Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jedna „létající“ akciová zajímavost z evropského trhu

Jedna „létající“ akciová zajímavost z evropského trhu

19.12.2018 17:35

Když v roce 2017 probíhal globální boom, mimo jiné oživil naděje na to, že evropské akcie si konečně začnou vést výrazně lépe, než jejich americké protějšky. Jedním z teoretických důvodů pro to byl vyšší potenciál pro zvýšení ziskovosti evropských korporací. Ten měl být daný tím, že úroveň jejich zisků měřená relativně k předkrizovým maximům byla mnohem nižší než v USA. Evropská ekonomika ale byla následně v podstatě první, která v roce 2018 začala negativní způsobem narušovat synchronizované globální oživení. A nyní je s problémy v Itálii, brexitem a na povrch opět se deroucími strukturálními problémy eurozóny ona naděje asi definitivně pod zemí. Pokud by ale čtenář z podobného hodnocení nabyl dojmu, že evropské akcie jsou plošně velmi levné, mýlil by se.

K této úvaze mě vlastně dovedl pohled na současnou valuaci a výsledky jednoho z evropských kolosů – společnosti Airbus. Vysvětlím proč. Jak ukazuje následující tabulka, firmě tři roky zhruba stagnují tržby, za posledních 12 měsíců vydělala na provozním zisku cca to, co v roce 2017. Provozní tok hotovosti klesl na 2,87 miliardy eur, volný tok hotovosti FCF (to, co zbude po investicích) na 0,46 miliardy eur:
0
Zdroj: Morningstar

Jak se tato základní čísla rýmují s kapitalizací, která dosahuje 68,8 miliardy eur? FCF je dost rozházené, pokud bychom za relevantní hodnotu brali průměr za posledních 5 let (0,45 miliardy eur), pak by na ospravedlnění kapitalizace musel například po dobu šesti let růst o 33 % (slovy třicet tři procent) ročně a pak by růst postupně klesl ke 4 %. Pokud bychom za výchozí hodnotu vzali nejvyšší FCF posledních let (1,89 miliardy eur), kapitalizaci by ospravedlnil další vývoj tohoto FCF popsaný následujícím grafem. Do šesti let by se i při tomto krátkodobém optimismu musel tento tok hotovosti zdvojnásobit a pak ještě nějakou dobu dál slušně růst:
0

Je zřejmé, že s historií posledních pěti let se podobný vývoj implikovaný současnou cenou akcií Airbusu a kapitalizací ani zdaleka nerýmuje (rým bychom dostali pouze, pokud bychom použili FCF tak, jak jej počítá/očišťuje sám Airbus). Pokud by se firma dál pohybovala v mantinelech posledních pěti let (její tržby, zisky a hlavně tok hotovosti by rostly o necelá 4 %), kapitalizace by „férově“ byla znatelně níže. Pokud bychom pak chtěli ospravedlnit/vysvětlit výše uvedený silně růstový graf, museli bychom předpokládat celkem mohutný rozvoj letecké dopravy, tažený zřejmě zejména rozvíjejícími se ekonomikami. Příště se podíváme, co k tomu říká sám Airbus. Dnes ale bez dalšího komentáře ještě jeden graf, který porovnává emise na osobu/kilometr u jednotlivých druhů dopravy:
0

 

Čtěte více:

Spojené státy jsou efektivním oligopolem a Evropa spadla do doby postfaktické
15.11.2018 6:12
Ve Spojených státech měla záchranná opatření prováděná během krize let...
Víkendář: Směrem k nacionalistickému žebráctví a vydírání Evropy
17.11.2018 8:15
Jednou z nejprodávanějších knih je nyní v Itálii román založený na živ...
Na žebříčku zemí v Evropě dle příjmu si ČR polepšila na 23. místo
19.11.2018 14:03
Česko si letos, v pořadí zemí podle úrovně průměrné kupní síly na obyv...
Na Evropu už nesázejte
20.11.2018 10:57
Evropská ekonomika budila v roce 2017 velké naděje. Ty se ale již něja...
Boj proti americkým clům může otevřít Pandořinu skříňku
22.11.2018 12:15
Boj Evropské unie, Číny a dalších zemí proti americkým clům na dovoz o...
Evropské burzy letí vzhůru díky příměří v obchodní válce
03.12.2018 10:38
Evropské burzy dnes zahájily silným růstem taženy mohutnými zisky důln...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
15.10.2019
11:31Volkswagen odkládá rozhodnutí o továrně v Turecku. Měla propojit výrobu passatů a superbů
10:48Trhům pomáhá lehký optimismus o brexitu. Ohledně Číny je na místě opatrnost  
10:07Ranní káva ŽIVĚ: Tomáš Holub (ČNB), Jan Bureš a další na téma Německá recese, brexit a obchodní války
9:20Rozbřesk: Polský hospodářský zázrak versus Kaczyńského staronová vláda
8:56Evropské burzy asi začnou v plusu, pozornost se může stočit k číslům od amerických bankovních obrů  
5:49Lze vydělat na klimatickém šílenství?  
14.10.2019
22:01Sváteční obchodování na Wall Street
18:34Slovensko ani v příštím roce nebude hospodařit bez deficitu
17:49Obchod za to nemůže
17:25Trhy na nejlepší dohodu v dějinách moc neslyší. Čína chce víc a hrozí drcením kostí  
16:16Branislav Soták: Propad na nadcházející výsledkové sezóně USA by mohl být prvním od 2Q16
16:09Akcie Avast se na pražské burze blíží historickým maximům  
15:55UniCredit chystá záporné úrokové sazby u vkladů nad milion eur
14:42Huawei prý nebude vyloučen z dodávek pro síť 5G v Německu
13:15Komerční banka, a. s. - Hlavní akcionáři Komerční banky, a.s. k 30.9.2019
13:14Týdenní výhled: Začíná výsledková sezóna 3Q19, USA a Čína zamířily k částečné dohodě  
12:39Výsledková sezóna v ČR: Kalendář pro 3. čtvrtletí 2019
12:03Nobelovu cenu za ekonomii získávají Banerjee, Duflová a Kremer za boj proti chudobě
11:41Výsledková sezóna v Evropě: Kalendář pro 3. čtvrtletí 2019
11:20Výsledková sezóna v USA: Kalendář pro 3. čtvrtletí 2019

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
BlackRock Inc (09/19 Q3, Bef-mkt)
Charles Schwab Corp/The (09/19 Q3)
Prologis Inc (09/19 Q3, Bef-mkt)
United Airlines Holdings Inc (09/19 Q3, Aft-mkt)
UnitedHealth Group Inc (09/19 Q3, Bef-mkt)
3:30Čína - CPI, y/y
11:00DE - Index očekávání ZEW
12:45Johnson & Johnson (09/19 Q3)
13:00JPMorgan Chase & Co (09/19 Q3)
13:30Goldman Sachs Group Inc/The (09/19 Q3)
14:00Citigroup Inc (09/19 Q3)
14:00Wells Fargo & Co (09/19 Q3)
14:30USA - Empire State Manufacturing index