Pokud je reakce Siemensu brána jako zlatý standard odpovědí na korporátní skandál, zaslouží si nejlépe bronz. Pokusy automobilky o nápravu chyb vedoucích k emisnímu skandálu jsou roztříštěné, zdržované a opět zvrácené k nespokojenosti analytiků i investorů. Na rozdíl od Siemensu, který vyměnil velkou část managementu, získal odškodnění od bývalého vedení a započal reformu způsobu vedení a kontroly, v odpovědi na mnohem větší krizi doposud škobrtá.
Nyní se však Hiltrud Wernerová, šéfka právního oddělení , chce soustředit právě na potíže firemního vedení a dokázat, že také německý gigant může implementovat dlouhotrvající změny. Emisní skandál stál firmu na odškodněních 25 mld. USD a bez vhodných změn by se podobná situace mohla opakovat. „Bez opravdové reformy může čelit existenčním rizikům,“ myslí si Wernerová.

sice svými kroky ořezal bobtnající náklady, zjednodušil výrobní technologie a zaměřil se na elektromobily a samořídící technologie, viditelných reforem podnikového vedení se mu ale nedostává. V dubnu tohoto roku firmu kritizoval americký soudně určený regulátor, který jí provedené reformy označil za „neuspokojivé“ a zmínil také chybějící „opravdovou změnu firemní kultury“.
Wernerová trvá na tom, že je významným změnám otevřen. Poukázala na tisíce upravených byznys procesů a na tým 300 zaměstnanců pracujících na implementaci reforem. Firma také vylepšila způsoby pro „whistleblowing“ a kultura firmy byla pozměněna, aby umožnila zaměstnancům hovořit svobodně o problémech firmy a otevřeněji interagovat se svými vedoucími.

Takový popis ovšem neobstojí v porovnání s radikálními kroky provedenými Siemensem poté, co byl přistižen při uplácení zahraničních funkcionářů. Při zátahu v mnichovské centrále firmy v roce 2006 bylo nalezeno 1,3 mld. EUR určené pro nelegální platby.
„Když se dostal do problémů, firma rozeznala, že je zkorumpovaná až na kost, přivedla do představenstva lidi z venku a přijala změnu za svou,“ říká Richard Bistrong, antikorupční a compliance konzultant. „Teď jsou protikorupčním šampiónem a chlubí se, jak je jejich nový byznys model výnosný,“ dodává Bistrong.
tehdy přivedl nové vedení z venku, naopak prozatím sází na své dlouholeté zaměstnance, kteří byli blízkými spolupracovníky vedení později obviněným v emisním skandálu. navíc osoby údajně spojené se softwarovým obcházením emisní kontroly suspendoval nebo propustil, nepokusil se však dřívější vedení za pochybení trestně stíhat, nebo od nich získat finanční vyrovnání.
Dalším problémem pak je, co udělat s vedoucími pracovníky, kteří firemní kulturu předepsanou Volkswagenem ještě neadaptovali. Wernerová říká, že právě na tento problém se chce v budoucnu zaměřit. „Určitě existují klíčoví korporátní hráči v rolích ředitelů v představenstvu, kteří mají na firmu velký vliv, a doposud nepochopili, že bývalému systému odzvonilo,“ říká Wernerová. „Musíme po těchto lidech jít, jednom po druhém.“
Zdroj: FT