCity za 26,50 – 28,50 USD. Mimochodem … Motors i SolarCity jsou ve vlastnictví Elona Muska. Sice se jedná o nabídku, ale dokončení transakce je velmi pravděpodobné vzhledem k osobní zainteresovanosti Muska v obou společnostech.
Nákupem bude Musk na akciích SolarCity profitovat. Ovšem na druhé straně bude tratit na akciích Tesly. Ta se po oznámení propadla v after-hours na 192,75 USD a ztratila tak jen během závěrečné aukce 12,23 %. Dohromady to tedy pro Elona Muska osobně vyšlo se ztrátou přes půl miliardy.

Jaká může být motivace za celou koupí?
První verzí, která by mohla vysvětlit tah Elona Muska je to, že se SolarCity dostalo v poslední době pod masivní tlak a Elon Musk jim chtěl ulehčit vstupem o mnoho větší Tesly. Akcie ztratila přes 60 % hodnoty jen tento rok. Stalo se tak poté, co společnost nedosáhla očekávání trhů a také se přestala soustředit na ukazatel rychlosti růstu instalovaného výkonu.
Podle Bena Kallo z Baird & Co. je názor Wall Street takový, že obchodní model SolarCity je příliš složitý. Původně společnost pronajímala solární panely majitelům domů, aby tento model později změnila na poskytování půjček na koupi solární panelů od této společnosti.
Druhým možným scénářem je, že jde o mistrovský tah Elona Muska. Prakticky vzato i nabízená cena za akcie s cca 20 % prémií k aktuální ceně SolarCity (21,19 USD) přepočteno na celkovou hodnotu ukazuje na historicky nejnižší ocenění největšího poskytovatele solárních systémů na střechy obytných domů. Jinými slovy kupuje společnost nejlevněji, jak je to jen možné. Z tohoto pohledu se může zdát, že Elon Musk dělá dobré obchody, když nějaký vidí.

Spojení umožní Muskovi nabídnout mix služeb a produktů, které nebyly ještě nikdy na světě nabízeny dohromady na jednom místě. Z komplexního pohledu si lze koupit elektrický vůz, solární panely na střechu domu a bateriový blok pro ukládání energie u jedné společnosti. Dalo by se říct, že zákazník může vyřešit všechny svoje energetické potřeby bez nutnosti kombinovat různé technologie od různých společností.
Převzetí bude klást na bedra Tesly novou zátěž. Už nyní je pod tlakem, když její plán je rozšířit svojí produkční kapacitu na 500 tisíc vozů do roku 2018. Wall Street to považuje za super ambiciózní a značně nepravděpodobné, na druhou stranu to řekl Elon Musk. Takže si se soudem počkáme až do roku 2018.
to s masovou produkcí myslí vážně. Prodala akcie za 1,4 mld. USD na financování této masivní expanze produkčních kapacit. Mimoto se brzy stane největším producentem baterií na planetě. Gigafactory, jak nese název projektu produkčního závodu, by měl začít s produkcí baterií v roce 2017 a do konce 2020 by měla dosáhnout 100 % výkonu.
Zdroj: Bloomberg, Reuters