Výrobce mercedesů se stal první z předních světových firem, která na pozadí americko-čínského napětí překročila Rubikon. Automobilka upozornila, že v letošním roce očekává pokles zisku, hlavně kvůli negativním dopadům obchodního sporu mezi oběma světovými velmocemi. Další podobná oznámení by mohla následovat.
Automobilka posílá Číňanům mercedesy třídy C a sportovně-užitkové vozy, které vyrábí v americké Alabamě. Teď se ale auta dostala do tenat odvetných cel, která v reakci na podobné obchodní opatření ze strany Washingtonu chystá Peking.
"V důsledku zvýšených cel na dovoz vozidel z USA na čínský trh je třeba počítat s nižším prodejem sportovně-užitkových vozů a s vyššími náklady, které nebudou plně přeneseny na zákazníky," uvedla automobilka.
S perspektivou masivní obchodní války nezůstane moc odvětví stranou a příklad by mohly následovat i jiné firmy, uvedl podle agentury Bloomberg analytik společnosti CLSA Securities v Tokiu Nicholas Smith.
MillerCoors, který vyrábí Miller Lite a Coors Lite, minulý týden varoval, že americká cla na dovoz hliníku by se na spodním řádku jeho výsledovky mohly podepsat částkou 40 milionů dolarů.
Akcie klesly
Škody už teď počítá i . Akcie firmy odepisovaly po otevření i více než 3 %. A napodobily je i další automobilky. O více než 2 % klesaly akcie , druhého největšího německého výrobce luxusních aut, který je do Číny dopravuje z americké Jižní Karolíny. O něco méně ztrácely akcie . Mateřská společnost mladoboleslavské Škoda Auto je na charakter americko-čínských obchodních vztahů citlivá v poněkud menším rozsahu. Titul odepisoval 1,4 procenta.
loni ze své americké továrny vyvezl do Číny více než 100.000 SUV. Automobilka teď přesouvá výrobu SUV X3 do Číny a toto číslo tedy klesne. Pořád tam ale bude vyvážet luxusní X5. Loni jich tam zamířilo 46.151. Podle analytika Jürgena Piepera ze společnosti Bankhaus Metzler hrozí na úrovni provozního zisku záporný efekt v rozmezí 100 až 200 milionů EUR.
„Když budu cynický, myslím si, že dost společností bude muset snížit odhady tržeb, a toto bude neuvěřitelně příhodný důvod, na který to shodit,“ uvedl Smith.
Spojené státy se rozhodly příští měsíc uvalit cla ve výši 25 procent na čínské zboží, jehož roční dovoz do USA dosahuje hodnoty 50 miliard USD. Peking následně oznámil, že zavede cla v podobném rozsahu na americké zboží, včetně automobilů. V pondělí pak šéf Bílého domu oznámil, že nařídil úřadu amerického obchodního zmocněnce, aby identifikoval zboží z Číny, na které Amerika uvalí dodatečná cla ve výši 10 procent. Roční objem těchto dovozů má činit 200 miliard dolarů.
K tomu ještě emisní kauza
Podle společnosti jsou Diamler i jeho německý konkurent mezi těmi, kterých se dodatečná čínská cla na auta vyráběná v USA dotknou nejvíce – dokonce ještě víc než amerických automobilek. Jenom letos pošlou obě zmíněné automobilky přes Tichý oceán něco přes 100.000 vozidel, stojí v dubnovém odhadu.
za loňský rok vykázal zisk před úroky a zdaněním (EBIT) 14,7 miliardy eur. Nyní firma na letošní rok očekává mírný pokles tohoto zisku, zatímco v předchozí prognóze počítala s jeho mírným nárůstem. Na tvorbu jeho zisku bude mít vliv i přechod na nový systém testování emisí WLTP, pokles poptávky po autobusech v Latinské Americe a svolávání naftových automobilů k úpravě, upozornila automobilka. Ta dostala tento měsíc nařízeno, že musí v Evropě svolat 774.000 vozidel vybavených nepřípustným softwarem pro regulaci emisí. Její ředitel Dieter Zetsche byl kvůli této kauze v posledních týdnech několikrát předvolán do Berlína na kobereček.
Vývoj akcií za poslední 3 dny:
Zdroje: BBG, ČTK, Patria.cz