Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Na trh míří další „Ferrari“, to skutečné jede možná až příliš rychle

Na trh míří další „Ferrari“, to skutečné jede možná až příliš rychle

25.05.2017 19:11

K akciím automobilky Ferrari se tu vždy po čase vracím již od doby, kdy byly uvedeny na trh. Mimo jiné je totiž zajímavé sledovat, jak se tento typ firmy vypořádá s obvyklými tlaky na maximalizaci (krátkodobých) zisků. Je totiž zřejmé, že jde o výrobce a prodejce luxusního zboží, který se nemůže jen snažit o to, aby prostě prodal co nejvíce. Pak by totiž přestal být prodejcem superprémiových vozů a kanibalizoval by sám sebe.

Jak ukazuje následující obrázek, určitou dobu trvalo, než si firma s trhem sladily noty. Valuace Ferrari vyjádřená poměrem hodnoty celé společnosti k jejím ziskům (EBITDA) až do poloviny roku 2016 klesala. Pak ale přišel soustavný růst a investoři byli za jednotku zisků ochotni platit víc a víc. Nyní poměr EV/EBITDA dosahuje poměrně vysokých 15 – 16. Pro srovnání - BMW se obchoduje s násobkem 6,8 a Daimler jen 2,4.

ferrari

Chris Hughes na stránkách Bloomberg Gadfly poukazuje na to, že podobný krok jako Ferrari zvažuje Aston Martin. Mohlo by k tomu dojít v příštím roce a Aston Martin prý má investiční příběh, na který by investoři mohli slyšet. Do roku 2021 by měl představit řadu nových modelů a daří se mu posílit svou rozvahu. Pokud bychom na jeho výsledky dosažené v roce 2016 aplikovali výše zmíněnou valuaci Ferrari, hodnota celé společnosti Aston Martin by dosahovala asi 3,25 miliard dolarů (kapitalizace Ferrari dosahuje asi 16 miliard dolarů).

Investoři by sice za Aston Martin byli asi jen těžko ochotni platit to, co platí za akcie Ferrari. Ale i tak může tato automobilka nabídnout zmíněný zajímavý příběh, pokud v letošním roce udrží zmíněný kurz: Atraktivní nové modely a posilování rozvahy. V konečném důsledku ale bude řešit podobný problém, jako Ferrari: Kolik prémiovosti na úkor objemu prodejů (či obráceně). I v tomto ohledu bude srovnání této britské automobilky s jejím italským protějškem poučné. A když už jsem u těch národností – Hughes zmiňuje i to, že pokud by k IPO nedošlo v Londýně, ale v New Yorku, ukazovalo by to, že londýnská Citi má velký problém. Zřejmě by nebyl úplně odtržený od brexitových hrátek.

Příliš velká rychlost u Ferrari?


Prodej „výjimečnosti“ se tedy jasně vyplácí i v automobilovém odvětví. Například hrubá marže (tedy poměr zisků po odečtení přímých nákladů k tržbám) se u Ferrari blíží 50 %, zatímco u automobilek jako Ford, či GM to je asi 10 %. Tesla dokáže z každého dolaru tržeb vyždímat dvakrát tolik – tedy asi 20 centů. A BMW asi 25 centů (tedy stále polovinu toho, co Italové). Ferrari dokázalo od roku 2013 více než zdvojnásobit své provozní cash flow – v roce 2016 vydělalo více než 1 miliardu dolarů. Investice se přitom drží soustavně na úrovni 340 - 350 milionů dolarů. Dividendy a odkupy žádné, firma tak splácí dluhy a navyšuje zásobu hotovosti v rozvaze.

Ferrari je tedy v podstatě ideální firma – pevná pozice a značka na trhu s výjimečností, vysoké marže a návratnosti projevující se v hromadě hotovosti generované každým rokem a používané na posílení rozvahy. Analytici čekají v roce 2017 a 2018 další slušný růst tržeb. Pokud vše půjde tímto směrem a firma nebude chtít syslit hotovost v rozvaze, investoři se mohou těšit na zajímavé dividendy. Navíc se Ferrari neúčastní obecného posunu automobilek k polofinančním institucím, který podle mne může skončit všelijak (své vozy na úvěr, či leasing asi Ferrari prodávat nebude ani v tom nejdivočejším scénáři posunu k masám).

