Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Mohou být investice příliš efektivní?

Mohou být investice příliš efektivní?

10.10.2018 6:19

Když Charles Darwin nastoupil v roce 1831 na loď Beagle, aby na její palubě absolvoval pětiletou průzkumnou expedici, orientovala se plavidla pomocí chronometrů. Ty ukazovaly přesný čas v referenčním bodě. Když se pak tento čas porovnal s místním slunečním polednem, dala se z rozdílu stanovit aktuální zeměpisná délka. Aby byla zajištěna přesnost (měření času totiž bylo ovlivněno pohybem vln), potřebovala loď nejméně tři chronometry. Na lodi Beagle jich bylo 22.

Stejně jako cestovatelé v devatenáctém století si i novodobí inženýři cení nadbytečnosti v podobě záložních a záchranných mechanismů (většina z nich by je považovala za standardní dvojí jištění). Ekonomové však dávají přednost efektivitě před nadbytečností – nicméně tento přístup má navzdory zjevným výhodám i své nedostatky.

Investiční rozhodování

Samozřejmě by bylo zjednodušujícím tvrzení, že pohled ekonoma opovrhuje u klíčových systémů záložními mechanismy.  Jak ale dokládá analýza nákladů a přínosů, pokud jde o investiční rozhodování, zaměřují se ekonomové na nejefektivnější využívání zdrojů.

Očividně je to do značné míry logické: veřejná politika (ať už jde o nakládání s penězi daňových poplatníků nebo o regulaci podnikání) by měla přinášet co největší hodnotu. Analýza nákladů a přínosů pomáhá zajišťovat, aby přehnaný optimismus nevedl k marnotratnému utrácení. Může také odvrátit strategické manipulace s investičními rozhodnutími, například z důvodu konkurenčního boje mezi regiony či dodavateli o projekty financované z daňových výnosů.

Americký právník Cass Sunstein ve své nové knize The Cost-Benefit Revolution opěvuje stále silnější spoléhání se na analýzy nákladů a přínosů při realizaci regulační politiky ve Spojených státech od 80. let. Analýzu nákladů a přínosů používají i další země, přičemž například britské ministerstvo financí zveřejňuje návod, jak takovou analýzu provádět.

Efektivita však není vše a dlouhodobé přínosy určité investice nejsou vždy od začátku zřejmé. Vlastně bychom měli být rádi, že předchozí generace nebyly analýzou nákladů a přínosů svázané.

Trojské koně a ikony

Ve viktoriánském Londýně vybudoval projektant Joseph Bazalgette kanalizační systém s takovou kapacitou, že vydržel přes 150 let; rozšiřuje se teprve nyní. Thomas Jefferson pokládal projekt Erijského kanálu za šílenství, avšak jeho náklady (100 miliard dolarů v přepočtu na dnešní hodnotu ) se relativně rychle vrátily. Žádný ekonom disponující věrohodnými odhady diskontních sazeb a očekávaných výnosů by nepodpořil projekt opery v Sydney ani kterékoliv z ikonických městských budov, které dnes zdobí řadu měst po celém světě; utilitární betonové kostky by byly mnohem efektivnější.

Problémem je odlišit potenciálně ikonické projekty od běžnějších trojských koňů, u nichž náklady na provoz a údržbu neodpovídají jejich hodnotě. Navíc výstavba často nakonec stojí mnohem více, než se očekávalo. Podle experta na megaprojekty Benta Flyvbjerga mívají „překročené rozpočty, překročené termíny, překročené úplně všechno“; Flyvbjerg ukazuje, že k přečerpání rozpočtu dochází u devíti z deseti takových projektů – často je to o 50 %, nebo i více, oproti původnímu odhadu.

Limity analýzy nákladů a výnosů

Problémy s hodnocením velkých nebo (potenciálně) ikonických investičních projektů pramení částečně z toho, že standardní analýza nákladů a výnosů nefunguje u projektů, které díky stimulaci obchodu pravděpodobně významně změní tempo růstu ekonomiky, jako tomu bylo v případě Erijského kanálu. Funguje jen u menších okrajových rozhodnutí. A rozhodně nezohledňuje sílu interpretací při utváření hospodářských výsledků, jak ji popsal nositel Nobelovy ceny za ekonomii Robert J. Shiller.

Ekonomové by si měli uvědomit limity analýzy nákladů a výnosů a nabídnout rigoróznější metodu, jak zkoumat nemarginální a nelineární mechanismy zpětné vazby, které velké investice ovlivňují. Obecněji řečeno nemůže být efektivita jediným kritériem organizace ekonomiky. To mělo být zjevné už před deseti lety, kdy se plně odkryla systémově zranitelná místa finančních trhů a prostoduchého usilování o maximalizaci zisku.

