Generace baby-boomu stárne. Krizi středního věku má už řada Američanů narozených v poválečných letech za sebou, a po letech rozmařilého utrácení se blíží důchodovému věku. To je špatná zpráva pro automobilky, které chtějí prodávat superrychlá sportovní auta.
Jsou to totiž právě muži narození mezi lety 1946 až 1967, kteří tato auta kupují nejčastěji, píše server Market Watch. Problém je, že s blížící se sedmdesátkou už „baby-boomers“ tak často o koupi burácejících sporťáků – do kterých je občas nutné se naskládat jako harmonika - uvažovat nemusí.
„Lidé baby-boomu začínají ze sportovních aut vyrůstat,“ říká Eric Noble, prezident poradenské společnosti CarLab v Kalifornii. „Když je vám přes 60, už je důležitější pohodlí. Sportovní auta nezmizí, ale trh se zmenší,“ předpovídá.
Supersportnovní auta mají problém - střídání generací
Signály, že něco takového by na americký trh se sportovními auty mohlo dorazit, se objevily letos v říjnu. Ford Motor na týden přerušil výrobu v závodu na výrobu Mustangů, když mu prodeje klesly letos zatím o 9 procenta. Obdobně padal odbyt i jiným výrobcům sportovních aut. Výjimkou nejsou ani takové „držáky“, jako je pro Američany Chevrolet Corvette nebo většina modelů od Porsche. Třeba prodeje Corvetty ve Spojených státech jsou letos zatím nižší o 14 procent.
Střídání generací přitom podle Nobleho sporťákům moc nepomůže. Lidí z takzvané generace X, tedy pětatřicátníků až padesátníků, je méně. A potomci generace baby-boomu ještě nevydělávají dost na to, aby si auta, která mohou mít na cenovce i osmiciferné částky (po přepočtu na koruny) mohli koupit. Alternativní volbou by pro stárnoucí baby-boomers mohly být silnější verze luxusních SUV, ke kterým se již řada z nich začala obracet. Na příklad analytička Jessica Caldwellová z webu zaměřeného na prodej aut Edmunds.com říká, že coupé se už nepovažuje za skvělejší auto, než jsou čtyřmístné vozy nebo SUV.
A když vezmeme v potaz, že automobilky jako Porsche nebo Mercedes vyrábějí sportovnější verze SUV, mohou lidé, kteří nemají hluboko do kapsy, udělat praktičtější rozhodnutí, a ještě se za volantem pobavit, říká také.
Ferrari se daří
Je ovšem otázkou, zda relativně svízelný demografický vývoj trápí v posledních dnech automobilku Ferrari. Italský výrobce luxusních aut prodal během letních měsíců a v září o 29 víc aut než před rokem, ohlásil nečekaně lepší kvartální výsledky a zlepšil výhled na celý rok.
Nového majitele našlo za uplynulé tři měsíce do září 1 978 sporťáků z dílen maranellskému výrobce. Zájem táhla poptávka po nových modelech, jakým je čtyřmístné GTC4Lusso, nebo jenom omezeně dostupné LaFerrari Aperta, což je otevřená verze supervozu LaFerrari, kterou automobilka vrhla na trh v limitované edici.
Vývoj akcií Ferrari v Miláně od konce loňského roku, žlutě vyznačen vývoj indexu Euro Stoxx 600. Akcie automobilky v pondělí v Miláně stouply o 6,7 %. Žádnému jinému titulu v rámci širšího evropského akciového indexu Euro Stoxx 600 se ten den v jednu chvíli tak dobře nedařilo.
Zdroj: BBG, ČTK, MW, FT