Sázka na snadnou obměnu zboží a rychlé dodací lhůty se majiteli obchodů Zara zřejmě dál vyplácí. Vlastník řetězce s módou, španělská společnost Inditex zvýšila během šesti měsíců do konce července čistý zisk o 7,7 procenta na 1,26 miliardy eur. Tržby jí stouply ve druhém kvartálu i v prvních týdnech následujícího čtvrtletí.
Jenom za druhé čtvrtletí firma utržila 5,59 miliardy eur, což představuje nárůst o 11 %. Tržby v kamenných obchodech a přes internet rostly i v prvních týdnech třetího kvartálu. Od srpna do minulé neděle stouply po očištění o kurzové změny o 13 %. Odhady trhu překonal pololetní provozní zisk, který činil 1,61 miliardy eur. Konsensus byl na 1,58 mld.
Pololetní výsledky potěšily investory. Akcie největšího prodejce módy podle tržeb na světě přidávaly v úvodu obchodování na madridské burze až 1,6 procenta. Později zamířily dolů, od ledna jsou ale zatím v zisku zhruba 2 % (viz bílý graf níže.

Výsledky Inditexu kontrastují s výkonem konkurenčních firem. Na příklad američtí prodejci naráželi v poslední době kromě tuhé konkurence mimo jiné i na to, že zákazníkům se tolik nechtělo chodit do obchodů, takže třeba americký ohlásil za druhý kvartál pokles tržeb.
Největším konkurentem Industria de Diseno Textil SA, jak se Inditex oficiálně jmenuje, je ale švédský řetězec AB. Růst jeho tržeb ovšem dosud zaostával za tempem španělské firmy, která má více obchodů – v 91 zemích světa jich je přes 7000. Vývoj akcií H&M od ledna je v grafu vyznačen žlutě.
Analytici míní, že Inditex má nad konkurencí navrch kvůli tomu, že soustředil svoje aktivity ve Španělsku a nepříliš vzdálených centrech výroby. Společnost tvrdí, že 65 procent produkce Inditexu pochází ze Španělska, Turecka, Portugalska a severní Afriky. Většina jiných obchodníků ale více spoléhá na dodavatele v Asii, odkud pochází zhruba 80 procent jejich produkce.
„Dnešní výsledky fungují jako další připomínka toho, jak je obchodní model Inditexu kvalitní,“ uvedl podle agentury Bloomberg analytik Exane Simon Bowler.
Inditexu pomáhá i stabilní hospodářský růst ve Španělsku, kde generuje zhruba pětinu tržeb. Firma se navíc snaží posílit internetový prodej, kde by ji ale mohla čekat ostrá konkurence. Na prodej módy přes internet sází i největší internetový obchod .com, který loni podle analytiků prodal oděvy za více 16 miliard USD.
Zdroj: BBG, WSJ