Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Vzestup a pád fake news?

Vzestup a pád fake news?

29.11.2016 15:30
Autor: Petr Zelenka, Patria Online

Poté, co americké prezidentské volby vyhrál realitní magnát Donald Trump, jenž byl ještě před rokem považován za kuriózní zpestření souboje o Bílý dům, se média a organizace zabývající se průzkumy veřejného mínění začaly zpytovat, proč výsledek neodhadly a co vedlo voliče k nečekané podpoře republikánského kandidáta.

Za jednoho z předních „viníků“ Trumpova vítězství byly označeny tzv. „fake news“, tedy falešné zprávy, které cirkulovaly před volbami po internetu a na sociálních sítích. Mezi odkazy, jež sdíleli například uživatelé Facebooku, se objevily zprávy tvrdící, že papež František podpořil Trumpa, nebo že Hillary Clintonová skrývá zákeřnou nemoc či dokonce závislost na drogách. Většinou se jednalo o články s neověřenými či neověřitelnými informacemi tematicky hraničící s konspiračními teoriemi a s mimořádně poutavými titulky, často neodpovídajícími obsahu článků.

Podcenění signálů ze sociálních sítí

Analytici podle technologického serveru Techcrunch už dlouho upozorňovali na to, že data ze sociálních sítí ukazovala, jak navzdory ohromným částkám vynaloženým demokratickou kandidátkou na kampaň v tradičních médiích i přímo mezi voliči ve „swing states“ se Trumpovi dařilo daleko lépe strhávat pozornost na internetu.

A nejenže na sebe soustředil více pozornosti – od začátku října až do voleb totiž lidé o Trumpovi sdíleli více pozitivních zpráv, než o demokratické kandidátce, přestože se proti kontroverznímu realitnímu magnátovi postavila drtivá většina mainstreamových médií. Kdo negativní fake news o Clintonové tvořil, proč a jak? V dlouhé reportáži se tomu věnoval například deník Washington Post (který před volbami podpořil právě Clintonovou). Nejjednodušší odpověď je i ta správná – jde o peníze.

Dvojice mladíků píšící fake news z apartmánu na kalifornské Long Beach pronajatého přes Airbnb se redaktorovi Washington Post svěřila, že zatímco ještě před rokem byli oba nezaměstnanými absolventy, dnes na reklamě umístěné na své stránce vydělávají měsíčně desetitisíce dolarů, přičemž počet návštěvníků webu se na podzim před volbami zpětinásobil. Fenomén tvorby fake news tak nemusí být přímo spojený pouze se zájmy cizích mocností, jak tvrdí někteří odborníci – podobné stránky se totiž dokáží uživit velmi dobře bez peněz ze zahraničí.

První oběti kauzy

Deník Financial Times (jenž rovněž podporoval Clintonovou) uvádí, že stránky rozšiřující fake news ale nyní začínají pociťovat určité stigma, neboť se od nich odvrací část inzerentů. Dalším problémem pro ně může být končící volební sezóna, po které by nižší tržby z reklamy přišly tak jako tak.

Hněv mnoha podporovatelů Clintonové, kterou si fake news braly na mušku především, se po volbách obrátil mimo jiné také k sociálním sítím, na kterých uživatelé tyto zprávy sdíleli. Pod značný tlak se dostává Facebook, jehož vedení je obviňováno z toho, že umožnilo lidem dezinformace sdílet. Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku, se však brání tím, že šéfuje technologickou a ne mediální společnost a že mu tudíž nepřísluší příspěvky uživatelů jakkoliv cenzurovat.

Moc sociálních sítí a poptávka po „správných“ zprávách

Co celá kauza fake news vlastně znamená a co z ní plyne? Za prvé, provozovatelé sociálních sítí nyní stojí před morálním dilematem, zda znemožnit svým uživatelům šířit zjevně falešné zprávy, nebo zda do "ekosystému" vůbec nezasahovat. Právě díky odkazům na Facebooku se na stránky s fake news drtivá většina uživatelů dostává. Na jednu stranu by sociální sítě mohly zabránit šíření poplašných a falešných zpráv, ale na tu druhou by se jejich administrátoři dostali do nelichotivé role cenzorů.

Za druhé se ukazuje, že když mainstreamová média zrovna nepíší to, co chce určitá skupina obyvatel slyšet, někdo vždy dokáže vyvážit nabídku. Jinými slovy, lidé nakonec vždy čtou to, co chtějí číst, a z médií se tak vytrácí jakási osvětová funkce – stávají se spíše zrcadly svých čtenářů, než spolehlivými zdroji nezávislých a nepřekroucených informací. Stránky i se sebevíce pochybným obsahem pak přežívají díky vysokým počtům „kliknutí“, která přináší štědré příjmy z reklamy. Nelze však pozapomenout ani odpovědnost mainstreamových médií, jež se v průběhu kampaně mnoha lidem zprotivila otevřenou podporou demokratické kandidátky.

