Najít základní surovinu pro velké množství typicky francouzských pochoutek se v posledních týdnech stalo výzvou. Rostoucí globální poptávka a klesající nabídka zvyšují cenu másla po celém světě, ve Francii se však tento trend násobí rigiditou ve stanovování maloobchodních cen. V současnosti tak dochází k paradoxní situaci, kdy může být jednodušší zakoupit francouzské máslo za hranicemi Francie.
Máslo po letech strádání zažívá obrodu. Po letech strašení zvířecími tuky shlížejí nutriční odborníci na ně o něco smířlivěji a ty se tak navracejí jako legitimní součásti jídelníčků. Zároveň s tímto obratem se v Asii, především v Číně zvyšuje obliba sladkého západního pečiva s máselným základem. Máslo tak pociťuje poptávkové tlaky jak z tradičních, tak z pro něj rozvojových trhů a to ve chvíli kdy nabídka klesá. Podle EU agentury pozorující mléčný trh (Milk Market Observatory) poklesl export největšího světového producenta mléčných výrobků, Nového Zélandu, v prvních osmi měsících tohoto roku meziročně o 11 %. Přímo v EU pak konec mléčných kvót v roce 2015 způsobil příliv mléčných producentů. Následující pokles ceny mléka na oplátku spoustu těchto nových výrobců z trhu opět vytlačil, vzal s sebou ale i tradiční producenty. Ve Francii se pak přidalo ještě nepříznivé počasí, úroda zvířecího krmiva byla v roce 2016 podprůměrná.
Cena másla na všechny tyto události zákonitě reaguje, velkoobchodní cena stoupá. Během posledních 18 měsíců stoupla z 2500 euro za tunu v dubnu 2016 na 6500 euro v září tohoto roku.

Francouzská máselná krize je ovšem z velké části domácího původu. Ve většině evropských zemí zareagovaly retailový prodejci zvýšením svých cen. Ve Francii jsou však ceny domlouvány na rok dopředu vyjednáváním mezi prodejci a producenty. Maloobchodní řetězce však v současnosti odmítají vzít globální situaci na vědomí a z domluvených pozic ustoupit. „Producenti vidí vyšší ceny za hranicemi a tak své výrobky prodají tam. A zcela oprávněně“ říká předseda federace producentů mléka FNPL Thierry Roquefeuil. Xavier Hollandtsni, profesor strategie na Kedge Business School, dodává, že trh s máslem prochází evolucí a francouzský mléčný průmysl se nutně musí rostoucí poptávce po mléčných produktech přizpůsobit.
Problém se stal dostatečně závažným, aby se dostal na půdu francouzského parlamentu. Ministr zemědělství Stephane Travert vyjádřil přesvědčení, že se výrobci dokáží s prodejci dohodnout. „Chci všechny zákazníky ujistit, že se máslo brzy navrátí do obchodů a že již nebudou ochuzeni o tuto francouzskou komoditu“ řekl Travert. Podle výzkumu firmy Niesen nebylo ve francouzských supermarketech v období 16. až 18. října uspokojeno až 30 % máselné poptávky.
Nedostatek v tomto rozsahu by se však již opakovat neměl. Jednak byl znásoben panikou, kdy někteří zákazníci reagovali nakupem velkého množství másla do zásoby, jednak by cena másla, po dosažení vrcholu v minulém týdnu, měla začít klesat díky stoupající produkci mléka, myslí si analytik konzultační firmy Agritel Pierre Begoc.
(BBC, Bloomberg)