Stejně tak se ukázalo, že nabídkové řetězce „just-in-time“ (které stlačují náklady snížením zásob zboží a materiálů) jsou zranitelné vůči přírodním pohromám (jako jsou záplavy) nebo jiným disrupcím (například stávkám zaměstnanců). V době, kdy je na vzestupu protekcionismus, riziko narušení obchodu jen roste.

Rovněž z politického hlediska není optimální efektivita vždy žádoucí. Řešení protichůdných zájmů jednotlivých protagonistů může v demokracii vyžadovat, abychom obětovali část efektivity. Můžeme to pokládat za formu rnadbytečnosti, která zajišťuje politickou odolnost.

Přesné stanovení, ve kterých případech a jak velkou část efektivity bychom měli obětovat, není nikdy snadné. Dokonce i Beagle to možná s nadbytečností přehnala: když se v roce 1836 vrátila z expedice, na palubě stále fungovalo 11 chronometrů. Vzhledem k dlouhodobému dopadu práce, kterou Darwin během plavby odvedl, však přínosy v tomto případě dalece převážily nezbytné náklady.

Autorka: Diane Coyleová je profesorkou veřejné politiky na Cambridgeské univerzitě.

Copyright: Project Syndicate, 2018.
www.project-syndicate.org


 

Čtěte více:

Vypadá to překvapivě dobře
1.10.2018 18:18
O tom, že americká ekonomika musí zpomalit, protože její tempo růstu z...
Závod o investiční miliardy: Ve vedení Lyft, Uberu to může vyhovovat
3.10.2018 17:47
Společnosti Uber a Lyft soupeří již dlouho. Doposud byl jejich kolbišt...
Globální vzorec současnosti: Čím lépe v USA, tím hůře jiným?
5.10.2018 17:37
Pictet ve své nové analýze tvrdí, že „celkový hospodářský výhled vypad...
Jak správně číst výsledky společností? Pozvánka na webinář
8.10.2018 17:06
I v dnešní době, kdy směřování trhu určuje především geopolitika a roz...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
13.11.2018
17:20Na trzích převládá nervozita, Bayer pozitivní reakci na výsledky neudržel  
17:09ČEZ, a.s. - Oznamuje stanovení ceny emise dluhopisu
16:59Poptávka po telefonech vrcholí a Apple má plán. Co jeho dodavatelé?
16:37Úterý na trzích: Mírné zotavení akcií, body pro euro proti dolaru  
16:08Brexit vyřeší dohoda na poslední chvíli. Německo, Francie i Belgie ji potřebují, tvrdí Euler Hermes
15:25Největší producent uranu vstupuje na burzu, akcie má v Londýně a v Astaně
14:52Blog ČNB: Na horší časy je potřeba se připravovat v těch lepších
14:34Dozorčí rada ČEZ prověří opční program firmy, uvedl její předseda
14:21Home Depot se blýskl 30% růstem zisku, ještě více ale potěšil výhled (komentář analytika)  
13:52OPEC varuje před nadbytkem ropy na trzích v příštím roce
13:25Kauza Čapí hnízdo a Babišův syn: Opoziční strany žádají nedůvěru vládě, ČSSD výměnu premiéra?
11:51Nálada německých investorů zůstává nízká, rychlé zotavení se nečeká
11:16Povýsledková Kofola naděje na dnešního tahouna pražské burzy neplní  
10:57Běžný účet v září s nečekaně vysokým schodkem 3 mld Kč
10:49Od hospodářské krize k třetí světové válce
10:29Trhy se snaží korigovat včerejšek, Trump poslal ropu opět dolů  
9:20IEA: Poptávku po ropě ohrožují elektromobily a čistší paliva
9:14Rozbřesk: Akcie pod palbou, Apple táhne trh dolů. Co trh řekne na středeční čínská čísla?
9:00ČEB, a.s. - Informace o splacení emise v rámci ECP
8:57Ráno by v Evropě mohlo být optimistické. Bude i pro povýsledkovou Kofolu?  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Advance Auto Parts Inc (09/18 Q3, Bef-mkt)
Bayer AG (09/18 Q3)
Tyson Foods Inc (09/18 Q4, Bef-mkt)
Vodafone Group PLC (09/18 Q2)
7:00Innogy SE (09/18 Q3)
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
10:30UK - Průměrná týdenní mzda za 3M, y/y
11:00DE - Index očekávání ZEW
15:00Home Depot Inc/The (10/18 Q3)