Od ideální firmy je ale k ideální akcii ještě malý kousek a ten se nazývá valuace. Vysoké valuace jsou ospravedlnitelné jen a pouze velmi nízkou rizikovostí a/nebo velmi vysokým očekávaným růstem. A jak ukazuje výše prezentovaný graf, investoři od Ferrari čekají, že pojede hodně, hodně rychle a zároveň to bude hodně bezpečná jízda.

 

Čtěte více:

Ferrari letos nabídne dosud nejrychlejší model s 800 koňmi
20.02.2017 15:03
Italská automobilka Ferrari na letošek přichystala svůj dosud nejvýkon...
Nejnabušenější Ferrari: Vyjde na osm milionů, do Česka se letos dostanou tři kusy
07.03.2017 19:11
Dosud nejrychlejší a nejvýkonnější Ferrari pod označením 812 Superfast...
430 000 Kč zisku na každém Porsche a z Ferrari dividendová akcie
30.03.2017 19:11
Podle Bloombergu loni Porsche na každém prodaném voze v průměru vyděla...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
29.01.2020
17:31Avast kvůli obavám o soukromí dat zvažuje všechny možnosti pro Jumpshot
17:22Vysoká valuace AMD chyby neodpouští (komentář analytika)  
16:53Před Fedem rostou dluhopisy a mírně i akcie. WHO svolává mimořádnou schůzi  
16:06Apple: Kvartální čísla prakticky nemají slabé místo (komentář Patrie)  
15:14McDonald's měl loni poprvé tržby přes 100 miliard dolarů
15:05Jakub Brukner: Situace na Avastu se pomalu stabilizuje
14:51Tragický rok pro Boeing: Poprvé za 22 let ve ztrátě a miliardové náklady na Maxy
13:05Zisk General Electric překonal očekávaní, akcie rostou o více než 5 %
13:03Německá vláda schválila harmonogram útlumu uhelné energetiky
12:21Nová hrozba pro křehkou stabilizaci světové ekonomiky?
10:56Nidetzký: "Včerejší" inflace není důvodem k obavám
10:42Trhy nepanikaří, ale jsou ve střehu. Fed je asi nerozhýbe  
10:26Na velikána luxusu LVMH udeřily protesty v Hongkongu a teď koronavirus
10:17Akcie Avast pokračují v propadu pod kauzou prodeje klientských dat i cílových cen analytiků  
9:12Rozbřesk: České firmy si loni udržovaly solidní ziskovost
8:56Nálada německých spotřebitelů se nečekaně zlepšila, ukazuje průzkum
8:56Stock dnes naposledy s dividendou, evropské futures se zelenají  
8:21Huawei loni zvýšil podíl na čínském trhu s chytrými telefony, podíl Applu klesl
5:57Bryant: Duopol Airbus - Boeing je extrémně vychýlený
28.01.2020
23:02Zisk Applu a tržby z iPhonů porazily odhady, akcie rostou

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
AT&T Inc (12/19 Q4, Bef-mkt)
Banco Santander SA (12/19 Q4, Bef-mkt)
Boeing Co/The (12/19 Q4, Bef-mkt)
Dow Inc (12/19 Q4, Bef-mkt)
Facebook Inc (12/19 Q4, Aft-mkt)
General Dynamics Corp (12/19 Q4)
General Electric Co (12/19 Q4, Bef-mkt)
Ingersoll-Rand PLC (12/19 Q4, Bef-mkt)
Lam Research Corp (12/19 Q2, Aft-mkt)
Marathon Petroleum Corp (12/19 Q4, Bef-mkt)
Mastercard Inc (12/19 Q4, Bef-mkt)
McDonald's Corp (12/19 Q4, Bef-mkt)
Microsoft Corp (12/19 Q2, Aft-mkt)
Novartis AG (12/19 Q4)
PayPal Holdings Inc (12/19 Q4)
Telenor ASA (12/19 Q4)
Tesla Inc (12/19 Q4, Aft-mkt)
Textron Inc (12/19 Q4, Bef-mkt)
Wynn Resorts Ltd (12/19 Q4)
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba
22:05Mondelez International Inc (12/19 Q4)