V poslední řadě, jak ostatně před týdnem v rozhovoru pro Patria Online uvedla investiční ředitelka a specialistka na USA Fidelity International Kasia Kiladis, sociální sítě nám toho možná mají víc co říct o preferencích voličů, než sofistikované předvolební průzkumy a tudíž by se o tato data měl více zajímat i finanční sektor, který vždy musí počítat s politickými riziky a snažit se předvídat výsledky voleb a referend. Servery jako Facebook by si tak cenzurou obrazně řečeno pod sebou mohly „podřezat větev“, neboť by tak ovlivnily chování uživatelů a přišly o cenná data, ze kterých se dá mnohé vyvodit a jež se dají výhodně prodat.


Čtěte více:

Nyní je na řadě Francie a prezidentka Le Penová
27.11.2016 11:00
Není to tak dávno, co mnozí lidé vnímali možnost zvolení Donalda Trump...
Víkendář - Obama o rozdělení USA a evropské frustraci
26.11.2016 11:00
Barack Obama v rozhovoru pro Der Spiegel uvedl, že lidé by neměli přec...
Jak (ne)proběhne Italexit
25.11.2016 19:00
Chleba eurozóny se bude pravděpodobně lámat v Itálii. Tedy v zemi, kte...

Váš názor
  • Nepoučitelní
    29.11.2016 16:52

    Nepravdivé nebo vymyšlené zprávy na sociálních sítích měly jistě na výsledky voleb v USA vliv. Myslím však, že jej vy i zmiňované agentury hodně přeceňují. Podle mne, hlavním důvodem tak katastrofálních předpovědí byl rozchod mezi oficiálním vyjadřováním názorů lidí a jejich skutečnými názory. Tak jako u nás kdysi za socializmu. Ten rozchod, neboli ostych či strach říci agentuře pravdu o tom co si skutečně mysleli Američané je v neobvykle agresivní kampani zejména Clintonové, která každého, kdo odmítal její vidění světa za xenofoba, rasistu nebo agenta Ruska. Není proto divu, že mnozí s ohledem na svůj klid, bezpečnost a okolí radši neřekli pravdu. Jakýsi projev vzdoru. Nevidíte to stejné i u nás? Situace je velmi podobná, proto také u nás ze stejných důvodů agentury nebudou schopny objektivně předpovídat volby.
    hb
Aktuální komentáře
13.11.2019
17:48Premiér Babiš: Nový blok Dukovan se začně stavět v roce 2029 s dokončením 2036
17:31„Obchodovaný“ ropný vrchol je již za námi
17:10Powell zatím nepřekvapil, akcie se snaží setřást ztráty a eurodolar je na svém  
16:55PPF Financial Holdings B.V. – IFRS konsolidované výsledky za třetí čtvrtletí 2019
16:34WSJ: Google nastupuje do světa financí. Příští rok začne nabízet běžné účty
15:55IEA: Růst globální poptávky po ropě po roce 2025 výrazně zpomalí
15:03Spotřebitelské ceny v USA v říjnu rostly o více, než se čekalo
14:34Reuters: Alibaba chystá v Hongkongu rekordní prodej akcií až za 13,4 miliardy dolarů
13:07Musk chce postavit evropskou Gigafactory v Německu
11:34Škoda Auto letos dodala již více než milion vozů
11:10Krugman: USA daleko za bodem, kdy finanční sektor začíná škodit
10:17Trump směr neukázal, s Powellem to může být podobné. Ráno je lehce negativní  
10:17Tchajwanský výrobce elektroniky Foxconn zvýšil čtvrtletní zisk o 23 pct
9:16Rozbřesk: Zamíří Německo do recese? Tento týden bude jasno
8:55Trump hrozí výrazným zvýšením cel, pokud nedojde k dohodě. Evropa míří do červeného  
8:52Inflace v Německu v říjnu zůstala na 0,9 procenta
8:48Spuštění streamovací služby Disney+ provázely potíže
8:30Donald Trump opět kritizoval EU, první fáze dohody s Čínou je prý blízko
5:55Aghion: Pád a vzestup Koreje jako lekce pro ostatní
12.11.2019
22:06Wall Street zakončila nerozhodně, Rockwell +10 %

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00Wizz Air Holdings Plc (09/19 Q2)