Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Co je dobré vědět ohledně fúze Fiatu a Renaultu

Co je dobré vědět ohledně fúze Fiatu a Renaultu

29.05.2019 18:08

Konkurenční tlak je mezi globálními automobilkami obrovský, z čehož těží zákazník, ale jejich akcionáři se již tak neradují. Ani výhled přitom z jejich pohledu není moc povzbudivý, protože byť jen částečný přechod na elektromobilitu přinese další konkurenty a potřebu vyšších investičních výdajů. Odvětví nacházející se v podobné situaci ostré konkurence, která tlačí dolů ziskovost a návratnost investic, má obvykle tendenci reagovat fúzemi a akvizicemi. Ty bývají ospravedlňovány zejména nákladovými synergiemi, ale pokud je konsolidace velká, zvyšuje se i schopnost zvyšovat ceny koncovému zákazníkovi. U automobilek se o potřebě fúzí a akvizic hovoří již hodně dlouho, ale žádnou vlnu zatím nepozorujeme. Nyní o fúzi hovoří Renault s Fiatem Chryslerem a já bych se rád na obě společnosti podíval.

Podívejme se nejdříve na to, co v komentářích nezaznívá – pár čísel týkajících se základní schopnosti generovat hotovost. Následující tabulka ukazuje klíčová čísla Fiatu a vidíme z nich, že tržby firmy rostly za posledních pět let v průměru o 5,5 %. To samé platí o provozním toku hotovosti, volný tok hotovosti FCF se zvedal v průměru o 63 %. Ale to je do značné míry dáno výjimečným výsledkem minulého roku, kdy FCF dosáhlo 4,5 miliardy eur, zatímco průměr posledních pěti let se pohybuje na 1,6 miliardách eur.

0

Zdroj: Morningstar

Tržby Renaultu se v průměru zvedaly o 7 %, provozní tok hotovosti o 12 % a FCF o 18 %. V roce 2018 firma na této úrovni generovala 1,9 miliardy eur, průměr za posledních pět let dosáhl 2 miliardy eur. Všimněme si, že Fiat dokázal z každého eura tržeb v průměru generovat asi 1,5 centu FCF, zatímco Renault je na tom mnohem lépe – z každého eura mu na splátku dluhů, akvizice, hromadění hotovosti v rozvaze, či její výplatu akcionářům zůstalo více než třikrát tolik, konkrétně 4 centy.

2


Zdroj: Morningstar


Nyní se podívejme, jak si investoři automobilek cení. Kapitalizace Fiatu dosahuje 19,4 miliard eur, kapitalizace Renaultu 16,5 miliardy eur. Dohromady tedy asi 36 miliard eur. FCF za posledních 12 měsíců dosáhlo v součtu 4,77 miliardy eur. A nyní jedno klíčové číslo, které v souvislosti s fúzí zaznívá: Firmy by díky ní prý měly ušetřit 5,6 miliard dolarů na nákladech. Pokud toto číslo převedeme na eura a „zdaníme“ efektivní daňovou sazbou Renaultu, dostaneme téměř 5 miliard eur, o které by se mělo zvýšit celkové FCF obou automobilek.

Jinak řečeno, ona úspory v nákladech by měla zvednout původní FCF o více jak 100 %. Pokud bychom pak počítali s tím, že oněch 5 miliard eur bude v čase konstantní, současná hodnota takového toku hotovosti dosahuje zhruba 50 miliard eur (v závislosti na použité bezrizikové prémii – vládních obligacích, a betě). Pro hrubé srovnání – součet kapitalizací obou firem dosahuje asi 36 miliard eur. Takže současná hodnota úspor by byla znatelně vyšší.

Detailnější komentář k celému plánu může čtenář najít například ve článku „Fiat Chrysler předložil záměr spojit se s Renaultem“. Já zde chci poukázat na to, že pokud by fúze skutečně generovala zmiňované úspory, šlo by o naprostý přelom ve fundamentální hodnotě obou firem. Tyto zmiňované úspory jsou totiž relativně k tomu, co firmy generují nyní, obrovské. A ještě více to platí o porovnání jejich současné hodnoty s kapitalizacemi obou firem.

Akcie obou společností reagovaly na informace dost citlivě (viz následující graf), ale ani zdaleka ne tolik, aby to odpovídalo zmiňované částce úspor. Dohoda také samozřejmě není jistá, ale i tak se zdá, že investoři ony úspory přece jen považují za trochu nadsazené. Pokud by se skutečně podařilo jich dosáhnout, musely by akcie i podle hrubých kalkulací jít nahoru ještě mnohem více.

0

Zdroj: CNBC



 

Čtěte více:

Renaultu klesly čtvrtletní tržby, roční cíl firma nezměnila
26.04.2019 15:59
Francouzské automobilce Renault v letošním prvním čtvrtletí klesly tr...
Nissan se chystá na nejhorší rok za desetiletí
16.05.2019 12:25
Začalo to před několika dny. Nejdříve Nissan oznámil, že jeho provozní...
Fiat Chrysler předložil záměr spojit se s automobilkou Renault + komentář
27.05.2019 9:09
Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) jedná o f...
Týdenní výhled: Výsledky eurovoleb, výsledkový opozdilec Uber a akviziční bomba Renault-FCA
27.05.2019 13:43
Volby do Evropského parlamentu v předstihu možná finanční trhy trochu ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.09.2025
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo
14:30UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů (XS2541314584)
13:27Dohoda s Nvidií neřeší hlavní problém Intelu: ztrátovou Foundry Services
12:15Český zahraniční dluh ve stoupl o 69,6 mld. na 5,36 bilionu Kč
11:55Perly týdne: Fed měl snížit sazby o 75 bazických bodů?
11:04KKCG Financing a.s.: Pololetní finanční zpráva k 30.6.2025
10:56Gartner: Globální výdaje na AI se letos vyšplhají na téměř 1,5 bilionu dolarů
10:49Výnosy stoupají, akcie v Evropě také. Na programu jednání Trump - Si  
9:01BoJ mění směr: Prodej ETF značí konec jedné éry japonské měnové politiky
8:58Rozbřesk: Jestřábí ČNB a slabý dolar = nadále silná koruna
8:57Šéf KHNP rezignoval. Byl pod tlakem kvůli kritizované smlouvě s Westinghouse
8:54Prezident KHNP rezignoval, Trump bude jednat se Si a snižování sazeb Fedem je více nejisté  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data