Megafúze (zatím) nebude. Potravinářská skupina Kraft Heinz se rozhodla stáhnout nabídku na převzetí britsko-nizozemského výrobce spotřebního zboží . Americký podnik za převzetí nabízel 143 miliard dolarů. Podle firem došlo ke stažení po vzájemné dohodě. Zdroje listu Financial Times ale hovoří jinak: Podle nich mají odpískání nabídky na svědomí miliardář Warren Buffett a Jorge Paulo Lemann z brazislké investiční skupiny 3G Capital, tedy oba hlavní akcionáři americké firmy.
Kraft Heinz teprve v pátek oznámila, že předložila návrh na spojení se společností . Transakce by podle agentury Reuters byla třetí největší akvizicí v historii a vůbec největším převzetím podniku sídlícího v Británii.
Americká firma o fúzi usilovala i přesto, že vedení Unileveru návrh odmítlo. Oznámení u obou titulů vyvolalo v pátek pozdvižení: Akcie Kraft Heinz zakončily pátek na Wall Street o téměř 11 procent výše. během páteční seance v Londýně stouply o téměř 15 procent na nejvyšší hodnoty za 33 let. Nedělení zpráva o konci nabídky je naopak srazila dolů: titul dnes dopoledne odpisoval na londýnské burze naposledy 7 procent (vývoj titulu v posledních třech dnech ukazuje graf níže). Wall Street je dnes kvůli svátku President´s Day zavřená.

Dva nejmenovaní zdroje tvrdí, že Buffett a Lemann, jejichž firmy drží téměř 50 procent akcií Heinz Kraft, rozhodli o ukončení návrhu v neděli ráno. Dospěli totiž k názoru, že případný vleklý boj o na veřejném kolbišti by nakonec napáchal víc škody než užitku. Dvojici údajně vyděsila i nepřátelská reakce politiků v Británii, která se chystá na vystoupení z Evropské unie. Vláda v Londýně vyjádřila znepokojení, že zahraniční investoři se po loňském hlasování o brexitu chystají spolknout další velkou britskou firmu.
Korespondent BBC Joe Lynam upozorňuje, že brazilská skupina 3G je známá prosazováním tvrdých opatření ke snížení nákladů, včetně zavírání továren a propouštění zaměstnanců. má podle něj naopak pověst sociálně zodpovědného podniku, který nehledí pouze na své zisky. V roce 2010 nicméně uzavřel závod v Nelahozevsi na Mělnicku, a ukončil tak výrobu v České republice.
Na rozdílnou firemní kulturu obou kolosů upozorňují i FT. Kraft Heinz, která vznikla předloni spojením potravinářské skupiny Kraft Foods a výrobce kečupů H.J. Heinz, se masivně orientuje především na domácí trh a jejím gró jsou především pomaleji rostoucí značky.
Dosavadní výsledek nejnovějšího pokusu o kombinaci obou firem představuje důležité vítězství pro generálního ředitele evropského kolosu Paula Polmana. Ten je první lídrem v segmentu spotřební zboží, kterému se v klání odehrávajícím se před zrakem veřejnosti podařilo 3G odrazit.
Zdroje: ČTK, FT, Patria.cz