Automobilky a prodejci vozů byli prý hodně překvapeni, když spustil stránky Vehicles. Na první pohled přitom nejde o něco převratného – najdeme na nich prostě jen informace o nových i starších vozech. Objevují se ale spekulace, podle kterých jde jen o první krok tohoto hotovostí oplývajícího giganta a jeho konečným cílem by měl být internetový prodej aut.
Pokud tomu tak má být, čeká ještě dlouhá cesta, protože nyní na stránkách najdeme skutečně jen fotky, videa, popis a uživatelské testy a názory na vozy. Ukázkou toho, kam by mohl směřovat, by podle některých názorů mohla být společnost TrueCar, které přes internet dává dohromady zájemce o koupi vozů a dealery. To, že se nám tu skutečně začal odehrávat zajímavý korporátní příběh, dokumentuje i následující graf. Cena akcií TrueCar je v něm vyznačena zeleně. Od počátku tohoto roku se těšila silné rally, v polovině prázdnin ale přišel prudký zlom a příčinou bude právě zmíněný plán Amazonu:
Zdroj: Financial Times
TrueCar se v minulých letech těšila prudce rostoucím tržbám, v roce 2015 dosáhly 260 milionů dolarů. Firma je ale ztrátová jak na úrovni zisků, tak na úrovni toku hotovosti, záporné je dokonce i její provozní cash flow. Její investiční teze tedy byla a je postavena na příběhu a ten dostal těžkou ránu.
Giganti sami sobě zkázou?
Hodně se dnes hovoří o tom, jak americké a i světové ekonomice začínají dominovat velké korporace. Výše uvedené je jedním ze střípků, který naznačuje, že na těchto tvrzeních může být hodně pravdy. Firmy typu buď potenciální konkurenci, či do zajímavé oblasti expandující společnost jednoduše koupí. Nebo jí zničí tím, že se tomuto podnikání začnou věnovat samotné.
Samotný je samozřejmě gigantickým strojkem na peníze. V roce 2015 vydělal na provozním cash flow 12 miliard dolarů, celkové investice dosáhly jen 6,5 miliard dolarů. Firmě tak pro poskytovatele kapitálu zbylo asi 5,5 miliardy dolarů. K tomu má v rozvaze asi 20 miliard dolarů hotovosti. S takovou palebnou silou si může dovolit expanze a akvizice obrovského rozsahu a počtu. Nejsem si ale jist, zda se z toho mají akcionáři firmy radovat. Co když závod o další expanzi všemi možnými směry povede nakonec hlavně k tomu, že většinu peněz tato firma a řada jí podobných propálí?
Právě je v tomto smyslu extrémem, protože akcionářům přes generovanou hromadu hotovosti nevyplácí vůbec nic. Běžně používané valuační modely počítají s tím, že v rozvaze držená hotovost má hodnotu odpovídající její hodnotě nominální. To ale implicitně znamená, že bude ihned vyplacena, nebo odpovídajícím způsobem zhodnocena. Určitě se nepočítá s tím, že bude znehodnocena. U společností, kde hotovost představuje relativně malou část aktiv, je tento předpoklad rozumný. U společností typu jde o něco jiného.
Optimisté namítnou, že firma naopak svou hotovost nakonec zhodnotí více než odpovídajícím způsobem. Jenže proč se tak zatím ve větší míře neděje? Neskončí závody mezi technologickými společnostmi nakonec spíše jako závody mezi automobilkami (ke kterým mimochodem některé technologické firmy stále více tíhnou)? Možná, že velkým vítězem těchto závodů budou nakonec „jen“ spotřebitelé (tak, jak tomu je u automobilek). I s tímto optimismem ale může trochu zacloumat zmíněná rostoucí dominance globálních korporátních gigantů.